חודש "שביל הראשונים" ההיסטורי



חידוש שביל הראשונים הינו חלק מתכנית נרחבת אותה מוביל ראש העיר דב צור, לשימור האתרים ההיסטוריים של העיר.

בטקס חגיגי חודש אתמול (יום א' 30.5.2010) בראשון לציון "שביל הראשונים", הכולל בתוכו 17 אתרים משולטים במתחם המושבה הישנה של ראשון-לציון הנמצא בין הרחובות אחד העם, כיכר המייסדים – רוטשילד, הרצל והכרמל. השביל משמש כמקור מידע היסטורי לתושב, לעובר האורח ולתייר המזדמן ואמור ליצור עניין נוסף לציבור בביקור במוזיאון העירוני.

חידוש שביל הראשונים הינו חלק מתכנית נרחבת אותה מוביל ראש העיר דב צור, לשימור האתרים ההיסטוריים של העיר, שחלק גדול מהם ממוקם במרכז העיר במרחק הליכה זה מזה וכמכלול הם מהווים את "מרקם מרכז העיר ההיסטורית". התכנית כוללת למעלה מ-100 אתרים ומבנים, החל מתקופת העלייה הראשונה ועד לשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים.

בעתיד הקרוב עומדת העירייה להתחיל גם בפעולות שיפוץ המדרחוב במסגרת פרויקט שימור לב העיר ההיסטורית של ראשון לציון. במסגרת זו יוענק לשביל ראשונים ולשילוט החדש הדגש הראוי לו.

"שביל ראשונים" נחנך בראשית שנות השמונים עם הקמתו של מוזיאון ראשון-לציון.  מאז חודש פעם נוספת בשנות התשעים ושוב, בשלישית על ידי רפי גלנטה ז"ל, מנהל המוזיאון העירוני, שנפטר לפני כחודש וחצי ולא זכה לראות את פרי מאמציו ועמלו בא לאוויר העולם.

 ראש העיר, דב צור, אמר כי "ההליכה "בשביל הראשונים" ממחישה את רקמת חייה של המושבה ראשון לציון ואת פועלם של מייסדיה. בית קשור בבית, סיפור נוגע בסיפור ובתוך כדי הסיור בין אתרי שביל הראשונים קורמת עור וגידים ההיסטוריה הענפה של ראשון לציון, המושבה הראשונה של העלייה הראשונה.

אני מברך את כל העוסקים במלאכת השימור החשובה. כיליד ראשון לציון וכתושב העיר חשובה לי מאוד שמירת המסורת והרוח שאפיינה את ראשון-לציון של פעם. לשמחתי נותרו עדיין על תילם מספר אתרים בעיר ששימורם יאפשר לנו להעביר לדורות הבאים משהו מהאווירה שהייתה בראשון לציון בימיה הראשונים, לכן אנו פועלים במהירות רבה לאשר תוכניות שימור שונות. אני קורא לתושבי העיר ללכת עימנו בשביל הראשונים, להכיר, ללמוד וללמד גם  את הדורות הבאים על סיפורה המופלא של ראשון-לציון".

צור ביקש להזכיר את פועלו של רפי גלנטה ז"ל, אשר הוביל את פעולות חידוש שביל הראשונים. "רפי היקר, שהקדיש עצמו בשנים האחרונות לשימור ההיסטוריה של ראשון לציון, חסר לכולנו מאוד ובמיוחד בערב חגיגי זה". אמר צור.

אלי פולק, מנכ"ל החברה העירונית, אמר: "אחת המטרות העיקריות בחידוש שביל הראשונים היא חינוכית – הטמעת ערכים ולימוד כלל תלמידי מערכת החינוך בעיר את ההיסטוריה של ראשון לציון. "שביל ראשונים" מהווה שלד איתן לכל פעולות ההדרכה שעורך המוזיאון העירוני. תצוגות המוזיאון והפעילות בו חורגות מתחום קריית המוזיאון ומהווים את לב המרכז השימורי, התיירותי והתיעודי של המושבה הישנה. בנוסף, כולל המוזיאון גם כעשרים מבנים ואתרים היסטוריים נוספים הפזורים במתחם מרכז המושבה של פעם.

בנוסף לשילוט המכיל מידע בעברית ובאנגלית וכן תמונה היסטורית של האתר, הוקמו לאורך השביל כמה תצוגות המשחזרות את האווירה של ימי המושבה: פעמון המושבה והקיוסק שבכיכר המייסדים, המספרה של פעם ברחוב רוטשילד 7, תצוגת החוץ בבאר המושבה ועוד".

מנהל אגף מורשת בחברה העירונית, גלעד וייס, סיפר כי בשנת 1979 פנה דר' אברהם בלום לראש העירייה דאז חנניה גיבשטיין עם רעיון אותו ראה בעיר בוסטון, מסלול סיור אשר בעזרת סיפורם של בתים מספר סיפורה של עיר . "יחד עם מנהלת המוזיאון דאז הגב' רוחקה גיסין הושק שביל הראשונים ב-1980.. מאז ועד היום סיירו לאורכו מאות אלפי תלמידים ומבוגרים", סיפר וייס והוסיף: "לפני כשנה פנה אלי מנהל המוזיאון רפי גלנטה ז"ל וביקש שבין הפרויקטים לשנה זו נשלב את חידושו של שביל ראשונים. לצערנו הרב לא זכה רפי לראות את פרי עמלו .

היום, אנו שמחים על חידושם של השלטים ולצידם הפקה מחודשת של חוברת "שביל ראשונים".

אני רוצה להודות לאוצרת המוזיאון, יונה שפירא, אשר דאגה במקצועיות רבה להשלים את הפרויקט, ולכל צוות המוזיאון".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה