הקניית מיומנויות חיים לפגועי נפש במוסד אילנית פרדס חנה



המדע בכלל ותחום הרפואה בפרט התפתח מאוד בשנים ובמאות האחרונות.

 יחד עם זאת, למרות כל המידע הרחב הקיים כיום על מגוון רחב של מחלות והטיפול היעיל בהם, אין ספק שנפש האדם נותרה בגדר חידה. ואחת מהקבוצות המוחלשות ביותר בחברה – אלו הם פגועי הנפש. פעמים רבות מדובר באנשים בעלי מספר אבחנות הפוגעות ביכולת התפקודית שלהם: פיגור שכלי, התפתחות לקויה, אוטיזם, לעיתים אלימות, וכן שילובים שונים של בעיות פסיכיאטריות. עבור אנשים אלה, פיתוח מיומנויות חיים בסיסיות שאנו רואים כמובנות מאליהם מהווה אתגר גדול.

אלו מיומנויות חיים חיוניים עבור פגועי הנפש?

היכולת לתקשר עם הסביבה, לבקש הסברים בקופת חולים, לעבור את הכביש, לעשות קניות, לשלם חשבונות – כל אלה משימות שאנו עושים דרך קבע בחיינו היומיומיים. פגועי נפש לא תמיד מצליחים לבצע משימות אלה בעזרת לימוד עצמי כמו האנשים הבריאים, אך זה לאו דווקא אומר שאין ביכולתם להשיג זאת. בעזרת פיתוח כישורים שונים, הכרת העולם מזווית הראייה של פגוע הנפש ניתן ליצור את הגשרים החיוניים בינו לבין החברה ולאפשר לו לתפקד בה בצורה אופטימלית, תוך שמירה על איכות חיים גבוהה יחסית.

הדרכים להקנות מיומנויות חיים בשלבים שונים בטיפול בפגועי נפש

סיוע, טיפול וטיפוח של אנשים פגועי נפש זוהי משימה לא פשוטה. יתר על כן, רק בשני העשרים האחרונים, כבר במאה ה-21, אנו רואים שינוי מגמה משמעותי – מאשפוז כפוי במסגרות סגורות לאורך שנים על גבי שנים, כיום יש תנועה לעבר מוסדות ששמים להם למטרה לטפל בפגועי הנפש במגוון גישות ולאו דווקא רק באופן התרופתי. הטיפול במוסדות אלה מאופיין ביחס אישי כלפי כל אדם, הכרה באופיו האנושי, מסוגלות לראות את צדדיו החזקים וחיזוקיהם על מנת להשיג מיומנויות חיים חשובות כגון היכולת לעבוד, כפי שהדבר מיושם למשל במוסד אילנית. הדרך לכך יכולה להיות שונה ומגוונת, החל מטיפול במוזיקה ועד לתרפיה בעיסוק ובתנועה. כמו כן, החיים במסגרת ובקהילה לכשעצמם מסייעים בגיבוש מיומנויות חיים, היות ורבים מהמטופלים חיו בבידוד מסוים תקופות רבות במהלך חייהם.

מה הם ההישגים הגדולים ביותר עבור פגועי נפש?

מוסד אילנית פרדס חנה  קיים משנת 1958, אז הוא התחיל את דרכו בתור בית חולים לילדים בעלי אבחון משולב. לאורך השנים פעילותו התפתחה והתרחבה וכיום הוא מספק מענה לפגועי נפש ברמות תפקוד שונות, אך תמיד מתוך מטרה להעצים וללוות אותם בצורה הטובה והאישית ביותר, תוך הענקת תשומת לב הדרושה להקניית מיומנויות חיים בסיסות או מתקדמות, בהתאם ליכולתו של כל אדם. מוסד אילנית מושתת על האמונה שבכל אדם יש ניצוץ ויכולת, ובטיפול המתאים כל אחד יכול להשתפר ולפתח מיומנויות שונות.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה