השר גלנט בפרויקטי בינוי בראשל"צ



שר השיכון בחן מקרוב והתרשם מתכנית הפינוי בינוי המקיפה בשכונת רמת אליהו אחת מתכניות הדיור המשמעותיות והנרחבות ביותר עומדת בישראל עומדת לצאת לדרך בראשון לציון * כ-2,500 מבעלי יחידות הדיור, בשכונה שקלטה גלי עלייה רבים לאורך שנות קיום המדינה, עתידים לזכות במפתחות לדירות חדשות

שר השיכון והבינוי, אלוף (מיל) יואב גלנט, סייר היום (שלישי) בראשון לציון, בליווי סגן ראש העירייה, מוטי עג'מי, מנכ"ל העירייה, פרנקו גונן, מהנדס העירייה, אלי יהלום, המשנה לראש העירייה, דורון אוזן, וכן ממלא מקום וסגן ראש העירייה לשעבר, דוד ביטן, שמכהן היום כחבר כנסת ויו"ר ועדת הכנסת.

עיקר ביקורו של השר התמקד בשכונת רמת אליהו, שצפויה לעבור תהליך פינוי בינוי מורכב. השר, מלווה באנשי משרד וכן באנשי מקצוע ממינהל מקרקעי ישראל, סייר בשכונה וראה מקרוב את מורכבות התהליך וביצועו.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, מבקש מזה תקופה לקדם תכנית פינוי בינוי כוללת לשכונה, כך שמתוך כ-4,000 יחידות דיור הקיימות בשכונה, 2,500 מבעלי יחידות הדיור הישנות יזכו לדירה חדשה או דירה מחוזקת ובניין מחודש במסגרת של פינוי-בינוי, תמ"א 38 או חיזוק ושיפוץ. לכך יתווסף פיתוח סביבתי מואץ. המהלך צפוי לשנות את פניה של השכונה מן היסוד.

במשך עשרות שנים נכללה שכונת רמת אליהו בתוכניות שונות לשיקום שכונות אשר לא הצליחו להוציא את השכונה ממצבה. ניסיונה של העירייה בשנים האחרונות להשקיע במרחב הציבורי – בין השאר בשדרוג גינות ציבוריות רבות, הקמת מוסדות ציבור חדשים, שיפוץ הכבישים ועוד, אמנם שיפרו את מראה השכונה, אך לא סייעו לתושבי השכונה לשפר את מצבם האישי או להעלות את מחירי הדיור בשכונה באופן משמעותי. המהלך שמובילה העירייה נעשה בשיתוף גורמי ממשלה בכירים במשרד האוצר ובמינהל מקרקעי ישראל.

השר יואב גלנט: "ראשון לציון היא ארץ הציונות. מי שמכיר את ההיסטוריה, כאן התפתחו הדברים. אפשר להסתכל בגאווה על מה נעשה ולהסתכל קדימה כי האתגרים גדולים. נסייע בכל מה שאנו יכולים בנושא פינוי בינוי, נעזור בכל נקודה אפשרית."

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור: "שקדנו על התכנית הזו זמן רב משום שלשכונה כמו רמת אליהו הספיקו הפלסטרים שניתנו לה לאורך השנים. הגיע הזמן לשינוי בסיסי מהשורש שיעמיד את השכונה בשורה אחת עם כל שאר השכונות בראשון לציון. מדובר בתכנית מורכבת ואולי המאתגרת ביותר שאני זוכר בכל ימי במועצת העיר, כבר למעלה מ-20 שנה. יש לנו עוד דרך ארוכה עד ליישום התכנית, אבל תושבי רמת אליהו יכולים כבר לראות את האור ולדעת שיש להם אופק אמיתי שיבטיח שינוי מהותי באיכות החיים".

בימים אלה מתחילה לפעול מנהלת בינוי-פינוי-בינוי בשכונת רמת אליהו. המנהלת, בראשה עומד ניצב בדימוס דודו מנצור, הוקמה בהמשך לתוכנית עיריית ראשון לציון לגבי השכונה והסכם העקרונות בין העירייה לבין משרד השיכון והבינוי, רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר, לפיתוח עתידי של השכונה.

ההסכם מאפשר פינוי חלק מתושבי השכונה הגרים ב"בנייני רכבת", שיביעו את הסכמתם ורצונם, לעבור לבניינים חדשים שייבנו בשכונות נחלת יהודה, שכונת נרקיסים וכן "במתחם האלף", ובכך לאפשר הריסת מבנים שיפונו לטובת בניינים חדשים עד להשלמת התוכנית.

המנהלת ממומנת על-ידי העירייה ומשרד השיכון ותפעל ללא מטרת רווח. המנהלת תפעל מול התושבים ובשיתוף פעולה מלא עם העירייה, משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל וכל גורם רלוונטי נוסף לקידום התכנית.
 
בסיום הסיור, התקיים דיון בבניין העירייה ומלבד נושא רמת אליהו ותוכנית פינוי הבינוי בשכונה, העלו גורמי העירייה מספר קשיים וחסמים בנושא פיתוח שכונות וקידום אישורי תכניות. מהנדס העירייה העלה נושאים על הפרק שדורשים התערבות משרד השיכון. בין היתר הגדלת כוח אדם של בודקי תכניות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. בעירייה מסבירים כי הוספת מאשרי תכניות תשחרר צוואר בקבוק של תכניות הממתינות לאישור הוועדה.

בנוסף, עלה נושא קידום הקו החום של הרכבת הקלה. מדובר בקו באורך 24 קילומטר שינוע ממזרח למערב, מלוד, רמלה ובאר יעקב דרך שכונות שיוקמו בצריפין אל מרכז ראשון לציון ומשם לשכונות המערביות בעיר ועד לתחנות הסופיות בבת ים. עיריית ראשון לציון הודיעה כי היא מעוניינת לקדם את הפרויקט ואף להיות הבעלים של הקו החום, כשהיא זו שתשקיע בתשתית ובהפעלה. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה