מיסז'ניקוב עשה בושות בספרד



בילויים ליליים, ביטול פגישות עבודה, איחורים ולחיצת יד כפויה עם בכיר אירני היו רק חלק מהאירועים...

ביטול פגישות עם בכירים, היעדרות מערב שנערך לכבודו וביקור יזום בביתן האירני - כך נראה הביקור הרשמי של סטס מיסז'ניקוב בספרד. לשכתו מאשימה את השגריר במדריד בתקריות.

מה שהתחיל כביקור עבודה בן שבוע ימים של שר התיירות סטס מיסז'ניקוב בספרד ובפורטוגל לפני כשבועיים, הפך לאירוע מביך למדי לא רק עבור מיסז'ניקוב עצמו, אלא עבור מדינת ישראל כולה. בילויים ליליים, ביטול פגישות עבודה, איחורים ולחיצת יד כפויה עם בכיר אירני היו רק חלק מהאירועים שהכתירו את מיסז'ניקוב בתואר "התייר מספר אחד".

מטרת ביקורו של מיסז'ניקוב היתה השתתפות ביריד תיירות בינלאומי במדריד, לקיים פגישות עבודה עם עמיתו הספרדי ולחתום על הסכם תיירות עם עמיתו הפורטוגלי. לשם כך נסע מיסז'ניקוב ללא פחות משבעה ימים בחו"ל.

האירוע המביך מכל התרחש ביומו השלישי של הביקור, ה-21 בינואר. מיסז'ניקוב קיים כמה פגישות עם גורמים ספרדים בתחום התיירות ואחר הצהריים ייצג את ישראל בטקס לרגל יום השואה הבינלאומי בו השתתפו שרי החוץ והחינוך של ספרד. הטקס נמשך למעלה משעתיים, עובדה שהכעיסה את מיסז'ניקוב שלטענתו סבר שמדובר בטקס קצר יותר.

לאחר הטקס תוכננה למיסז'ניקוב ארוחת ערב עם למעלה מ-50 אנשי עסקים שהגיעו למדריד מכל רחבי ספרד ושילמו כ-65 יורו כל אחד על מנת להשתתף באירוע ולשמוע את שר התיירות הישראלי מדבר. מיסז'ניקוב ידע היטב על ארוחת הערב, אך כחצי שעה לפני האירוע הודיע לשגריר ישראל במדריד רפי שוץ כי הוא מבטל את הגעתו.

מיסז'ניקוב נימק זאת בכך שהוא עייף מהיום הארוך, אך הוסיף כי יש לו התחייבויות קודמות. בעוד ששגריר ישראל נאלץ להגיע למקום, להתנצל ולהרגיע את אנשי העסקים הפגועים, מיסז'ניקוב דווקא המשיך ביומו לבילוי במסעדה ובברים של מדריד. מקור מדיני שעודכן באירוע המביך כינה אותו "ביזיון למדינת ישראל".

"יום מסובך, השר לא מרגיש טוב"

זעם על אורכו של טקס יום השואה הבינלאומי. מיסז'ניקוב (ניר לנדאו)
גיל גידרון, ראש לשכת המסחר ספרד-ישראל שארגן את האירוע סיפר ל"הארץ" שההודעה על הביטול הגיעה ברגע האחרון. "השגריר דיבר איתי והסביר שהשר לא יכול לבוא", אמר גידרון. "הוא אמר שהיה יום מסובך ושהשר לא הרגיש כל כך טוב והיה לו הרבה דברים אחרים לעשות".

התגובה של אנשי העסקים הרבים שהגיעו מכל רחבי ספרד היתה כעס ועלבון. "אנשים באו מכל מיני מקומות בספרד ושילמו כסף", אמר גידרון. "הם לא היו כל כך מבסוטים בלשון המעטה. עשינו מאמץ גדול להביא אנשים וברגע האחרון הוא ביטל. חבל שהשר לא היה ולא שמע את מה חושבים בחו"ל על עסקים עם ישראל. הוא היה יכול ללמוד משהו".

אך גם קודם לאירוע המביך הזה התרחשו אירועים בביקורו שגרמו להרמות גבה. מיסז'ניקוב הגיע למדריד ביום שלישי ה-19 בינואר בשעה 10 בבוקר, אך לוח הזמנים שלו באותו יום כלל שני ראיונות לתקשורת הספרדית במהלך היום ובילוי במועדון פלמנקו בערב.

ביום רביעי מיסז'ניקוב דווקא עבד באינטנסיביות כאשר השתתף ביריד התיירות הבינלאומי במדריד ושהה שם מהבוקר עד שעות הערב המאוחרות. עם זאת, גם ביום הזה התרחש אירוע מביך כאשר מיסז'ניקוב כפה על בכיר אירני לחיצת יד.

ל"הארץ" נודע כי מרגע שהגיע ליריד התיירות ביקש מיסז'ניקוב כמה פעמים להגיע לביתן התצוגה האירני. כאשר לבסוף הגיע לביתן האירני הוא ניגש ולחץ את ידי הבכירים האירנים ובהם שר התיירות האירני וזאת מבלי שהציג את עצמו כשר התיירות הישראלי. רק לאחר שלחצו את ידו של מיסז'ניקוב גילו האירנים במי מדובר. מיסז'ניקוב מצידו, מיהר לפרסם הודעה לעיתונות על מפגש פסגה עם עמיתו האירני ביריד התיירות במדריד.

ביקור תיירותי לכל דבר

אירוע מוזר נוסף בביקורו של מיסז'ניקוב התקיים ביום שישי, ה-22 בינואר. מיסז'ניקוב ביקש לבקר בעיר טולדו. נציגי משרד התיירות קבעו לו פגישה עם סגן ראש העיר וביקור בקתדרלה המרשימה של העיר. עם זאת, סגן ראש העיר והבישוף המקומי המתינו שעות בקתדרלה שנסגרה במיוחד לרגל הביקור אך מיסז'ניקוב פשוט לא הגיע. בסופו של דבר, כאשר הגיע באיחור של כמה שעות לעיר, קיים מיסז'ניקוב ביקור תיירותי לכל דבר בעיר ללא פגישות עבודה.

מלשכת מיסז'ניקוב נמסר בתגובה: "שר התיירות ערך ביקור עבודה בספרד ובפורטוגל במטרה לקדם את תנועת התיירות לישראל. עם חזרתו ארצה, הביע שר התיירות תרעומת קשה בפני שר החוץ על תפקודו הקלוקל של שגריר ישראל בספרד ועל כן אין להתפלא על תוכן ההשמצות המתפרסמות זה עתה".

לשכת מיסז'ניקוב מסרה כי הסיבה לאי נוכחותו של השר בארוחת הערב היתה חוסר רצונו לעזוב באמצע את טקס יום השואה הבינלאומי, אולם מבדיקת "הארץ" עולה כי ארוחת הערב שאותה ביטל מיסז'ניקוב התקיימה שעה וחצי לאחר סיום הטקס.

עוד נמסר מלשכת שר התיירות כי "הביקור בעיר טולדו אורגן על ידי נציגי משרד התיירות הישראלי, ללא כל קשר לשגרירות ישראל ולמשרד החוץ. עובדת משרד התיירות עודכנה ערב קודם, אודות שינוי מועד הפגישות, והיא ערכה את השינויים הנדרשים. פגישות השר נערכו שעתיים מאוחר יותר, ללא שנרשמה מורת רוח מצד המארחים. לאחר סיום הלו"ז הרשמי, התארח השר במסעדות על ידי אישי מפתח מקומיים. כל הנטען מעבר לכך על בילוי השר בזמנו החופשי, גובל בהשמצות ובהוצאת לשון הרע, ואינו ראוי להתייחסות".

קרדיט: ברק רביד, "הארץ"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה