תערוכה למאבק הדור השני של יוצאי אתיופיה



37 שנים לאחר שיהודי אתיופיה החלו את עלייתם לארץ במסגרת מבצע אחים ונראה שהמאבק לא תם * איקס X - תערוכה חדשה בסדנא לאמנות בשכונת רמת אליהו מציגה צילומים ממחאת צעירי העדה בגליה השונים.

פרשת מותו של יוסף סלמסה ז"ל, צעיר בן העדה האתיופית, לפני כשנתיים הסעירה את המדינה. גופתו של סלמסה נמצאה בתחתית צוק המחצבה בבנימינה ומשפחתו טענה שמותו היה תוצאה של מעצר אלים שחווה על ידי שוטרים מספר חודשים קודם לכן. לאחר החלטת המחלקה לחקירות שוטרים לסגור את תיק החקירה בדבר מותו, פרצו הפגנות של מאות מיוצאי אתיופיה. אחותו של סלמסה, אילנית, שממשיכה להיאבק על פתיחת התיק, ביקרה בתערוכה חדשה בסדנא לאמנות ברמת אליהו הנקראת איקס X. שם התערוכה נבחר בשל מחוות הידיים המוצלבות בהפגנות וגם את פעולת הפסילה, בין אם מדובר בפסילת מנות דם או בפסילה של דיירים למגורים.



התערוכה מציגה מבט למאבקי יוצאי אתיופיה. 37 שנים לאחר שיהודי אתיופיה החלו את עלייתם לארץ במסגרת מבצע אחים שבו נספו כ-4,000 יהודים במהלך המסע וההמתנה, נראה שהמאבק של יוצאי אתיופיה לא תם. התערוכה מציגה סדרת עבודות של הצלם גדעון אגז'ה, שתיעד את מחאת הצעירים בגליה השונים: במחוות הפרפורמטיביות ובאמצעות הצלבת הידיים בצילומי המפגינים שלו, מסמנים המצולמים כי הם אינם חמושים ואינם אלימים.

לצד סדרות צילומי המחאה מוצגים גם צילומיו של מאיר ויגודר משנות ה-70. ויגודר תיעד את מאבק הפנתרים השחורים ואת העימותים עם רשויות החוק וחלק מצילומיו צולמו אף הם באותו אתר ממש של בניין עיריית ת"א. הצילומים מופיעים כמעין הערה תקופתית, המאפשרת להציב את המחאה הנוכחית בפרספקטיבה של זמן ומקום. הצבה כזו בוחנת את נקודות הדמיון והשוני בהתקבלות או אי התקבלות של קבוצה, בהדרה מצד החברה ובתחושת אי-שייכות, ואת היחסים עם מוסדות החוק.

מנהלת הסדנא, האמנית אורית חסון-ולדר: "מחאת יוצאי אתיופיה רלוונטית לילידי הארץ הוותיקים כיוון שהיא שבה לאתגר את מושג 'כור ההיתוך', אחד הערכים הטעונים עליהם מושתתת החברה הישראלית מאז הקמת המדינה. המחאה היא גם הזדמנות להאיר את הנקודות בהן נפרמים ומתערערים החוטים העדינים, הדמיוניים, שניסו לכרוך קבוצות אתניות שונות עם המדינה ומוסדותיה".

צילום: הסדנא לאומנות רמת אליהו

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה