יצירות בשווי שלושה מיליון דולר הגיעו למוזיאון יעקב אגם לאמנות בראשון לציון



עשרות יצירות אמנות של יעקב אגם עושות את דרכן למוזאון החדש בראשון לציון, שייפתח בעוד כחצי שנה * כזכור, יצירה ענקית ששוויה 2.5 מיליון דולר
והגיעה ישירות מהמוזיאון היוקרתי בעולם- גוגנהיים ניו יורק, הותקנה כבר במקום

עיריית ראשון לציון נערכת בימים אלה לפתיחתו של מוזיאון יעקב אגם לאמנות (YAMA), אשר יוקדש ליצירותיו של האמן הבינלאומי, יליד העיר. השבוע הגיעו למוזיאון ארבעה ציורים של יעקב אגם, תרומת משפחת ג'ייקובס ממיאמי, ובתמיכת קרן תרבות אמריקה-ישראל. היצירות: "חלום קסום 1", "חלום קסום 2", "מלחמה ושלום" ו"תאומים", הן סדרה שאגם יצר בין השנים 1997-1999 והם הוערכו לאחרונה בכ-3 מיליון דולר. 

היצירות יהוו חלק מאוסף המוזיאון, ויוצגו לראשונה בתערוכה הפתיחה החגיגית של המוזיאון, המתוכננת להמשך השנה.  נזכיר שבחלל המרכזי של המוזאון הושלמה כבר לפני מספר חודשים הצבת אחת מעבודותיו הבולטות של אגם: PANORAMAGAM, אשר הוצגה במוזיאון הגוגנהיים בניו-יורק בתערוכת יחיד של אגם בשנת 1980.  היצירה המשתרעת על פני 50 מטרים, גובהה 1.60 מ' והיא מורכבת מ-280 חלקים. מכל זווית שמביטים עליה משתקף מראה אחר. היצירה הוצגה בשנים האחרונות במוזיאון היוקרתי בעולם- הגוגנהיים בניו יורק, למעשה יעקב אגם הוא האמן הישראלי היחיד שהציג אי פעם במוזיאון הגוגנהיים. שווי היצירה מוערך בכ-2.5 מיליון דולר.

במוזאון יוצגו מיטב עבודותיו של יעקב אגם מתחילת שנות ה-60 ועד היום: פסלים, עבודות גרפיות, ציורים, ועבודות אינטראקטיביות על מסכים מן השנים האחרונות.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, אמר: "יעקב אגם, בן העיר ראשון לציון, הוא אמן בינלאומי יחיד מסוגו. העיר ראשון לציון גאה להקים בית ליצירותיו ולהעניק לאמנות ישראלית פורצת דרך מקום של כבוד".  

בעוד כחצי שנה, בתום הצבת היצירות והגעתן של יצירות נוספות בחודשים הקרובים, יפתח המוזיאון המשתרע על שטח של כ-3000 מ"ר שאת בנייתו הובילה החברה הכלכלית, עלות הקמתו נאמדת בכ-33 מיליון שקלים. את המוזיאון תכנן האדריכל דוד נופר, בליווי יעקב אגם בעצמו. הפרויקט כולל שלושה מרכיבים עיקריים: מוזיאון לאומנויות, מרכז חוויה ויצירה ובהמשך מרכז למידה והתנסות.

במבנה המוזיאון עצמו תוכננו חללי תצוגה, מרכז חוויה, חללים רב תכליתיים, סדנאות ואחסנה, מנהלה וקפיטריה. המבנה מאפשר מבטים לגן פסלים חיצוני, אשר תחילתו בתוך המבנה והמשכו סביב המבנים, תוך תנועה חופשית של מבקרים. קיר הכניסה מהווה מסך אינפורמציה גדול, בו יוצגו

אירועים ורמזים למוצגי המוזיאון.

מרכז החוויה המוצע בכניסה למבנה מתחת לגלריות יופעל בשיטת הרב-במות, ובו שילוב מימד הזמן במופעים וביצירות תיאטרון. באופן זה הצופים נמצאים במרכז האולם על מתקני ישיבה, סביבם במות בגלריות ובמפלסים השונים, והמופע הוא סימולטני ביניהן. כך משפט הנאמר על ידי שחקן אחד נענה על ידי שחקן אחר במפלס אחר ובכיוון אחר וכן הלאה.

מבנה המוזיאון מלווה את המוטיבים הקשורים ביצירותיו של יעקב אגם המכילות את עקרון המציאות כהתהוות מתמדת , המבקר במוזיאון אמור להשתתף בחוויית ההתחדשות והיצירה המתמשכת. הביקור במוזיאון מבוסס על תנועה הנעשית במסלולים מוכתבים, בין החללים, בתוכם, לאורך רמפות ובתוך אולמי התצוגה.

במסגרת העבודות הונח גג המבנה במבצע לוגיסטי מורכב. הגג, במשקל 200 טון, באורך 80 מ' וברוחב 20 מ', הגיע בחלקים, שחוברו יחדיו בשטח המוזיאון, ואז הונפו לגג המבנה. 

יעקב אגם נולד בראשון לציון, הוא בנו של רב ובילדותו למד ב"חדר". מאוחר יותר למד אמנות בבית הספר בצלאל בירושלים, בציריך ובפריז. בתחילת דרכו עסק בפיתוח אמנות, העוסקת בהטעיות אופטיות. לאחר מכן הציג בפריז תבליטי עץ צבעוניים בתערוכת ה"תנועה". בשנות השבעים של המאה ה-20 יצר פסלים ששילבו מים, אש ומוסיקה, והופעלו על ידי בקרה ממוחשבת. בין היצירות הללו, מוכרת לכולנו מזרקת המים והאש בכיכר דיזנגוף בתל אביב אותה יצר ב-1987. תחומי יצירה של יעקב אגם מגוונים וכוללים אמנויות גרפיות, פיסול, ציור, קולנוע, ועיקרי מקצועות האמנות והאומנויות. ובין כתלי המוזיאון יוכנסו עבודותיו השונות, וסדנאות היצירה והחוויה יופעלו על פי משנתו ושיטת עבודתו.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה