מסכת פה-אף: כיצד היא מונעת הדבקה ואיך מכינים אחת כזו בבית? (וידאו)



בכדי לצמצם ככל הניתן את ההדבקה, משרד הבריאות מנחה את הציבור לעטות מסיכות פה-אף: כיצד המסכה מסייעת למניעת התפשטות נגיף הקורונה, איך תשתמשו בה בלי לסכן את עצמכם וכיצד תכינו אחת כזו יעילה גם בבית?

צילום: shutterstock אילוסטרציה קורונה

נגיף הקורונה מועבר מאדם לאדם על-ידי נתז טיפות בזמן דיבור, שיעול או עיטוש. מרבית האנשים שנדבקים לא יראו סימני מחלה, לא ירגישו ולא יראו חולים. אבל הם מדבקים. כלומר יכולים להעביר את הנגיף לאחרים.

מסכת פה-אף מקטינה מאד את הסיכון להדביק ולהידבק. היא מונעת פליטת נתז טיפתי, מונעת מנתז טיפתי להגיע לפה ולאף ומגנה על מי שעוטה אותה וגם על מי שקרוב אליו. לכן, כאשר נשא של הוירוס פוגש באחר – אם שניהם לובשים מסכת פה-אף ההגנה מפני הדבקה כפולה ומוכפלת.

לכן, משרד הבריאות מנחה לחבוש מסכת פה-אף בכל עת במרחב הציבורי למניעת חשיפת מכרים, עוברי אורח ושותפים לעבודה. במרחב ציבורי כגון סופרמרקטים, יש צורך להשתמש במסכה למנוע השארת נתזים ופגיעה באחרים. בבית עם המשפחה הגרעינית ובעבודה בחדר בודד, אין צורך להשתמש במסכה. 

שימו לב: כל מסכה עם כושר סינון גבוה מגנה על הלובש ועל סביבתו.

סוגי מסכות המתאימים לאוכלוסיה הכללית:
1. מסכה רפואית (מסכת מנתחים) היא הסטנרד הנדרש בבתי חולים ומרפאות ומתאימה גם לאוכלוסיה הכללית.

2. מסכת פה-אף לא רפואית - מעניקה הגנה אך דרגת ההגנה תלויה בסוג המסכה.

3. מסכת בד רב פעמית - יכולה לתת הגנה טובה מאד – ההגנה תלויה בסוג הבד, בעוביו ובמספר השכבות. 

סוגי מסכות שאינן לשימוש אוכלוסיה הכללית:
מסכת 95N מגינה, אך אינה נדרשת, אלא בזמן טיפול בחולים קשים בבתי חולים העוברים פרוצדורות בדרכי הנשימה.

מסכה עם שסתום – אינה מתאימה בקהילה מכיוון שהשסתום פולט אויר בלחץ שעלול לגרום לפיזור נתז ולהדבקה.

אפשר לשמור מסכה רפואית או מסחרית לשימוש חוזר. יש לשמור על המסכה במקום נקי ומאוורר, רחוק ממגע יד מקרי, ולהניח אותה על נייר סופג נקי. מסכה בלויה, מלוכלכת או קרועה יש להשליך לפח.

מסכה תוצרת בית 

בהעדר מסכת פה-אף רפואית או מסחרית אחרת, ניתן להשתמש בכיסוי פה ואף מאולתר או להכין מסכת בד רב פעמית בעלת כושר סינון מצויין. את המסכה אפשר להכין בבית או במתפרה.

את המסכה יש להכין משתיים או שלוש שכבות ע"פ עובי ואיכות הבד. לצורך הכנת מסכת בד מומלץ לבחור בד כותנה ארוג (לא מתיח) צפוף ככל האפשר (בצפיפות מעל 200 חוטים לאינץ', כגון סדין חדש פרקל או סאטן, ב-3 שכבות ובעדיפות 500 חוטים ב 2 שכבות). יש לבחור בבד המתאים לכביסה בטמפרטורה של 70 מעלות, כך שניתן יהיה לכבסו לשימוש חוזר.

המסכה נדרשת לכסות היטב את הפה והאף (מימדים אפשריים - מסכה מלבנית בגודל 14X18 ס"מ). המסכה תפורה בכל צדדיה. בחלק העליון ניתן לבנות שרוול לתוכו נשחיל חוט ברזל (למשל מהדק פתוח), כדי להדק סביב האף.

למסכה שרוכים מכל פינה על מנת לקשור ולהדק סביב הראש. ניתן להשתמש בגומיות במקום שרוכים שישמשו להידוק המסכה מאחורי האוזניים או על העורף.

רצוי להכין מספר מסכות לכל אדם, כך שניתן יהיה להחליף בכל פעם שהמסכה רטובה, מלוכלכת, או בסיום יום. את המסכה המשומשת יש לשמור בשקית ניילון נקיה. את המסכות יש לכבס בטמפרטורה של מעל ל-70 מעלות במשך 30 דקות ויותר. ניתן ליבש בשמש או במייבש כביסה.

זכרו: מסכה בלויה, לא מגינה עלינו. מסכה לא הדוקה, רטובה, מקומטת, קרועה ובלויה, שאינה מוצמדת היטב אינה מספקת הגנה טובה. החליפו מסכה.

בדקו כי המסכה אינה גורמת לקושי בנשימה. אם גורמת לקושי – אל תשתמשו במסכה זו. בחולים עם מחלות לב או ריאה יש לנקוט משנה זהירות. מסכות המקשות על הנשימה עלולות לגרום להחמרת המחלה. התייעצו עם רופא אם נדרש.

חובה לחטא ידיים בתכשיר אלכוהולי או לרחוץ ידיים במים וסבון, לאחר נגיעה במסכה על מנת למנוע העברת הנגיף מהמסכה לפה ולאף באמצעות הידיים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה