"המשק לא ישוב לפעול כל עוד וקיים חשש שמערכת האשפוז לא תעמוד בזה"



נעם ויצנר, ראש מטה מנכ"ל משרד הבריאות מתייחס לעיקרי הנושאים העומדים כיום על סדר היום הציבורי, ביניהם: סטטוס תכנית היציאה מהמשבר וחזרה הדרגתית של המשק לפעילות, כמות הבדיקות בארץ והצפי לעתיד, הטיפול במגזר החרדי ובבתי אבות והנחיות לציבור לגבי חג הפסח. ויצנר: "בפסח הזה כל משפחה גרעינית תחגוג לבד כדי למנוע הדבקה"

צילום: בית החולים איכילוב

אלו הם עיקרי הנושאים, כפי שהתייחס אליהם ראש מטה מנכ"ל משרד הבריאות, נעם ויצנר:

ניהול המשבר:
משרד הבריאות פועל יחד עם משרד הביטחון, המשטרה, השב"כ, המועצה לביטחון לאומי, צה"ל וגופים נוספים במספר דברים ועושים את המאמץ ביחד. לפני שבועיים הוקם חמל רכש משותף יחד עם המוסד ומנהל הרכש המצוין של משרד הביטחון שעוסק 24/7 רק בזה כדי למקסם את היכולות.

יכולת הרכש הגבוהה בישראל כנראה נמצאת במנהל הרכש ובהחלט הוא שעושה את זה בכל הנושא של הסיוע לאזרחים שם נמצא פיקוד העורף ובהחלט הם נמצאים שם.

בדיקות:
ביממה האחרונה הייתה עצירה שקשורה לאותו מחסור בריאגנטים אבל אני מאמין ויודע שכבר היום אנחנו אמורים למצוא פתרון בנושא, יכול להיות על ידי ייצור עצמי על מנת שהמספרים יחזרו ויעלו. בימים הקרובים נגיע ל-10 אלפים בדיקות ומשם נעלה. ישראל מובילה בכמות הבדיקות באופן יחסי לאוכלוסייה וחשוב לציין זאת.

בני ברק:
עיריית בני ברק וגם התושבים מפנימים את המצב ומבינים את החומרה, מסתגרים בבית ומקיימים את הבידוד. יחד עם הצבא ופיקוד העורף, וגורמים נוספים אנחנו מנסים לגרום לכך שאנשים חולים יצאו מבני ברק למלונות כדי לא להדביק את יתר המשפחה וזה מאמץ שעושים ברגעים אלה. כלומר, מינימום יציאה של התושבים לרחוב ומצד שני בידוד והוצאת האנשים שכבר חולים. תהיה עוד תחלואה בבני ברק אבל אני מקווה שהמהלכים של הימים האחרונים יוכל לעצור אותה או לצמצם את ההתפשטות .

המגזר החרדי:
אנחנו כל הזמן זהירים ואנחנו רוצים להמשיך להיות זהירים. המספרים עדיין עולים אבל בשליטה. אנחנו חוששים כל הזמן מהתפרצות ועלייה גדולה במספר החולים הקשים והמונשמים, דבר שעלול לפגוע במערכת הבריאות. אנחנו בשליטה כרגע על המצב והנתונים מראים את זה אבל אנחנו עושים כל הזמן מאמצים כדי למנוע התפרצויות נוספות.

אנחנו מזהים מקומות נוספים כמו בני ברק ורוצים לקיים את אותו המודל פעולה גם בהם. מדובר במקומות כמו אלעד מודיעין עילית ושכונות מסוימות בירושלים. אני חושב שבמקומות האלה נכון לפעול במודל דומה ולא בהכרח זהה מכיוון שכל מקום צריך את החליפה שלו, אבל יש לקיים מודל בו יהיה בידוד והוצאה של התושבים החולים מביתם לבתי מלון, וסיוע של פיקוד העורף וגורמים אחרים בצבא לתושבים באמצעות חלוקת מזון וסיוע.

אוכלוסייה ערבית:
גם בזירה זו וגם בזירה נוספת בדרום תל אביב התחילו בשבוע שעבר בדיקות ייעודיות שהגיעו לתוך החברה הערבית ברהט, מזרח ירושלים וואדי ערה כדי לקרב את הבדיקות לתושבים מהחברה הערבית והבדואים, אני בהחלט רואה היענות שלהם לנושא הזה וגם שם עוקבים אחר הדברים.

מוסדות ובתי אבות:
צריך להסביר ולומר שמוסדות הקשישים הם רובם מוסדות פרטיים, מה שאנחנו מכנים בתי אבות שנמצאים ברגולציה של משרד הבריאות משרד הרווחה ובאופן מזערי יותר של משרדים נוספים כמו עליה וקליטה ובינוי ושיכון.

יצאו הוראות לפני מספר שבועות על צמצום הכניסה לבתי אבות זאת אומרת מנענו כניסה של מבקרים כדי למנוע כניסה של המחלה. למרות זאת בגלל שמדובר באוכלוסייה בסיכון אנחנו רואים התפרצות של הנגיף. אנחנו מפעילים ונמצאים בקשר עם הגריאטריים המחוזיים כל הזמן.

בבתי אבות בדיקות זה רק אחד הצעדים שעושים מכיוון שאם יש התפרצות במוסד צריך לעשות בדיקות אבל לא זה בהכרח מה שימנע תחלואה קשה. בדיקות זה דבר חשוב וצריך לבצע אותם ויש כמה פעולות שרוצים לבצע בבתי אבות כשיש התפרצות ועוד לפני זה.

אחד זה ניתור כניסה. אנחנו רוצים למנוע כניסה של אנשים לא הכרחיים אלא רק עובדים ועובדים שנמצאים עם מיגון לפי הנחיות משרד הבריאות. כשיש כבר התפרצות אנחנו עושים כמה דברים. דבר ראשון זה בידוד ו דבר שני זה לקחת את אותם חולים מאומתים מבתי האבות ולהוציא אותם למוסדות מתאימים כדי שהתחלואה לא תישאר במוסד.

דבר שלישי שאנחנו עושים זה בדיקות לצוות ולמטופלים כשהרצון לחזור על הבדיקות מספר ימים אחר כך כדי לראות אם יש המשך תחלואה במוסד. דבר רביעי שאנחנו עושים ואולי זה המורכב ביותר זה חיזוק הצוות כי הרבה פעמים צוות נכנס לבידוד ואין מספיק צוות בסיטואציה כזאת סיוע של גורמים נוספים ולכן אנחנו עושים מאמצים גם אם מדובר במוסדות פרטיים לחזק אותו בצוות זאת אומרת שיש פה כלים שלובים.

אנחנו עושים בדיקות וגם אנחנו מתחזקים ומשתפרים. יש מספר פעולות מידיות שאנחנו עושים יחד עם בדיקות לצוות הרפואי, לסימפטומטיים גם בדיקות סקר כל כמה ימים. אין היום בבתי אבות בישראל אנשים שנמצאו חולים ולא הוצאו ובמקומות שיש תחלואה שיש בידוד. אם הייתה שם תגובה איטית היא לא צריכה לחזור עליה.

תכנית יציאה:
אנחנו פועלים בצוותים של טובי המוחות במכון ויצמן שמסתכלים על אסטרטגיית יציאה גם בהינתן דברים שקורים במקומות נוספים בעולם. אנחנו רוצים לראות המשך השתלטות על התחלואה ולראות שיש מספיק מרווח למערכת האשפוז מבחינת כמות חולים קשים ומונשמים שאנחנו יכולים לנקוט בכלל בצעדי היציאה האלה.

לא ננקוט צעדים במצב שיש חשש שמערכת האשפוז בקפיצה של התחלואה לא תעמוד בזה. כשנראה דברים אלה אנחנו חושבים שיהיה נכון לשחרר באופן הדרגתי את המשק, כמו שהמשק נסגר כך גם נשחרר את המשק. אני חושב שעוד מוקדם לנקוט באסטרטגיית יציאה.

חג פסח:
חשוב מאוד להקפיד על הנחיות משרד הבריאות בכל עת ובמיוחד בחג. אני מבין את הרצון של כולם לחגוג יחד, אך בפסח הזה כל משפחה גרעינית צריכה לחגוג לבד כדי לצמצם מגעים ולמנוע הדבקה. גם במהלך החג בחול המועד לא נצא לפרקים ולטיולים למרות הצער בדבר.

פסח הוא חג שמזג האוויר בו משתפר וחשוב מאוד להקפיד על זה. כרגע אנחנו מזהים שהצעדים שנקטנו הועילו ושיפרו ויש שליטה מסוימת בתחלואה, אך אנחנו רוצים לראות שהמגמה הזאת נמשכת ושאין לנו עוד מקומות כמו בני ברק. לכן, יכול להיות שלאט נשחרר את המשק ונשאיר מקומות מסוימים בסגר כזה או אחר. אני חושב שבנקודת זמן שבה אנחנו נמצאים זה עוד מוקדם לומר זאת.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה