לראשונה מזה 54 שנים: ראש העירייה יצלצל בפעמון המושבה ההיסטורי



במוזיאון ראשון לציון נרגשים לקראת טקס הנפת הפעמון לאחר שנגנב לפני 54 שנים. על ידי שני נערים כמעשה שובבות * פעמון המושבה של ראשון לציון בן ה-128 שנים .קיבל את פני הברון רוטשילד וחוזה המדינה בנימין זאב הרצל


ביום שלישי הקרוב יונף פעמון המושבה ההיסטורי במוזיאון ראשון לציון.  ראש העירייה, דב צור, יצלצל בפעמון בפעם הראשונה מזה 54 שנים, מאז שנגנב לפני 54 שנים על ידי שני נערים כמעשה שובבות, ויפתח את הטקס להשבת הפעמון. כזכור, לפני כשלושה חודשים החליטו אותם נערים, שכיום בני 70, להחזיר את הפעמון ההיסטורי לאחר שבכל השנים הללו מצפונם לא הניח להם. מקורבם, ג'קו גבאי, יצר קשר עם כתבת גלי צה"ל, הדס שטייף, וביקש להחזיר דרכה את סמל העיר. "זה הפעמון של הילדות שלי. הסיפור הזה מחזיר אותי הרבה שנים אחורה" אמר ראש העירייה, דב צור שקיבל את הפעמון לפני כחודש מג'קו גבאי, איש עסקים מגבעת שמואל "כילד אני זוכר שהפעמון היה גדול יותר" אמר צור "אבל אולי כך זה נראה בעיני ילד".

מנהלת המוזיאון, נאווה קסלר, אמרה: "זה פשוט מרגש. הפעמון הזה צלצל באירועים היסטוריים וגם ניהל את חיי היום יום של המושבה וליווה את ראשוני ראשון לציון. הפעמון ראה היסטוריה והשתתף באירועים מאוד מאוד גדולים וזה בשבילנו יום מאוד מאוד מרגש". אגב, הפעמון חוזר לעיר בדיוק בעיצומה של תוכנית שימור מקיפה לעיר ההיסטורית אותה מוביל ראש העירייה, דב צור. התוכנית כוללת שימור מבנים היסטוריים, פיתוח המרכז ההיסטורי לביקורי תיירים ותושבים, קידום מרכז העברית העולמי שתפקידו לשמר את השפה והתרבות העברית, הפרחתה והעצמתה לדורות הבאים בארץ ובעולם".

כאמור, ביום שלישי הקרוב (26.8.14) יתקיים טקס השבת הפעמון במעמד ראש העירייה ומחזיקת תיק מוזיאונים, חברת המועצה ליאל אבן זהר, שבמהלכו תתקיים גם פעילות פעמונים לילדים ולמשפחות וגם ערב מספרי סיפורים בהנחיית יהודה עצבה שיעסוק בסיפורים, איך לא, על פעמונים. אגב, לאחר הטקס, יוכנס הפעמון למוזיאון שם יינתן לו מקום של כבוד בין פריטים היסטוריים נוספים של המושבה.

פעמון המושבה של ראשון-לציון ניצב במשך 74 שנים במרכזה, סמוך לצריף הדואר ולבית הרפואות מאז שנת 1886. לו היו לפעמון עיניים ואוזניים,  ניתן רק לדמיין מה הוא ראה ושמע מאז סוף המאה ה-19. הוא ניצב במקום שבו הונף לראשונה בעולם דגל כחול לבן עם מגן דוד, שמע את שירת ההמנון לאחר שהותאם לו לחן כאן בראשון-לציון, ראה את ילדי בית הספר העברי הראשון הסמוך לומדים ומשחקים "עברית בעברית" ונכח בקבלות פנים לאישים חשובים כמו הברון רוטשילד וחוזה המדינה, בנימין זאב הרצל.

הפעמון היה למעשה אמצעי התקשורת של פעם, הוא היה השעון המעורר שהשכים את האיכרים לעבודת יומם והודיע להם על סיומה. הוא היה פעמון הביטחון והאזעקה במקרי חירום כמו שריפה, גניבת פרות מן הרפת או פשיטת עדרי הבדואים על שדות המושבה. במקרים אלו  נזעקו כל בני המושבה לקולו ורצו  "להציל את המצב". והיו גם סיפורים מצחיקים אודותיו, למשל כאשר רבני ירושלים הגיעו למושבה כדי לבדוק את כשרות היקב, הם התכנסו לתפילת ערבית בבית הכנסת והנה הפעמון מצלצל, בשמעם את הפעמון, נחרדו הרבנים. "מה זה פה, כנסיה, מצלצלים בפעמונים לתפילה?" וכמעט ביטלו את כשרותם של יינות היקב.

במקרה אחר סופר על איכרה שנזעקה כל עוד רוחה בה לצלצל בפעמון כי בעלה איחר לשוב מן הכרם. ובעודה מצלצלת וקוראת בשמו בקול בכי, כל אנשי המושבה רצים אל הפעמון כדי לדעת מה אירע. והנה לפתע הופיע לו אותו איכר, רוכב בשובה ונחת על חמורו העמוס שקי עשב שקצר עבור הפרות שלו ולכן התעכב.

מאז שנעלם הפעמון בשנות ה-60, הייתה תחושת אובדן קשה, החיפושים אחריו העלו חרס. בשנת 1982, לכבוד מלאות לראשון-לציון 100 שנים נחנך המוזיאון לתולדות ראשון-לציון. קול קורא יצא מעל דפי העיתונות: "מי מכיר, מי יודע מה אירע לפעמון המושבה?" אך התעלומה נותרה בעינה. במקום הפעמון המקורי, הושם בראש המגדל המשוחזר פעמון חלופי אשר נתרם למוזיאון.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה