בנייה ויזמות של תמ"א 38



בשנים האחרונות ניתן להבחין בשינויים הרבים החלים במבנים בישראל כתוצאה מתוכנית תמ"א 38 לפועל.

מדובר בתוכנית מתאר ארצית הכוללת חיזוק והריסה של מבנים ישנים אשר נבנו לפני 1980. לפי התוכנית ניתן להבחין בזכויות הבנייה עבור הרשויות המקומיות.

בפני הדיירים עומדות שאלות רבות

טרם היציאה לפרוייקט, בקרב הדיירים עשויות להיות לא מעט שאלות באשר לאופי הפרוייקט וזכויות הבנייה העומדות לרשותם.  בשל העובדה כי ישנם לא מעט יזמים חשוב מאד לברר האם החברה היזמית היא גם החברה הקבלנית. בשלב הראשון על הדיירים להתארגן וליצור בסיס להסכמה בקרב כולם ולאחר מכן לבחור עורך דין אשר יטפל בפרוייקט. בחירת עורך דין מנוסה בתחום תאפשר לדיירים לדעת כי איש מקצוע פועל לטובת מימוש הזכויות שלהם.

בעת היציאה לפרוייקט יש להתעכב על בחירת היזם

בעת היציאה לפרוייקט ההתחדשות תמ"א 38 חשוב מאד לבחור יזם מתאים לצורך ביצוע הפרוייקט.  כיום ניתן להבחין במספר רב של יזמי תמ"א הפועלים בשוק, נתון אשר מבסס את המעמד של הדיירים אבל מקשה עליהם בעת בחירת יזם.  אחד הכלים האפקטיבים אשר מסייעים לדיירים בבחירת יזם הוא מכרז יזמים המאפשר לבצע את הבחירה בקלות יותר. אין ספק כי היכולת של הדיירים לשאול שאלות ולברר כמה שיותר מידע מהווה בשורה חיובית ביותר עבור בעלי הנכסים. אם בעבר  ענף ההתחדשות העירונית כלל מעט יזמים, הרי בשל ריבוי היזמים כיום הדיירים צוברים לא מעט כוח והופכים מעורבים בהליך.  על מנת לבחור את היזמים הטובים ביותר יש להיעזר בשאלון הכולל סוגיות שונות בתחום ההתחדשות העירונית. אותו שאלון מסייע לעורכי הדין של הדיירים בבחירת היזמים הטובים ביותר.

 מה מתרחש לאחר החתימה עם היזם

 יתרה מכך, על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר יש להשיג את בעלי המקצוע הטובים ביותר.  לאחר החתימה עם היזם ניתן לעבור לשלב הבא- הפקת התוכנית על בסיס הסכם אשר נוסח על ידי עורך הדין של בעלי הדירות ועורך הדין של היזם הנבחר.  מלבד ההסכם חשוב ביותר לרדת לעומק של הפרטים השונים תוך ביסוס ההצעה של היזם. הירידה לפרטים תתאפשר באמצעות תוכניות מפורטות מטעם היזם. לאחר החתימה של ההסכם יש מעבר לשלב התכנון על בסיס ההוראות שנכתבו במסגרת ההסכם בין הדיירים ובין היזם. 

על בעלי הדירות לאשר את ההסכם וכן להעביר תיקונים במידת הצורך . כאשר התוכנית תאושר על ידי בעלי הדירות יהיה ניתן לעבור לקבלת היתרי בנייה.  יש להדגיש כי פרוייקט תמ"א נקבע בהתאם ללוח זמנים אינו קבוע ומשתנה בהתאם לאופי הפרוייקט. כך לדוגמא פרוייקט הכולל חיזוק מבנה קיים עשוי להימשך 18 חודשים , אך במקרה של חפירת חניון למשל הפרוייקט עשוי להימשך זמן רב יותר.  בעת החתימה על ההסכם יש לקבוע את תקופת הבנייה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה