מרתפו של ההמנון הלאומי



בראשון לציון נחנך מרתפו של כותב ההמנון הלאומי, נפתלי הרץ אימבר.

בראשון לציון התהוו להם שניים מסמלי הלאום; ההמנון הלאומי אשר נכתב על ידי נפתלי הרץ אימבר ודגל הלאום אשר עוצב והונף לראשונה בעולם בשנת 1885, בראשון לציון.
 
ביום העצמאות חנך מוזיאון ראשון לציון את המרתף בו חי כותב ההמנון הלאומי, נפתלי הרץ אימבר. במעמד ראש העיר, מר דב צור ונציגי משפחת אימבר נחנך המרתף בו התגורר אימבר בשנת 1884. מאוחר יותר, הוצג במוזיאון שחזור הדגל הלאומי אשר עוצב והונף לראשונה בעיר ראשון לציון בשנת 1885.
 
את חצר המוזיאון ותצוגותיו פקדו באותו היום כ- 1500 מבקרים, ולצד ראש העיר הגיעו לחגוג את החוויה הציונית, חיה ברנפלד-סמנכ"ל העירייה ואלי פולק-מנכ"ל החברה העירונית.
 
מרתף אימבר, שהיה חלק מבית המייסד שרגא פייבל היסמן, נמצא במתחם המוזיאון העירוני של העיר ראשון לציון. הבית נרכש על ידי העירייה לפני מספר שנים ואחר כך שומר ושוחזר.
 
במהלך הביקור בתערוכה, ספגו המבקרים מעט מהווייתו ואישיותו הססגונית של אימבר בעזרתם של קרובי משפחתו אשר הגיעו גם הם לצפות במרתף שנחנך.

הגברת שמירה אימבר, הקריאה שיר שכתב אודות ראשון לציון ואחותה צביה דולב, סיפרה על אימבר מזיכרונות המשפחה. בהמשך האזין הקהל בהתרגשות לסיפור התאמת הלחן למילות "התקווה" על ידי האיכר שמואל כהן, תושב ראשון לציון, בשנת 1887.

על כך כתב אימבר: "אני דיברתי את המילים והעם השיב לי בשיר". לאורך כל היום, הציגו השחקנים אמיר לוי ולירית בלבן בדמותם של נפתלי הרץ אימבר, והגברת היסמן, שאירחה את המשורר בביתה. 
 
בהמשך היום, צפו המבקרים בעניין רב ובהתרגשות בחשיפתו של שחזור דגל ישראל הראשון בעולם אשר עוצב ונוצר על ידי ישראל בלקינד ופאני מאירוביץ' והונף בעיר ראשון לציון בשנת 1885, לראשונה בעולם.

שחקנים שגילמו את השניים, סיפרו על הדגל שיצרו ועל חגיגת יום ההולדת השלישי של ראשון-לציון, שלכבודה הונף הדגל. מאוחר יותר התכנסו המבקרים אל רחבת הדגל ולקול תרועת חצוצרה הניף ראש העירייה, מר דב צור, את שיחזור הדגל הראשון, תוך שהילדים בקהל הפריחו המוני בלונים בצבעי כחול ולבן.
 
ראש עיריית ראשון לציון, דב צור: "העיר ראשון לציון מחזיקה בקשר הדוק עם נכסי צאן הברזל של הלאום עוד מראשית ימיה של הציונות. המנון המדינה ודגל הלאום אשר הונף לראשונה, כאן בעיר ראשון לציון, מהווים דוגמאות מובהקות לתרומתה של העיר להתהוות סמלי הלאום".

עוד הוסיף צור: "מרתף אימבר שומר ושוחזר על ידי עיריית ראשון לציון אשר מכירה בחשיבותם ההיסטורית של מקומות כדוגמת זה, אשר מספרים את סיפורם של סמלי הלאום של מדינת ישראל".   

מנהלת מוזיאון ראשון לציון, נאוה קסלר: "ראשון לציון היא ה-Startup  של המדינה, היא חלוצה, יזמית ומובילה. ראשון לציון היוותה את התשתית להקמת מדינת ישראל ברוח ובחומר, על כן אין זה מפתיע שגם דגל הלאום וגם ההמנון יצאו מראשון לציון. על כך גאוותנו".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה