גט – סרט נוגע ללב על מציאות מקוממת



סרטם של רונית ושלומי אלקבץ זכה בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר ויהיה נציג ישראל בתחרות על פרס האוסקר. דרמה משפטית מרתקת וסוחפת.
מי היה מאמין שאישה בישראל המודרנית והדמוקרטית של 2014 עדיין נחשבת לרכושו הבלעדי של בעלה בערכאות החוק? לו הרמב"ם היה רואה סרט זה, בטוח שגם הוא היה מזדעזע. משחק אמין ומשכנע בסרט מטלטל.

כל הסרט מתרחש בין כותלי בית הדין הרבני וחושף מציאות שצריכה לזעזע כל אזרח במדינה. בנושא גט, אין חוק אזרחי ורק בית הדין הרבני רשאי לעסוק בו. החוק במדינת ישראל לא מאפשר לאישה לקבל "גט" ללא הסכמת הבעל.
 

ויויאן היא מסורבת גט. חמש שנים נמשכים הדיונים בבקשת הגירושין שהגישה. בעלה, אלישע, מסרב להתייצב בבית הדין במהלך שלוש שנים. כשהוא כבר מסכים לבוא, הוא מסרב להיענות לבקשתה, ולא מוכן לתת לה את הגט.

היא אינה חיה עם בעלה כבר מספר שנים, היא אינה אוהבת אותו, היא רוצה את חירותה, אבל בעבור בית הדין הרבני אין בכל אלו הצדקה לגירושין. כדי לאפשר לה גט, בית הדין זקוק לעילה משפטית ולא רגשית, ובאין אחת כזו, על ויויאן להמתין שנים לחסדי הבעל ולחסדי בית הדין שאין לו כנראה שום יכולת לכפות עליו את הגירושין. כבר מאות שנים שלא קם בישראל אדם כמו הרמב"ם שיכול להקל ולא לתת למופע אבסורדי שכזה להתקיים.

כל הכוח נמצא בידיו של בעלה, ולויויאן לא נותר אלא לחכות עד שאלישע יסכים ויענה למשאלת ליבה: להתגרש ממנו ולפתוח בחיים חדשים. בתוך שנות ההמתנה הארוכות של ויויאן מקופל המשפט. סדרת דיונים מתישים ואבסורדיים בבית הדין הרבני, החוזרים על עצמם פעם אחר פעם, והופכים למופע קפקאי כמעט קומי, בו אלישע, "הנתבע" הוא המחליט היחידי על פסק דינו, בעוד ויויאן, אנוסה לוותר על זכותה הטבעית לחופש.

"ויויאן מותשת מחיי נישואים עם גבר אותו היא רוצה לעזוב מזה שנים. היא ניגשת לערכאות החוק, בתקווה להשיג את החופש שלה. על פי החוק בישראל, חתונה וגירושין הם בידם של הרב והבעל. היא רוצה לעזוב, אך בעלה לא מאפשר לה.

הבסיס לסרט הוא האבסורדיות שבסיטואציה שבישראל אישה לא יכולה להחליט בעצמה אם היא רוצה לחיות עם מישהו או לא. אמנם המצב הזה קיים משחר היהדות אך מה שמוזר הוא, שלמרות שהמשפט העברי הוא אחד המתקדמים בעולם (שהכיר בכך שלבעל אסור לאנוס את אשתו מה שרק במאה העשרים השכיל גם המשפט האנגלי להכיר בכך) הרי שחוק הגט לא התפתח ולא השתנה מאז שנכתב. החוק מעמיד נשים בישראל של היום תחת סוג של מצור, מרגע שהן רוצות להתגרש. ללא אישור הבעל, הן לא יוכלו להתחתן שוב וגם לא להביא ילדים מגבר אחר. אלו יחשבו לממזרים גם אחרי עשרה דורות קדימה ולא יוכלו לבוא בקהל ישראל.

אישה ש"תצפצף" על החוקים ותצא לחיות "חיי הפקרות", עלולה לאבד את כל זכויותיה בבית הדין הרבני. זכויות משמורת וזכויות כלכליות. קודם כל מאבדת את הכתובה. הכוח הנתון בידיו של הבעל הוא עצום לאין שעור. וכמובן מפלה את מעמד האישה לרעה.

"גט- המשפט של ויויאן אמסלם הוא הסרט השלישי בטרילוגיה אחרי "ולקחת לך אישה" ו"שבעה".

רונית אלקבץ כוויויאן עושה תפקיד מרגש. גם משחקן של הדמויות האחרות, אמין ומשכנע. כרמל בן טובים (מנשה נוי), הטוען בשם ויויאן, ושמעון אמסלם (ששון גבאי), אחיה של בעלה הטוען בעבורו. בנוסף, ישנם העדים משני הצדדים: אחיה של ויויאן (אלברט אילוז), אשת האח (רובי פורת שובל), שכנם של בני הזוג (זאב רווח), וגבאי בית הכנסת שבו מתפלל הבעל (שמיל בן ארי) - ועוד. כמו כן חברי צוות הדיינים ובראשם הרב סולומון (אלי גורנשטיין).

סרט חשוב וראוי לצפייה. 
 
חנה דרורי קאשי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה