"לשון ראשון" - הפתיחה הערב בהיכל התרבות



ראשון-לציון, נבחרה כמארחת הכנס הארצי, הואיל ובעיר זו החלה החייאת השפה העברית.

כנס השפה העברית, "לשון ראשון",  ייערך זו השנה השלישית בראשון לציון, בין ה-9 ל-12 במרץ. הכנס, אותו מקיימת החברה העירונית בראשותו של אלי פולק ורות מקבי מנהלת הרשות לתרבות ואמנות, נועד לציין את תחייתה של השפה העברית כאחד מהישגיה המשמעותיים ביותר  של הציונות ולבסס את מעמדה כשפה חיה ונושמת. ראשון-לציון, נבחרה כמארחת הכנס הארצי, הואיל ובעיר זו החלה החייאת השפה העברית, בה החל אליעזר בן יהודה את עבודתו הלשונאית, ובה הוקם בית הספר "חביב", בית הספר העברי הראשון בעולם.

הכנס יפתח באירוע ענק לציון פתיחת חגיגות 100 שנה להולדתו של אלתרמן אותו מקיים מרכז ההדרכה לספריות בישראל. באירוע  שיכלול קטעי קריאה שירה והמחזה של כתבי ושירי אלתרמן, ישתתפו שלומי שבן, אפרת גוש, שלמה גרוניך, אפרת בן-צור, חנה מרון, חיים גורי, וששון גבאי.

הכנס יכלול פאנלים בנושא השפה העברית וביניהם האירוע "מציצים בשפה העברית", שידון בעברית בקולנוע הישראלי  והז'אנרים השונים בו ומטבעות הלשון שהטביע.

פאנלים נוספים בכנס:  "קפה עברי ראשון"  ד"ר צביה ולדן מארחת מושב משולש בחסות המחלקה ללשון העברית וללשונות שמיות, אוניברסיטת בר-אילן, שידון בנושא השפה העברית מהיבטים שונים, "עברית נשית- עברית גברית" בנושא מעמד האישה בשפה העברית, "מסכה, חרוז וגזר", זרקור על חלוצי המחזאות העברית לילדים,  "מדרש נעמי", מושב של יד בן צבי בנושא זמרת הארץ של נעמי שמר בעקבות הוצאת הספר "מדרש נעמי" .

קובי אוז ומנחם בן ישוחחו על "השורות היפות ביותר בעברית", מני פאר ידבר על יין בשפה העברית באירוע "גביע של מילים", רוביק רוזנטל ישיק במסגרת הכנס את המילון החדש שלו "צירופי לשון", ,"תזמורת המהפכה" יעלו בבכורה עולמית את המופע "מילים בתערוכה" וכותבי  תשבצי הגיון, ואוהדים שרופים של הז'אנר, שמוכרים בכל מערכות העיתונים, יפגשו לכנס "ההגיונרים".

יומו השני של הכנס ייחתם במסיבה עברית שתיערך ברחבת העירייה בה יתקלט מוזיקה עברית שר החינוך, גדעון סער, בכבודו ובעצמו, ובפריצה של אמנים. במסגרת הכנס תיערך פעילות מיוחדת לתלמידי בית הספר חביב, בית הספר העברי הראשון. ידוענים, ביניהם שמואל וילוז'ני, ספי ריבלין, צביה ולדן רוביק רוזנטל ואחרים, יעבירו שיעורים בעברית לתלמידי בית הספר.

בין משתתפי הכנס: מנחם בן, קובי אוז, שלומי שבן, יהלי סובול, רוביק רוזנטל, ששון גבאי, אפרת בן צור, ד"ר צביה ולדן, אפרת גוש, אלון אולארצ'יק, ערן צור, שולי נתן, אלון חילו, חנה מרון, חיים גורי, שלמה גרוניך, דן אלמגור, מני פאר ורבים אחרים.

ראש העיר, מר דב צור " זו השנה השלישית בה ראשון לציון מובילה את הכנס החשוב והאיכותי "לשון ראשון",  אשר תורם רבות לשימור השפה העברית והוקרת חשיבותה. אנו גאים כי ראשון לציון, העיר בה החלה החייאת השפה העברית, ממשיכה את החזון ומובילה כנס זה שהפך למסורת חשובה וייחודית".

במהלך ימי הכנס יציגו בהיכל התרבות ראשל"צ  שלוש תערוכות- "אפשר אחרת", תערוכת וידאו ארט של קרין מנדלוביץ, "תערוכת צילומים של עמותת הצלמים, ותערוכת צילום ושירה של נילי שחורי.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה