צוות מומחים המייעץ למל"ל ממליץ: הקלות רק בפחות מ-2000 נדבקים ביום



צוות המומחים המייעץ למועצה לביטחון לאומי (המל"ל) הגיש את המלצתו למתווה יציאה מהסגר. לפי המתווה, ההקלה במגבלות תתחיל רק לאחר שמספר הנדבקים החדשים בקורונה המאובחנים ביום יהיה נמוך מ-2,000. עוד לפי המתווה, הלימודים בכיתות הגבוהות לא יתחדשו לפחות עד חנוכה והמסעדות ישובו לפעילות רק עם פחות מ-100 נדבקים ביום

צילום שמואל סרדינס

צוות המומחים המייעץ למל"ל הגיש מתווה של שישה שלבים להקלה במגבלות בהתאם לירידה בתחלואה. לפי המתווה, הסרת המגבלות תותנה בהשגת יעדים כמותיים של מספרי החולים. ההקלות יתבצעו ברווחי זמן של לפחות שבועיים זה מזה, כדי לבחון את השפעתן ולאפשר תיקון.

צוות המומחים, בראשות פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, ממליץ לעכב את ההקלות באזורים שבהם התחלואה תמשיך להיות חריגה. המומחים הסבירו כי מטרת המתווה היא "ניהול משק וחברה מתפקדים בצורה תקינה עם מגבלות מינימליות בנוכחות הנגיף, תוך הבטחת רציפות תפקוד תקין לאורך זמן ללא סכנה של התפרצויות".

בשלב הראשון של המתווה, יבודדו האזורים שבהם התחלואה גבוהה במיוחד ויוחמרו המגבלות בהן. המומחים ציינו כי "פעולה זו תשיג שני יעדים חשובים: הקטנה משמעותית של התחלואה הארצית, והגברת אמון הציבור שנפגע עם ההימנעות מנקיטת צעדים אלה בעת עליית הגל השני".

השלב השני במתווה מכונה "הגעה לסף החזרת העבודה". הוא ייכנס לתוקף כאשר מספר הנדבקים החדשים ביום יהיה נמוך מ-2,000 בממוצע שבועי, והוא ירד בקצב של פי שניים במשך שבועיים. בשלב זה ניתן יהיה לפתוח תעשייה ומשרדים ללא קבלת קהל, וכן לפתוח את מסגרות החינוך עד כיתה ב'.

השלב השלישי, "סף החזרת המסחר", ייכנס לתוקף כשמספר הנדבקים החדשים ביום ירד ל-1,000, ויירד בקצב של 20% בשבוע. בשלב זה ייפתחו חנויות הרחוב והשווקים.

הצעד הרביעי מכונה "שליטה במגפה", והוא ייכנס לתוקף כשיהיו 400 נדבקים חדשים ביום ומספרם יירד בקצב של 20% לשבוע. הוא גם מותנה בתפקוד יעיל של מערך קטיעת שרשראות ההדבקה.

המומחים מגדירים תפקוד יעיל של מערך קטיעת השרשראות במשך זמן 48 שעות מהפנייה לבדיקה ועד להשלמת התחקור, ובמדדים נוספים. בשלב זה ניתן יהיה לפתוח קניונים, עסקים ומשרדים עם קבלת קהל, לחדש את הלימודים בכיתות ג' ו-ד', ולהרחיב את האפשרות למפגשים חברתיים.

השלב החמישי מכונה "ניהול שוטף של המגפה". הוא מותנה בירידה ל-100 נדבקים חדשים ביום ובקצב ירידה של 20% בשבוע. בשלב זה ניתן יהיה לחדש את האירוח במסעדות והתיירות.

השלב האחרון נקרא "ניהול ארוך טווח של המגפה". התנאי לו הוא שמירה על ממוצע של פחות מ-100 נדבקים ביום במשך שלושה שבועות. בשלב זה ניתן יהיה לקיים אירועים ומופעים בהשתתפות של לא יותר מ-50 עד 100 איש, תחת מגבלות התו הסגול. המומחים הדגישו כי אין לעבור לשלב זה לפני שנת 2021.

מגבשי המתווה המליצו כי "פתיחת מערכת החינוך לכיתות הגבוהות (ה' ומעלה) ולימודי הישיבות תישקל רק אחרי חנוכה, על פי הניסיון שיצטבר במערכת החינוך בהפעלת הכיתות הנמוכות וזה שיצטבר בעולם. על הגורמים המתאימים להיערך לכך".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה