ביטוח חובה לרכב: כל מה שרציתם לדעת



כל רכב מנועי מחויב להיות מבוטח בביטוח חובה לרכב. רכב אשר בזמן תאונה אינו מבוטח לא יזכה בפיצוי ואף עובר על החוק וצפוי לעונשים. לכן מומלץ לוודא כי ביטוח החובה בתוקף וכי הוא נמצא דרך קבע בזמן נהיגה ברכב. מדוע חשוב כל כך שיהיה לנו ביטוח חובה? אילו גורמים משפיעים על המחיר שלו? כל זאת ועוד במאמר הבא.

 

מהו ביטוח חובה?

כיסוי המעניק הגנה במקרה של פגיעות גוף הנגרמות עקב תאונה לבעל הרכב, נוסעים נוספים עמו, נהג הרכב הנוסף והולכי רגל אשר היו מעורבים גם הם. הכיסוי הביטוחי הינו עבור הוצאות של טיפולים רפואיים, אובדן ימי עבודה עקב ימי מחלה ופיצוי עבור סבל וכאב בגין התאונה. חשוב לציין כי ביטוח החובה אינו מספק כיסוי לנזקי רכוש של הרכב.

גיל הנהגים ברכב

בביטוח חובה לרכב ניתן לכלול מספר נהגים. לגיל הנהגים ישנה משמעות מבחינת הסיכון שלוקחת חברת הביטוח. בהגדרותיה, ככל שגיל הנהג נמוך, כך הסכנה לתאונה גבוהה. שיקול הדעת של נהגים בוגרים הוא נכון יותר ולכן הנטיה שלהם היא לבצע פחות טעויות, להיות ערניים לנעשה בכביש ולנהוג ביתר זהירות. על כן, במצב בו נכללים בביטוח צעירים הנוהגים ברכב בדרך קבע, מחיר הביטוח יעלה בהתאם. חשוב לקבל מחברת הביטוח פוליסה המאשרת את קיומם של הנהגים הצעירים וכי הביטוח תקף לגביהם על מנת שברגע האמת לא תצוץ בעיה.

ותק וניסיון

נהג חדש נחשב לכזה כאשר ותק הרישיון שלו נמוך משנתיים. הנהג החדש מחויב לנהוג עם נהג מלווה למשך תקופה של שלושה חודשים מיום קבלת הרישיון. ראוי לציין כי גיל הנהג המלווה חייב להיות מעל לעשרים וארבע המחזיק רישיון נהיגה חמש שנים או מעל לגיל שלושים המחזיק רישיון נהיגה שלוש שנים. כמו כן, מחויב הנהג החדש להצמיד שלט "נהג חדש" על השמשה האחורית במשך שנתיים מיום קבלת הרישיון. מתחת לגיל עשרים ואחת יוכל להסיע עד שני נוסעים נוספים. במידה ויורשע על עבירת תנועה חמורה יידרש לעבור מבחן נהיגה נוסף על פי החלטת משרד הרישוי. עד שתתתקבל ההחלטה רשיונו יישלל ולאחר שיוחזר ייחשב שוב לנהג חדש למשך שנתיים נוספות.

חשוב להדגיש כי גילו של הנהג אינו משמעותי בהגדרת נהג חדש. הוא יכול להיות בן שמונה עשרה או בן ארבעים ושניהם ייחשבו לנהגים חדשים.

יש ליידע את חברת הביטוח על צירוף נהג חדש לביטוח הרכב. בצרוף נהג חדש יעלה מחירו של ביטוח החובה לרכב בצורה ניכרת ועמו גם גובה ההשתתפות העצמית, מתוך הבנה כי נהג חדש אינו בעל ניסיון ולכן חשוף יותר לתאונות.

היסטוריית תאונות

כאשר מפיקים תעודת ביטוח חובה לרכב מבקשות חברות הביטוח לקבל מבעל הרכב טופס המעיד על העדר תביעות במשך שלוש השנים האחרונות. מסמך זה מציין כי במהלך שלוש שנים לא הוגשה לחברת הביטוח תביעה בגין תאונות. מתוך כך ניתן להסיק כי הוא ונהגים אחרים הרשומים בביטוח נוהגים בצורה בטוחה ונכונה ולכן הפרמיה תהיה נמוכה יותר ולעתים גם ההשתתפות העצמית. מעבר לכך, מניחה חברת הביטוח כי במידה והוגשו מספר תביעות בעבר ורוכזו לטווח של שלוש שנים, קיימת סבירות כי יוגשו תביעות דומות גם בעתיד ולכן עליה לקחת זאת בחשבון. במצב כזה הפרמיה תעלה ואף יתכן מצב בו חברת הביטוח תסרב לבטח את בעל הרכב.

היסטוריית הרשעות

חברות הביטוח זכאיות לבקש מבעל הרכב טופס המצהיר על העדר הרשעות לו ולנהגים האחרים ברכב במשך שלוש השנים האחרונות. הרשעות פירושן מצבים בהם הוטל עונש על נהגים אשר נתפסו עוברים על החוק. דוגמאות לכך הן: נהיגה בשכרות ותחת השפעת סמים, נהיגה במהירות גבוהה ושלילת רישיון. בבדיקת היסטוריית הרשעות מתייחסות חברות הביטוח לא רק לכמות הפעמים בהם הורשעו הנהגים אלא גם לחומרת הפגיעה והשפעתה על חברת הביטוח. נהגים מורשעים נתפסים כלא זהירים ומהווים סיכון אשר עליו נגבית פרמיה גבוהה יותר. כמו כן, יכולה חברת הביטוח לסרב לבטח את בעל הרכב.

ביטוח לנשים

נשים הן נהגות זהירות יותר ומעורבות בפחות תאונות מגברים על כן מציעות מרבית חברות הביטוח פרמיה מוזלת לנשים. על מנת לקבל הנחה זו על האישה להיות הנהגת העיקרית או היחידה ברכב.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה