פיתוח ישראלי לאבחון קורונה עשוי לשנות את תמונות ההדבקה בעולם (תוצאה תוך דקה)



חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע פיתחו בדיקת נשיפה שמאבחנת את נגיף הקורונה תוך שניות ספורות. במדובר ברמת דיוק גבוהה ובעלות נמוכה משמעותית מכל שיטה אחרת.
כעת יש להמתין שהשיטה תאושר לניטור נשאי הנגיף בכניסת למקומות כמו שדות תעופה, מפעלים וחברות גדולות, ובכך לעזור להחזיר את הכלכלה והמשק במדינה ובעולם כולו לפעילות מלאה.

פרופ' גבי סרוסי עם המכשיר

כיצד השיטה עובדת:

הנבדק נושף לתוך מכשיר זעיר בגודל של כשבעה סנטימטרים, הכולל פיה וקפסולה שבה שבב אלקטרוני המכיל מערך צפוף של חיישנים. הדגימות מבדיקות הנשיפה נצמדות לחיישנים, והשבב כולו מועבר למערכת הסורקת את הדגימות ומספקת תשובה תוך 20 שניות מאז תחילת הסריקה, לגבי הימצאות הנגיף.

המכשיר מגבה את התוצאות באופן אוטומטי אל מאגר מידע שיכול להיות נגיש עבור הרשויות, כדי להקל על המעקב אחר מסלול הנגיף כמו גם על תיעדוף וטיפול בחולים.

לאחר ניסויים קליניים במעל 120 נבדקים בישראל, בהם חולי קורונה. תוצאות הבדיקה הראו מעל 90% דיוק באבחון נגיף הקורונה, בהשוואה לבדיקת ה-PCR הרגילה, המתבצעת באמצעות מטושים. המחקר נמשך בימים אלה.

פרופ' גבי סרוסי מבית הספר להנדסת חשמל ומחשבים שבאוניברסיטת גן גוריון שפיתח את השיטה אמר:

."כבר בשלבים ראשונים של הניסויים קיבלנו תוצאות מובהקות על קבוצה משמעותית של נבדקים ובהתאמה גבוהה לסימולציות שביצענו ולתוצאות בדיקת ה-PCR. המחקר נמצא בעיצומו, אנו בשלב של בדיקת הספציפיות עבור וירוס הקורונה לעומת וירוסים אחרים ובדיקה כמותית כדי לנסות ולהעריך את סף הרגישות של המערכת לגילוי כמות הווירוסים, כדי שנוכל לדעת באיזה שלב בהדבקה נוכל לגלות את הימצאות הנגיף, ולהעריך מתי החולה נכנס לשלב ההחלמה".

לדברי המפתחים, המחיר המוערך לכל בדיקה יעמוד על כ-50 דולרים, עלות נמוכה משמעותית מבדיקות המעבדה הנוכחיות. החוקרים מקווים, כי אם יסתיימו בדיקות האימות בהצלחה, ניתן יהיה להתחיל בשיווק הבדיקה החדשה בתוך מספר חודשים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה