טיפולי שיניים בהיריון - בעד או נגד



אישה בהיריון נמצאת במצב גופני מיוחד במינו ולבטח חשוב לה מאד לשמור היטב על הגוף ועל העובר שגדל בתוכה.

 מכיוון שהעובר מהווה חלק בלתי נפרד מהגוף של האישה יש חשיבות גבוהה מאד לחומרים או טיפולים שנכנסים לגוף או שמבוצעים בו, שכן צריך לוודא מבעוד מועד שאין פגיעה בעובר או במערכות הגוף של האישה אשר תומכות בעובר ומקיימות אותו לאורך ההיריון.

יחד עם זאת חשוב להבין שאין בכך כדי לשלול כל סוג של טיפול רפואי. במידה והאישה סובלת או חשה לא בנוח – אין סיבה לסבול וחשוב לפנות לטיפול או ייעוץ רפואי בנוגע לאפשרויות העומדות בפניה. במידה ואין זה מופיע בתיק הרפואי הממוחשב של האישה או שלא ניתן לראות זאת כלפי חוץ – חשוב מאד שהאישה תאמר לרופא מיד שהיא בהיריון על מנת שהוא יידע ויבין שיש דברים שאסור לו להמליץ לה או להציע לה. אחד הנושאים החשובים ביותר ברפואה של נשים בהיריון הוא רפואת שיניים, מפני שמדובר בטיפולים מגוונים שיש להיערך אליהם מראש.

למה צריך לשים לב לטיפולים שיניים?

כאשר צריך לבצע טיפולי שיניים בהיריון חשוב לקבל את ההחלטה בכובד ראש. במידה ורופא השיניים מתקשה לסייע בקבלת ההחלטה כדאי לפנות אל רופא שיניים שיש לו התמחות יתרה בנשים בהיריון ויידע בדיוק מה לייעץ ולהמליץ לכל מטופלת ומטופלת. להלן כמה נושאים שצריך לחשוב עליהם לפני שמקבלים את ההחלטה לגבי הטיפול המדובר:

  • חומרי הרדמה – יש לבדוק שחומרי ההרדמה שצריך להזריק מותרים לשימוש בהיריון או לעשות שימוש בכאלה שאין להם השפעה על העובר.
  • כאבים אחרי הטיפול – יש טיפולים שרק לאחר שהם מסתיימים עלולים המטופלים לחוש כאבים שיצטרכו לטפל בהם בעזרת תרופות או משככי כאבים. חשוב לדעת בדיוק באילו משככי כאבים מותר לעשות שימוש בזמן ההיריון ואם אין הם כאלה שנחשבים לחזקים או יעילים – ייתכן ויהיה עדיף לדחות את הטיפול למועד כלשהו לאחר הלידה.
  • ייתכן והאישה תחווה כאבים בשיניים שיידרשו טיפול של עזרה ראשונה. במקרים אלה חשוב שהיא תגיד שהיא בהיריון על מנת שהרופא יידע מה לעשות ואיך לסייע לה להקל על הכאבים.
  • ברוב המקרים אפשר לבצע טיפולים שלא כרוכים בהרדמה או אלחוש – ניקוי אבנית על ידי שיננית או סייעת של רופא שיניים, טיפולים אורתודנטיים או הדרכות על צחצוח שיניים נכון.
  • צילומי רנטגן לא מומלץ לבצע בכל מקרה או לפחות להודיע לאיש המקצוע אודות ההיריון על מנת להגן על גוף האישה ככל האפשר.

אז מה עושים עם השיניים בהיריון?

מכיוון שיש לא מעט פעולות או טיפולים שלא מומלץ או אפילו אסור לבצע במהלך ההיריון – יש חשיבות לשמירה על בריאות וניקיון השיניים על בסיס יומיומי ושגרתי. כאשר שמים לב למה ואיך עושים ממש בכל יום אפשר בהחלט לתרום לשמירה על שיניים נקיות, בריאות וחזקות וכך לכל הפחות לא להצטרך לבצע שום טיפול במהלך ההיריון. מכאן שאין תשובה חד משמעית ונכונה על השאלה האם נכון או לא נכון לבצע טיפולי שיניים בהיריון, בעיקר מכיוון שיש הרבה מקום לשיקול דעת ולבחינה מעמיקה של מצב האישה וסוג הטיפול שצריך לבצע.

איך לשמור על השיניים בזמן ההיריון?

כאשר הגוף מגדל עובר ומטפח אותו – לעיתים נחלשות מערכות כאלה ואחרות של האישה עצמה. זו הסיבה שכדאי להקפיד אפילו יותר על צחצוח שיניים נכון ולשמור על בריאות השיניים. להלן כמה רעיונות שבעזרתם אפשר לוודא שבריאות השיניים עומדת בראש סדר העדיפויות, גם באפן שגרתי ובעיקר בזמן ההיריון:

  • צחצוח שיניים לכל הפחות פעמיים בכל יום – בבוקר לאחר ההשכמה, בערב לפני השינה ובמידת האפשר – לאחר ארוחת הצהריים.
  • סילוק שאריות מזון שנתקעות בין השיניים וקשה להגיע אליהן בעזרת המברשת והמשחה בלבד.
  • שמירה על החניכיים על ידי ניקוי שלהן במי פה המתאימים למצב הכללי של חלל הפה.
  • המעטה בשתיית מיצים ממותקים והעדפה לשתות מים או סודה בלבד.
  • שימוש נכון ומושכל במשחה ומברשת שמתאימות למבנה השיניים וחלל הפה של האישה.

בדיקות שגרתיות ושמירה על קשר רציף עם הרופא

כאשר רופא השיניים הקבוע יודע שהאישה בהיריון הוא כבר יידע לבד מה מותר ומה אסור לעשות או איך כדאי לטפל בה בלי לגרום נזק לגוף שלה עצמה או חלילה לעובר שהיא נושאת. במידה ומדובר ברופא שיניים שיש לו ניסיון  רב ככל האפשר עם טיפולים של נשים בהיריון – אין ספק שהוא יידע בדיוק מה לעשות ואיך יהיה הכי נכון לטפל בכל אישה ואישה. הצלחת הטיפול וכמובן מציאת מזור והקלה לכאבי השיניים של האישה או לחוסר הנוחות שהיא חשה תלויים רבות במידע רב שיהיה אודותיה לרופא ובתקשורת הטובה בינה לבינו. בזכות תקשורת טובה היא תוכל להרגיש הרבה יותר טוב והוא יידע בדיוק מה לעשות כדי להקל עליה כמיטב יכולתו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה