לינקולן – סרט ראוי לנשיא גדול



הסרט זכה בגלובוס הזהב - בפרס השחקן הטוב ביותר, ומועמד ל-12 פרסי אוסקר. הוא נבחר לאחד מעשרת הסרטים הטובים של השנה.

סרט היסטורי חשוב ומרתק. דרמה ביוגרפית בבימויו של סטיבן שפילברג, ובכיכובם של דניאל דיי לואיס כאברהם לינקולן וסאלי פילד כמרי טוד לינקולן. הסרט מבוסס על ספרה רב המכר של דוריס קירנס גודווין "צוות של יריבים".

מדובר בתקופה שמרוחקת מאיתנו רק כ- 150 שנה, וההחלטה לביטול העבדות נחשבה לנועזת. לגבי זכות בחירה לנשים, זה כבר לא יעלה על הדעת (נדרשו עוד 55 שנה לתיקון החוקה בנושא זה). גם מבין המתנגדים החריפים ביותר, שהזהירו ש"בסוף עוד ירצו להיות קצינים בצבא", ברור שאיש לא חלם אז שיש אפשרות שאדם אפרו אמריקני יהיה הנשיא של ארה"ב כבר קדנציה שנייה. המפלגה הדמוקרטית, שכיום כל המיעוטים מצביעים לה, הייתה אז מפלגה גזענית והתנגדה ליוזמת ביטול העבדות בכל תוקף. מה שהיה אז ועדיין קיים למרבה הצער כיום,  זו העסקנות הפוליטית. ניצול הזדמנות לביצע מחטף, הצעות שוחד ואפילו הפחדות וקומבינות.

עלילת הסרט מתמקדת בארבעת החודשיים האחרונים בחייו הפוליטיים של הנשיא ה-16 של ארצות הברית, אברהם לינקולן, אשר במהלכם פעל להביא לסיום מלחמת האזרחים ולביטול העבדות בארצות הברית. כדי להצליח במאבק למען אישור התיקון לחוקה שמבטל את העבדות, היה עליו להתגבר על המפלגה הדמוקרטית שהתנגדה ליוזמה בכל תוקף וגם על הפלג השמרני של מפלגתו הרפובליקאית שהעדיף קודם להגיע להפסקת אש במלחמת האזרחים.


לינקולן היה אחד הנשיאים האיקוניים ביותר בהיסטוריה האמריקאית. כדי לשנות את מסלול ההיסטוריה ולבטל את העבדות השתמש בכל האמצעים הכשרים והפחות כשרים. הוא ניצל את הכריזמה האדירה שלו, במפגשים פנים אל פנים ובנאומים המוניים ולא היסס גם לשלוח את אנשיו לשחד חברי קונגרס זוטרים מאזורים נידחים. כישוריו, אומץ ליבו ונחישות שלו במטרה הפכו אותו לאגדה. הוא אילץ את העם האמריקאי  ואת אלה שבממשלתו, בעלי אמונות שונות, לשנות מסלול ולכוון גבוה יותר, לעבר טובת הכלל ולמען טובת המין האנושי.



לינקולן הוא גיבור מורכב עם סתירות פנימיות. הקרב שלו להעביר את התיקון ה-13 לא היה רק נקודת מפנה לאומה אלא גם שינוי בתפיסה האישית על האדם. בזמן שהוא ניהל במיומנות את מאבקי הכוח בקונגרס, בחזית לינקולן התעמת עם אובדן בנו, שהפך לקרע עדין עם אישתו המורכבת, והפחד שריחף מעליו מלאבד בן נוסף לקונפליקט שהכביד כל יום על נשמתו.

סרט דרמתי שנוגע בעובדות היסטוריות אמיתיות כולל בתוכו גם כמה פרטים בדיוניים קטנים להשלמת ההשליה והעברת האירועים שאכן התרחשו בתחילת 1865. לצופה הישראלי שאינו בקיא בפרטי הפרטים של ההסטוריה האמריקאית, עלול הסרט להיות עמוס מדי בפרטים אבל עדיין חשוב ורלוונטי.  חוויה קולנועית מרתקת משחזרת תקופה משמעותית, מעוררת השראה בהצגת הדמות ששינתה דעות מקובעות והמשחק האמין של דניאל דיי לואיס תורמות להשליה כאילו היה זה סרט דוקומטרי.

בימוי: סטיבן שפילברג
תסריט: טוני קושנר, דוריס קירנס גודווין
מוזיקה מקורית: ג'ון וויליאמס
צילום: יאנוש קמינצקי
עריכה: מייקל קאן


בהשתתפות:

דניאל דיי לואיס- אברהם לינקולן
ג'וזף גורדון לויט-  רוברט טוד לינקולן
טומי לי ג'ונס- ת'אדוס סטיבן
סאלי פילד- מארי טוד לינקולן
דייויד סטראתהרן – ויליאם סיוורד
ג'יימס ספיידר – ווי. אן. בילבו

ארה"ב 2012 . משך הסרט: 150 דקות.

חנה דרורי קשי . מה כדאי


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה