"רוח בשדרה"- תערוכה נודדת



התערוכה מוצגת במלאות 120 שנה לשדרות הדקלים שניטעו ע"י 2הגננים העבריים הראשונים

התערוכה "רוח בשדרה" מוצגת במלאות 120 שנה לשדרות הדקלים אשר ניטעו על ידי שני הגננים העבריים הראשונים מיכל פוחצ'בסקי וגרשון הורוויץ בשנת תר"ן, 1890. התערוכה מציגה את קורות הגן ושדרת הדקלים, את נופיהם שהשתנו במשך השנים ואת האירועים שהתקיימו בהם.
 
גן המושבה של ראשון-לציון הוא אתר מפתח בהתפתחות החקלאות העברית המודרנית בארץ ישראל וכן אחד מן הגנים הציבוריים הראשונים בארץ. הגן, שהחל את קיומו כשטח חקלאי עם מציאת המים בבאר המושבה בפברואר 1883, הפך ביוזמת פקידי הברון וגנניו לשדה ניסיונות ולמשתלה בהם גידלו ואיקלמו מאות מיני צמחים מכל קצווי העולם לתועלת החקלאות והתעשייה החקלאית במושבות ארץ ישראל.

הדקלים  ניטעו בגן המושבה בראשון לציון על ידי שני הגננים העבריים הראשונים מיכל פוחצ'בסקי וגרשון הורוויץ בשנת תר"ן, 1890.

בתולדותיו  שזורים ניסיונות חקלאיים מוצלחים וגם כושלים אשר הביאו להתמקדות מושבות הברון רוטשילד בענף הגפן וכן הגידול שקדים, זיתים והדרים. עם חיסול שדה הניסיונות ניטעו במקומו פרדס הדרים ושדרות הדקלים הקנריים המפארות את הגן עד היום. גן הטיול שהתקיים באזור שדרות הדקלים מאז שניטעו, הוא תוצר של תפיסה שהנחתה את ראשוני המושבה ואת פקידות הברון רוטשילד. מטרתם הייתה ליצור מושבה חקלאית בה יתפרנסו האיכרים מחקלאות מודרנית ויזכו לאיכות חיים גבוהה שכללה בתוכה גם תרבות, נופש ונוי.
 
רוח הזמן החולף ניבטת מן התצלומים הישנים. עצי השדרה גדלים ומתנשאים אל על בלב "פרדס המושבה" שהיה אחר כך ל"גן הנדיב" ול"גן המושבה". נופי הגן משתנים בהתאם לעונות השנה המתחלפות.  לבושם של המבקרים בגן משתנה בהתאם לאופנה כמו גם בהתאם לאירועים אותם הם עורכים: חגיגות בציר בתלבושות תנכיות, קבלות פנים לאישים חשובים בחליפות ומגבעות, אירועי ספורט ומפגשי נוער במכנסיים קצרים.
 
מבט ממבואת העירייה, בה מוצגת התערוכה, אל הגן עצמו, מאפשר להתבונן ולהשוות זמן עבר לזמן הווה. להבחין בשינויים שעברו על הגן, לחוש את זקנתו, להביט באנשים המבקרים בו אשר חלקם אינו מודע לסיפורו, לצפות בפריחותיו, ולקוות לעוד שנים רבות של צמיחה הן במובן הבוטאני והן במובן התרבותי, השימורי וההיסטורי. 

יונה שפירא 
אוצרת התערוכה 

פתיחה: מבואת בניין העירייה של ראשון-לציון ביום ד', י"ב בשבט תש"ע,  27 בינואר 2010
נעילה: יום ה', ד' באדר תש"ע, 18 בפברואר  2010. הכניסה חופשית.

בשבת ט"ו בשבט, 30 בינואר  - סיורים מודרכים בגן המושבה בליווי שחקנים וביקור בתערוכה – ללא תשלום. הסיורים יצאו מרחבת מגדל המים בשעות 10:30 ו- 12:00. 

לרכישה בחנות המוזיאון חוברת: "רוח בשדרה" – היסטוריה ובוטניקה של גן המושבה.
                                                                                                           


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה