ראשון לציון חיה בסרט



בעוד כשנה יפתח מתחם "יס פלנט" בנוסף ל"סינמה סיטי" החדש ומספר אולמות הקולנוע בראשון לציון יגדל מ-34 כיום ל-59.

 חיים בסרט: למה ראשון לציון צריכה כל כך הרבה אולמות קולנוע?

בעוד קצת יותר משנה מתחם "יס פלנט" יפתח את שעריו במערב ראשון לציון ומספר אולמות הקולנוע בעיר יגדל ל-59 . לשם השוואה, בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת-ים ביחד יש קצת פחות מ-50 אולמות. טל טננבוים יצא לבדוק בשביל מה אנחנו צריכים את זה.

בעוד קצת יותר משנה, השמועה תהפוך לעובדה מוגמרת. "יס פלנט" - מתחם הקולנוע החדש במערב העיר, יפתח את שעריו למבקרים ומספר אולמות הקולנוע בראשון לציון יגדל מ-34 כיום ל-59 בחודש מרץ 2012.

לשם השוואה, בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת~ים יחד, יש קצת פחות מ-50 בתי קולנוע. גם השוואה עם מעצמות קולנוע עולמיות כמו דובאי, ניו יורק ולוס אנג'לס, מגלה כי ביחס בין מספר האולמות ומספר המושבים, לבין מספר התושבים, ראשון בדרך להיות מעצמת קולנוע בקנה מידה בינלאומי.

אך בין השבחים לדברי ההלל, חייבים לעצור לרגע ולשאול גם את השאלות הפחות נעימות, ובראשן - מי בכלל צריך את זה? האם מישהו לא איבד קצת פרופורציה? האם לא ניתן היה לנצל את השטח והמשאבים לדיור, תעשייה או כל דבר אחר, שהיה מועיל קצת יותר לסביבה ולתושבים?

ברור שאין תשובות מוחלטות. לא לגבי השפעת העניין על העיר וגם לא לגבי השינויים, אם בכלל, שיתרחשו בקולנוע הישראלי בעקבות ריבוי האולמות. ובכל זאת, ניסינו לאמוד את השינויים הצפויים בעתיד הקרוב.

מתחם הסינמה סיטי בראשון לציון. קרב ענקים עם יס פלנט על פלח שוק משותף.

 יש מקום לכולם?

כדי לנסות ולהבין את גודל הפוטנציאל הטמון בהפיכת מערב העיר לאימפריה של בתי קולנוע, ניתן להסתכל על ממצאי סקר שנערך עבור אתר קולנוע ישראלי לפני כשנתיים, לרגל פתיחת בית קולנוע במימדים "רגילים", לא הרחק ממתחם הסינמה סיטי בגלילות.

על פי התוצאות, הישראלים נוהגים לצפות בסרט בבית הקולנוע קצת יותר מפעמיים בחודש (2.09). כאשר נשאלו הנסקרים לגבי העדפתם - בית קולנוע קטן או קומפלקס קולנוע בסגנון "יס פלנט" או "סינמה סיטי", ניצחונם של ענקי הקולנוע לא הוטל בספק - 77 אחוז.

אך בתשובה לשאלה מה יעדיפו – לשים פעמיהם לקולנוע קטן במרחק עד חמש דקות נסיעה מביתם, או לנסוע 20 דקות למתחם בילוי גדול, התוצאות היו מאוזנות יותר - 46 אחוז היו מעדיפים קטן אבל קרוב.                                                                                                                                          

גם קברניטי יס פלנט וגם סמנכ"ל סינמה סיטי, אמיר אדרי, בראיון שערכנו איתו, הצהירו שקהל היעד למתחם הקולנוע שלהם הוא מאשדוד ועד מרכז תל אביב. אלא שהסקר מוכיח שמרבית הצופים אמורים להגיע בעיקר מראשון עצמה, ומהסביבה הקרובה במיוחד - נס ציונה, מושבי הסביבה (נטעים, בית עובד, גן שורק) וקצת חולון ובת~ים.

תושבי אשדוד ורחובות מצד אחד, ותל אביב מצד שני, יגיעו, אם בכלל, רק לעיתים רחוקות. ובכל זאת, אין ספק, הפוטנציאל קיים. מדובר בלמעלה מ~350 אלף איש שנמצאים במרחק דקות נסיעה ספורות מהמתחם הקיים וזה שיקום. עכשיו נותר רק לדאוג להם למוצר מספיק טוב, שיגרום להם לחזור לעיתים קרובות.

בישראל מוקרנים בממוצע 35 סרטים בעת ובעונה אחת, כשכמובן לא כולם חדשים (לא כולל סרטי איכות וסרטים זרים, המוקרנים לרוב בסינמטקים). מתוכם, בין ארבעה לשישה נוחלים הצלחה גבוהה, הווה אומר אולמות מלאים בסופי שבוע ולא ריקים באמצע השבוע. כזכור, בסינמה סיטי 26 אולמות, אחד יותר מאשר ביס פלנט.

תחלופת הסרטים בבתי הקולנוע בישראל דלה למדיי. בחינת הסרטים שהוצגו ב"סינמה סיטי ראשון" לפני כשלושה חודשים, לעומת אלה המוצגים היום, מגלה כי 16 סרטים נותרו בעינם. כלומר, עצם קיומם של 51 בתי קולנוע בסמיכות כה גבוהה אולי נשמע מצוין, אבל בסופו של דבר, יוקרנו שם אותם סרטים, פחות או יותר, ולאורך זמן.

עניין טכנולוגיית ההקרנה רגיש מאוד בימינו, בהם דרישות הקהל גבוהות בהרבה בהשוואה לעבר. "יס פלנט יהיה מתחם הקולנוע הראשון בישראל בו כל אולמות הקולנוע יהיו בעלי מערכת הקרנה דיגיטאלית", מצהיר מוקי גרדינגר, מנכ"ל חברת תיאטראות ישראל, המפעילה את מתחמי יס פלנט.

אך גם אמיר אדרי מבהיר כי בתוך מספר חודשים כל אולמות הקולנוע שעדיין לא עובדים בשיטה הדיגיטאלית יעברו לשיטה המתקדמת.

נושא הנגישות נחשב מרכזי במתחמים גדולים דוגמת אלו. אדרי, סמנכ"ל סינמה סיטי, מציין ש"בזכות עיריית ראשון לציון, נושא הנגישות והחנייה השתפר ללא היכר וצפוי להמשיך להשתפר בשנה הקרובה, שעה שיוספו 1,000 מקומות חניה ל~2,000 שכבר קיימים".

בפועל, כל מי שהעז להתקרב לאזור הסינמה סיטי בסופי שבוע או חגים, הצטער על כך רגע אחרי – פקקים בכניסה וביציאה והיעדר מקומות חנייה, מה שגורם לאנשים רבים לחנות על המדרכה והחולות.

ראש העירייה,דב צור הבהיר לאחרונה כי "הנגישות למתחם החדש תהיה מהטובות בישראל. צפויה גישה ישירה מהכבישים המהירים איילון ו~431 היישר למתחם, שיכיל בשלב הראשון כ~600 מקומות חניה".

עם זאת, יש לשים לב לכך שמספר המושבים צפוי להיות גבוה ב~2,900 ממספר מקומות החנייה, ומעבר לכך, ניסיונות עבר לייצר גישה ישירה מכבישים מהירים למתחמים עמוסי קהל, גרם לא אחת לפקקים שנוצרו עוד מהכביש המהיר.

כך שבשורה התחתונה, צפויים לנו מתחמים דומים למדיי - בסרטים שיוצגו בהם, בטכנולוגיית ההקרנה, בנגישות ובפעילות בסביבה.

הפלאפל כמשל

על הפיכתה של ראשון לאימפריית קולנוע תהיה השפעה על העיר כולה. על התושבים, הכבישים ואפילו על מחירי הדירות. חלק מההשפעות יורגשו בתוך תקופה קצרה מרגע פתיחת המתחם החדש, אחרות בטווח של חודשים או שנים.

בטווח הקרוב, התנועה של תושבי חוץ לתוך העיר תגדל. לעניין משמעויות חיוביות, כמו הכנסות שיגדלו ממכירת מוצרים, ומצד שני קיים חשש גדול מכל נושא התחבורה – עומסי תנועה, בעיות חנייה, רעש לתושבי הסביבה, ריבוי תאונות וכדומה.

בטווח הארוך הביקוש למגורים בעיר עשוי לעלות בצורה משמעותית. כבר עתה מקוטלגת ראשון כעיר חזקה, עם אוכלוסיה צעירה ומשכילה, ופוטנציאל פיתוח גבוה. אם הפוטנציאל יהפוך למציאות, אנשים רבים ירצו להיות שותפים לכך. הביקוש הגובר אמור להיענות על ידי פרויקטים נדל"ניים שונים שנמצאים בשלבים שונים של פיתוח.

בתוך שנים אחדות יתווספו אלפי דירות לאלו הקיימות בעיר כיום. חשוב לציין גם את נושא מקומות התעסוקה. בשני מתחמי הקולנוע יועסקו יחד למעלה מאלף עובדים, רובם צעירים, חלקם סטודנטים. עניין מבורך לכל הדעות.

עולה השאלה האם קיומם של שני מתחמי ענק בסמיכות כה גבוהה עשוי להשפיע על הרגלי הבילוי של תושבי האזור. "אין ספק שקיימת השפעה חיובית במקרים מסוג זה", אומרת ורד בטש, מומחית לשיווק והתנהגות צרכנית ומנהלת "הבצפר" – בית הספר הגבוה של איגוד חברות הפרסום.

"גם כשמדובר בעסקים קטנים, למשל דוכן פלאפל, ההשפעה קיימת. אם יפתחו שני דוכני פלאפל סמוכים זה לזה, יותר אנשים יאכלו באחד מהם ובתדירות גבוהה יותר. מדובר בהשפעה פסיכולוגית גרידא. למודעות של תושבי הסביבה ייכנס עניין מתחמי הקולנוע, והם יבקרו באחד מהם יותר מאשר כיום".

יס פלנט. אותם הסרטים כמו בסינמה סיטי - השירות וחווית הצפייה יהוו את המדד להצלחה.

"אני זוכר עוד לפני שנים שדיברו על הקמת שני מתחמי הקולנוע", סיפר לנו השבוע ספי ריבלין, חבר מועצה לשעבר ומגדולי שחקני הקולנוע והתיאטרון בישראל. "בהתחלה חשבו שהמתחם ליד הסופרלנד יוקם קודם, אבל היו בעיות עם החברה להגנת הטבע. בהמשך, ההערכות היו שרק אחד יוקם, וכשזה יקרה, השני יוותר בגלל חוסר כדאיות".

אז אתה מרוצה שיהיו שני מתחמי קולנוע?
"תראה, באופן עקרוני, ככל שיהיו יותר מקומות יפים וטובים, שיתוחזקו כמו שצריך, זה רק יוסיף לעיר. בעיר הזאת יש פוטנציאל אדיר של בילוי ופיתוח. בזמנו הצבעתי בעד הקמת שני המתחמים, אך בכנות, לא באמת חשבתי שזה יקרה".

אז מה תהיה ההשפעה שלהם על העיר ועל הקולנוע?
"אני ממש לא נביא. למרות מה שחושבים, לא חזיתי את ההתפרעויות בטוניסיה, ואני לא יכול לדעת מה יקרה אחרי הקמת יס פלנט. מניסיון קודם, כשהקימו שני מרכזי בילוי אחד ליד השני, התוצאות לא היו מדהימות. אבל מי יודע, אולי תהיה הפתעה נעימה. הלוואי שחצי מהאנשים שהיום הולכים לסינמה סיטי, ילכו ליס פלנט ואז הפקקים האיומים שם יתחלקו חצי~חצי...".

השחקן צחי נוי דווקא מוכן לנחש מה יקרה. "כשאתה יוצר מקום מרכזי, שגורם לאנשים לבלות בו, הם יכולים לשלב מספר דברים יחד, אין סיבה שזאת לא תהיה הצלחה, גם אם יש מרכז דומה בסמוך".

נוי, שכישרון המשחק שלו ייחשף לקהל הסינמה סיטי החל מה~26 בחודש בהצגת ילדים חדשה, רואה בעניין מתחמי הקולנוע משהו טבעי. "זה התחיל מארה"ב, אבל זה קיים בכל העולם. מה שנקרא, הזמן עושה את שלו. זה כואב שבתי הקולנוע הקטנים נסגרים, אבל זה חלק מהקדמה".

ומה יכולה להיות ההשפעה של מתחמי הענק על הקולנוע הישראלי?
"כדי שהקהל יבוא לצפות בסרטים ישראלים, הם פשוט צריכים להיות טובים. לא משנה כמה המסכים יהיו גדולים, התנאים יהיו מצוינים והמתחם יהיה מפואר ומרשים, אם הסרטים לא יהיו טובים – לא יבואו לראות אותם. הטעות הגדולה של הקולנוע כיום היא שרצים אחרי הפרסים, האוסקר, ולא אחרי הקהל, שרוצה לבוא, לראות, לצחוק, כמו פעם.

"יותר פשוט ליצור סרטי קרן, המיועדים לקהל אליטיסטי משהו, מאשר ליצור משהו כמו 'הכי טוב שיש', שזו קומדיה נפלאה, שנראית פשוטה ליצירה, אבל היא חכמה להפליא וקשה לי לראות מישהו בישראל עושה משהו באיכות הזאת".

כאשר נפתחו שערי "איקאה" במרץ שעבר, זעמו סוחרי הרהיטים מהחנויות הקטנות והבינוניות וטענו שהדבר יפגע בהם בצורה אנושה. מאז, אכן נסגרו חנויות רהיטים בודדות באזור, ויש להניח שגם האחרות לא נמצאות ב"תור הזהב" שלהן.

גם בקולנוע המצב דומה. כבר כיום, כאשר הסינמה סיטי טרם השלימה שנה, הפגיעה קיימת, ובגדול. בקניון הזהב הסמוך נסגרו בתי הקולנוע לפני כחודשיים. הסיבה הרשמית היא שיפוצים והרחבה, אך כששאלנו השבוע האם בתי הקולנוע ייפתחו בעתיד, קיבלנו את התשובה: "לא בטוח, לא".

לא קשה להעריך שפתיחתה של הסינמה סיטי גרמה לצניחה משמעותית במכירת הכרטיסים בבית הקולנוע שבקניון. כשבמרחק חמש דקות הליכה יש שפע סרטים, מסכי ענק, אולמות מרווחים, טכנולוגיה דיגיטאלית ועשרות בתי קפה ומסעדות, למה שמישהו ירצה לוותר על כך?

גם ב"קניותר" בנס ציונה המצב לא מזהיר. "פעם תמיד היה פה מלא בשעות הערב", מספרת אדווה בזמן שהיא תולשת לנו את הביקורת מכרטיס הכניסה לסרט. "אני עובדת פה יותר משנה, ובהתחלה, לפני שהסינמה סיטי נפתח, היה פה מפוצץ באנשים. היום באים לפה בעיקר מבוגרים שאין להם כוח לנסוע עד ראשון, וילדים שאין להם דרך להגיע לשם".

גם בבית הקולנוע הוותיק במרכז העיר, "רב חן", ניתן להעריך שקיימת פגיעה מסוימת, אם כי לא אנושה כמו במקרה של קניון הזהב. ברב חן לא הסכימו לספר על השינוי שחל במכירת הכרטיסים בשנה האחרונה, אך סיפרו ש"הקהל במרכז ראשון חובב סרטים ובילויים, ונשאר נאמן למי שנותן לו מוצר טוב ושירות איכותי".

סיכום שנה

"אנחנו מאוד מרוצים מההתנהלות בשנה הראשונה", מדגיש אדרי. "התוצאות מוכיחות שלא טעינו כשהחלטנו לפתוח את המקום דווקא בראשון לציון. כבר אז זיהינו את הפוטנציאל הקיים בקהל הלקוחות הקיים בסביבה - שהוא צעיר, אוהב לבלות ומעריך חידושים איכותיים. אנחנו עומדים בכל היעדים שהצבנו לעצמנו, וממשיכים לחשוב איך להפוך את החוויה של ביקור בסינמה סיטי לטובה אפילו יותר".

לפני הפתיחה דיברתם על צפי של שלושה מיליון כרטיסים ו~5.6 מיליון מבקרים בשנה. הגעתם לזה?
"השנה טרם נגמרה ואני גם מעדיף לא להיכנס למספרים, אבל אני יכול לומר שאנחנו מופתעים לטובה מהמספרים עד כה".

בפיתוח המתחם הושקעו כ~450 מיליון שקלים. כמה זמן ייקח להערכתך עד שההשקעה תוחזר?
"אנחנו לא עומדים עם סטופר לגבי העניין הזה. זה גורם שתלוי בהרבה מאוד דברים, ביניהם השקעות נוספות שמגיעות כל הזמן. בעקרון, בתוך מספר שנים לא גבוה יחסית, אני מעריך שההשקעה תוחזר במלואה".

פופקורן sxc

מה לגבי הבעיות שנתקלתם בהן בשנה הראשונה, ובמיוחד מצוקת החנייה באזור?
"לא הייתי מגדיר זאת מצוקת חנייה. בסך הכל, ב~90 אחוז מהזמן כל מי שמגיע זוכה להחנות את רכבו במרחק של דקות הליכה ספורות. בסופי שבוע, חגים וחופשות המצב קצת יותר בעייתי, אבל גם לא נורא כפי שלעיתים מציגים זאת. יש 2,000 מקומות חנייה, ועוד מקומות במתחמים הסמוכים, ובעזרת עיריית ראשון, בתוך ארבעה חודשים עד חצי שנה יתווספו אלף מקומות נוספים".

אילו פעילויות אתם מקיימים מעבר לסרטים?
"בעניין הזה אנחנו לא מפסיקים לפעול. אנחנו מקיימים פעילות לגיל השלישי בשם 'אשכול' הכוללת הרצאות ומפגשים. אנחנו מארגנים ערבי מוסיקה שונים לקהלים ספציפיים. ילדים הם מבחינתנו קהל חשוב מאין כמוהו שזוכה לפעילות רבה כמו הצגות, בעיקר בימי החופש. הקהל בראשון אינטליגנטי, והוא לא מסתפק בבתי קולנוע ובבתי קפה ליד. יש דרישה למוצרים באיכות גבוהה ואנחנו מספקים אותה".

מה לגבי מחירי הכרטיסים?

מה יש לך להגיד למשפחה עם שני ילדים שצריכה לשלם 150 שקל עוד לפני השתייה והפופקורן?
"עניין המחירים הוא די מוזר בישראל. משום מה, בילוי בסרט נתפס כמשהו נחות. ניתן להעריך שהדבר קשור למצב שהיה לפני כניסת הסינמה סיטי, כשצפייה בסרט הייתה מלווה בצפיפות, אנשים שמסתירים, איכות צפייה נמוכה וכו'.

"עניין היחס לסרטים וקולנוע בציבור הישראלי מתבטא גם בהורדות, העתקות ושכפולי הסרטים, שבארץ נחשבים גבוהים מאוד ביחס לשאר העולם. אנחנו עובדים כדי לנסות לשנות את הגישה הזאת. שהצרכן יבין שקולנוע זה תרבות. בדיוק כמו הצגה שעולה פי שלוש ויותר.

"חייבים לציין, בילוי בסרט הוא עדיין הבילוי התרבותי הזול ביותר בישראל. יותר מהצגה, יותר ממסעדה, אפילו יותר ממשחק כדורגל. מחיר הכרטיס כולל בתוכו מרכיבי תשלום רבים לגורמים שונים בהפקת הסרט, במיוחד אם מדובר בסרטים ישראלים, מה שמשאיר רווח קטן מאוד לקולנוע עצמו. חשוב לזכור שסרט מוקרן גם אם יש שני אנשים באולם, מה גם שהטכנולוגיה הדיגיטאלית יקרה יותר להקרנה מאשר הטכנולוגיה הישנה, כך שבעיניי, המחיר הוגן".

ואי אפשר שלא להתייחס למתחם יס פלנט שיקום בשנה הבאה. איך אתם נערכים לעניין?
"כרגע עוד אין לנו היערכות מיוחדת, אבל קיים בנו הרצון שביחד עם מתחם יס החדש, נשכיל לפתח את ענף הקולנוע בישראל, ולא לפגוע בו מתוך מאבקים. תחרות יכולה להיטיב גם עם הצדדים ובוודאי עם הקהל. אם המוצר ימשיך להיות איכותי, אנשים יגדילו את תדירות הבילוי שלהם בסרטים, וכולנו נרוויח מהעניין. אם האגו ישתלט על ההיגיון, התוצאות עלולות להיות הרבה פחות טובות".

אילו חידושים צפויים בשנה הקרובה, מעבר להוספת מקומות החנייה?
"החידוש העיקרי הוא חנות אפל אשר תקום במהלך השנה במתחם. מדובר בחנות הגדולה בישראל, שתעוצב בפירמידת זכוכית מדהימה ביופייה, כמו זאת הקיימת בניו יורק. אפל העולמית מתכננת לעשות פה פעילויות, ומדובר בהשקעה גבוהה שתוסיף מימד לבילוי במתחם.

"מעבר לכך, בתוך שלושה חודשים כל אולמות הקולנוע יעברו לשיטת ההקרנה הדיגיטאלית, המבטיחה איכות צפייה גבוהה וסאונד מושלם. במקביל, נמשיך בפעילות השונה – הופעות, חיבור לקהילה, הגדלת סל המוצרים ועוד".

קרדיט: טל טננבאום NRG


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה