כבר בימי יוון לא רק יהודים עשו ברית מילה



האם רק היהודים מבצעים ברית מילה? התשובה היא חד-משמעית – לא.

ישנם ללא ספק עמים ודתות שונים אשר מקיימים ברית מילה, אם כי לא בהכרח מאותן הסיבות. לטקס המילה ישנה היסטוריה ארוכה ועשירה גם מחוץ ליהדות, ומסיבה זו ניתן למצוא גם היום נימולים אשר אינם יהודים. אך מדוע? מאין זה הגיע והתפתח? ועד כמה אחורה להיסטוריית העולם חוזר מנהג זה? 

כבר בימי יוון לא רק יהודים עשו ברית מילה 

הירודוטוס, היסטוריון יווני-מוקדוני ידוע מראשית המאה ה-5 לפני הספירה, תיאר בכתביו כי "הקולכים והמצרים והכושים המה היחידים המלים מימים קדמונים את ערותם. הפיניקים והסורים היושבים בפלשתינה, כפי שהם מודים, למדו מהמצרים". כך אנו עדים לעובדה כי כבר לפני יותר מאלפיים שנה היה נפוץ מנהג המילה, לא רק בקרב העם היהודי בישראל.

הירודוטוס אינו היחידי מבין ההיסטוריונים העתיקים אשר מציין עובדה זו, וניתן לראות עדות לכך בכתביהם של סיקולוס, סטראבון, אפיון, פטרוניוס ועוד. רובם משייכים את ברית המילה היהודית אל שורשים מצריים, וחלקם התייחסו אף למילה בקרב נשים ולא רק גברים, אם כי לא בקרב היהודים (למעט מספר בלבולים פה ושם).

מעניין לציין כי בתרבות ההלניסטית של ימי קדם הייתה הערצה מוחלטת של הגוף השלם. הספורטאי, האתלט – אלו זכו לקולות תשואה בעוד כל אדם שאף לגוף המושלם. מסיבה זו, טקס כמו ברית מילה נחשב לחילול של הגוף, פגימה עצמית, וגרם ליהודים ונימולים אחרים בעיות שונות. כך הייתה נפוצה משיכת עורלה, מעיין ניסיון למתוח את עור העורלה הנותר כך שיכסה את עטרת הפין, ויראה כלפי חוץ כאילו האדם אינו נימול.

האם ישנם נוצרים המקיימים טקס מילה?

התשובה היא לא, או לכל הפחות לא מטעמים דתיים. בנצרות טקס ברית המילה בוטל כבר בימיה המוקדמים ביותר. זה היה חלק מתהליך התרחבותה של הדת, ואכן אפשר לרבים להצטרף אל אמונה זו ללא הסתייגויות רבות. זו הייתה אחת מאותן אבני דרך אשר הובילו לניתוקה של הנצרות מן היהדות, ולהתרחקות של היהדות מן הנצרות.

 

האם מוסלמים מלים?

 

התשובה היא כן, ישנם לא מעט מוסלמים אשר עורכים טקס ברית מילה, אך ישנם הבדלים בינם לבין המנהגים היהודיים. ההבדל העיקרי והמהותי ביניהם הינו כי ברית המילה נהוגה בעולם המוסלמי בגיל 13, זאת בניגוד לברית המילה היהודית הנערכת בגיל 8 ימים. מהו פשר ההבדל הזה?

 

ברית המילה היהודית נהוגה בגיל 8 ימים מאחר ונטען כי זהו הגיל אשר בו מהל אברהם את יצחק. לעומת זאת, המוסלמים אשר מוצאם מן ישמעאל, עורכים את הטקס בגיל 13 שנים מאחר וזה היה גילו של ישמעאל כאשר מהל אותו אברהם. כך ניתן לראות דמיון רב בין המנהגים, ובכל זאת שונות מסוימת בהתאם למוצא.

 

שימו לב!

הדבר היחידי אשר נמצא במקורות אחרים הוא ציטוט של הירודוטוס אשר הכנסתי לטקסט. מעבר לזה אין כפילויות עם אתרים אחרים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה