חנוכת בית העם המחודש בראשון לציון



שימש כמרכז קהילתי בו נערכו אספות כלליות, ערבי קריאה, נשפים, הרצאות וקונצרטים . על בימת בית העם נשאו דברים אישים חשובים כמו ד"ר בנימין זאב הרצל, אלברט איינשטיין, הברון רוטשילד ועוד רבים אחרים. ראש העירייה, דב צור: "זוהי חובתנו לשמר את נכסי צאן הברזל שהותירו אחריהם הדורות המייסדים"

אולי מעט מאוד יודעים את זה, אבל בית העם של ראשון לציון, הוא בית העם העברי הראשון בעולם שהוקם בין השנים 1896 ל- 1898 על ידי שבעים וחמש משפחות, מאיכרי המושבה, שהתארגנו וגייסו כספים על מנת לבנות אותו. כמעט 120 שנה לאחר שהוקם, קיימה עיריית ראשון לציון חנוכת בית העם המחודש ביום רביעי האחרון, נר ראשון של חנוכה.

בחודשים האחרונים עבר בית העם עבודות שימור מיוחדות שנועדו לטפל בפגעי הזמן. את הפרויקט הובילה הרשות לתרבות ואומנות בחברה העירונית באמצעות אדריכלית השימור דליה לפידות. בין היתר נצבעו מחדש קירות בית העם, הן החיצוניים והן הפנימיים, החלונות שודרגו והוחלפו וגולת הכותרת- חידוש הרצפה המקורית של בית העם. במקום רצפת פרקט שהייתה בשנים האחרונות, נעשתה הזמנה מיוחדת של מרצפות שחורות ולבנות למראה רצפת השחמט המקורית. בית העם שימש כמרכז לחיי התרבות והציבור של ראשון לציון  וכלל בתוכו ספריה ואולם לחזרות האורקסטרה של ראשון לציון.

במקום נערכו אספות כלליות, ערבי קריאה, נשפים, הרצאות, קונצרטים, הצגת מחזות עבריים ואפילו עונג שבת בהדרכתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. מעל בימת בית העם נשאו בעבר אישים חשובים כמו ד"ר בנימין זאב הרצל, אלברט איינשטיין, הברון רוטשילד ועוד רבים וטובים. המקום שימש גם לאירועים פרטיים כמו חתונות, ולהבדיל- גם טקסי אשכבה ל-11 בני ראשון לציון שנפלו בקרב בשדות גן יבנה. בשנות ה-80 של המאה העשרים שוחזר בית העם למראהו המקורי.מסורת האירועים במקום ממשיכה להגשים את החזון של המתיישבים הראשונים להביא תרבות וידע לכל תושב.

 

מאז הקמתו ממשיכה עיריית ראשון לציון להביא לבית העם את מיטב אירועי התרבות וזאת בהצלחה רבה. בבית העם מתקיימים הרצאות וערבים בתחומים שונים הכוללים: מפגשי ספרות, מפגשי אקטואליה, מפגשי עיון על השפה העברית, אירועי מוזיקה ועוד.באירוע הפתיחה המחודשת, אמר ראש העירייה, דב צור, כי "זוהי חובתנו לשמר את נכסי צאן הברזל שהותירו אחריהם הדורות המייסדים. עיריית ראשון לציון מובילה בשנים האחרונות תוכנית שימור מקיפה למען הדורות הבאים".במהלך הערב, בהנחיית מני פאר, הופק "חיים שכאלה" לבית העם שכלל את סיפורו של המקום תוך שילוב סרטים, תמונות ושחקנים המשחזרים את התקופה. פאר הוסיף כי זו פעם ראשונה שמפיקים "חיים שכאלה" למבנה ולא לאדם.

נציין עוד כי באירוע נטלו חלק גם בני משפחות המייסדים שיביאו מסיפורי המתיישבים הראשונים לקהל הרחב. בינהם פרופ' מירון איזקסון, נינו של ד"ר אהרון מאיר מזי"א, ממחדשי השפה העברית ורופא מושבות הברון שלימים שימש כיו"ר ועד הלשון העברית לאחר שהחליף את אליעזר בן יהודה.

הפעילות הענפה שמתקיימת בבית העם מבטאת את הסיסמא של הנהגת המושבה:" בית העם לכל העם". חידוש ושחזור בית העם מצטרף הינו חלק מתוכנית השימור המקיפה שמובילה עיריית ראשון לציון הכוללת כמאה מבנים היסטוריים. וזאת באמצעות קבלנים שמומחיותם בנושא שימור ושחזור אתרים היסטוריים ומוכרים על ידי המועצה לשימור אתרים ארצי. רק לאחרונה חודש ושוחזר בית הכנסת הגדול שהוקם בין השנים 1885 ל-1889 על ידי מייסדי ראשון לציון והיה לאחד המבנים המפוארים במושבה הקטנה ומרכז חברתי למתיישביה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה