2 רעיונות לגיוס כסף לסטארטאפ הבא שלכם



כשמדברים על ישראל בעולם הסטארט-אפ, מיד עולה הביטוי "Startup Nation". אפילו גורמים מחוץ לישראל מכנים אותנו ככה. וזה כבוד גדול עבורנו לדעת שאנחנו עובדים "שעות נוספות" ב'להמציא עוד גלגל' חדש שישנה את החיים של כולם (ובעיקר של חשבון הבנק שלנו).

Pixabay

העניין בסטארטאפ הוא שאם אין לך ממון, אתה בבעיה. ולכן בחרנו לשתף שני דרכים שבהן סטארטאפיסטים מגייסים כסף כדי להתחיל..

בדרך למוצר המנצח הבא? זה יעזור לך.

למה אני צריך לגייס כסף בכלל?

כמו בכל תחומי החיים (הגשמיים) שלנו, כסף הוא הכרח. בהתבוננות על סטארטאפים מקרוב, הכסף הוא אחד הגורמים החשובים ביותר להצלחת התהליך.

יכול להיות לך רעיון מדהים, אבל בלי כסף לא תוכל להוציא אותו לפועל. גם אם תאסוף סביבך את הטובים ביותר, הסיכוי שבלי כסף תצליחו להתקדם הוא נמוך מאד.

תהליך פיתוח הוא תהליך יקר מאד. אחריו מגיע שלב הייצור ולבסוף (ופה נכנס אלמנט חשוב נוסף בהתחשב בכסף) השיווק. בלי שיווק, כלום לא יקרה.

לכן חשוב לדאוג לסכום יפה להתנעת התהליך, ושמירה קבועה על גיוסי כסף ממשקיעים עד לסיום הפרויקט.

מילה לפני שנכנסים לעניינים

כל השיטות שבהמשך דורשות מהיזם להמציא איזשהו אבטיפוס, הוכחת היתכנות כלשהי, כדי להצליח לגייס את הכסף. הדמיה בלבד לא תספיק.

שיטה #1 - שיטת גיוס ההמונים (Crowdfunding)

שיטת גיוס המונים במשפט, הינה פשוטו כמשמעו – גיוס כסף מההמון. מישהו חכם מאד ישב חשב לעצמו – "למה לגייס מאדם אחד מיליון דולר, ולתת לו 99% מהזכויות על החברה שלי והרווחים? אפשר לבקש ממיליון אנשים לתרום דולר כל אחד! בתמורה למשהו..".

כך בעצם נולד הרעיון. בעולם האינטרנט, בו הכל אפשרי, מקימים פלטפורמה אינטרנטית, משווקים אותה טוב מספיק, והופ נוצר לו קונספט חדש לגיוס כספים.

ישנם מספר אתרי ענק שעושים את זה כבר שנים גם בחו"ל וגם בארץ:

קיקסטארטר, אינדיגוגו – הענקיות מעבר לים

הדסטארט ומימונה – הבולטים בזירה המקומית.

מדובר בתהליך מורכב. נדרש לקחת חברת שיווק מנוסה בתחום הזה שתלווה אותך עד לסיום הפרויקט אם אתה מעוניין שהכסף יגויס. זאת מכיוון שמאז עליית השיטה הזו לאוויר, כמות המגייסים עלתה. הסטנדרטים של ה"משקיעים" וה"תורמים" עלו, וכך נוצר מצב בו ישנה תחרות ערה מאד על תשומת ליבו של הקהל.

עוד דבר שחשוב לקחת בחשבון הוא שבכדי להציג להמון את המוצר, הדמיה איננה מספיקה. נדרש לבנות אבטיפוס כלשהו, הוכחת היתכנות מוצקה, כחלק מהתהליך. מה שדורש השקעת כסף עוד לפני גיוס הכסף מההמון..

בקיצור, אפשר לגייס הרבה כסף בחלוקה לקבוצה גדולה של משקיעים, דרך האינטרנט, ונדרש לעשות לתהליך הזה שיווק מטורף. אבל זה שווה את זה.

שיטה #2 – חממות מטעם המדינה

למי שיש סבלנות להתעסק עם המדינה שלנו והפרוצדורות האינסופיות בכל מחלקה מטעם המדינה, יש שתי חממות מטעם המדינה שמאפשרות לסטארטאפים לגייס כסף.

  • המדען הראשי – מאפשרים לגייס סכומים גבוהים (כ-5 מיליון ₪) לטובת הסטארטאפ. יש תהליך סדור וארוך שנדרש לעבור עד שמוחלט כמה מקבל היזם. חברת Waze לדוגמא קיבלה (בין היתר) מימון מה"מדען הראשי". ואתם יודעים את המשך הסיפור..
  • קרן תנופה – זו קרן מטעם המדען הראשי, ומבלי להיכנס לעומק, זו קרן מאפשרת יותר. סכומי הגיוס נמוכים, עד כ-250 אלף ₪, התהליך פשוט יותר ואפשר לגייס את הכסף מהר יותר. גם כאן יש דרישות סף לא פשוטות ועדיין יזמים רבים הצליחו לגייס את הסכום הזה להתנעת הפרויקט שלהם.

שתי הקרנות נותנות זכות קדימה למי שכבר מביא מוצר מפותח יחסית, או הוכחת היתכנות ברורה. יש יזמים שבוחרים להתחיל בפיתוח האבטיפוס הראשוני, יצור דגם עובד, ובמקביל מניעים את התהליך הארוך מול תנופה בתקווה שהכסף יגוייס בסוף התהליך.

מה יתאים לך?

יש הרבה גורמים שיכולים להשפיע על הדרך בה תגייס כסף לפרויקט שלך. אתה צריך להמשיך ללמוד לעומק ולהבין יותר טוב כמה כסף אתה צריך ואיזו דרך יכולה להתאים לך.

בכל אופן, תזכור שלא משנה מה יפגוש אותך בדרך, ההתמדה תוביל אותך להצלחה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה