בשל הקורונה: לא יתקיימו מבחני הערכה חיצוניים במוסדות החינוך



בשל התמשכות משבר הקורונה והפגיעה ברצף הלימודי במוסדות החינוך ובתי הספר, משרד החינוך הודיע כי לא יתקיימו השנה מבחני המדידה וההערכה החיצוניים. שר החינוך גלנט: "שנת לימודים לא שגרתית מחייבת היערכות לא שגרתית"

משרד החינוך הודיע השבוע כי על רקע התמשכות משבר הקורונה והפגיעה ברצף הלימודי הפיזי בתוך בתי הספר, החליט הדרג המקצועי של המשרד כי בשנת הלימודים הנוכחית (תשפ"א) לא יתקיימו מבחני ההערכה החיצוניים של בתי ספר.

במסגרת מודל ההערכה החדש אמורה הייתה להתקיים בחודש דצמבר הערכה חיצונית קבועה במקצוע שפת-אם, בשכבות הגיל ד' ו- ח'. כמו-כן, בחודש מאי אמורה הייתה להתקיים הערכה משתנה באחד מתחומי הליבה: מתמטיקה, אנגלית מדעים או שפת-אם בכיתות ה', ו', ח' ו- ט'. כאמור, על רקע התמשכות המשבר והפגיעה בסדירות הלימודית הוחלט, כאמור, כי מבחנים אלה לא יתקיימו.

"שנת לימודים לא שגרתית מחייבת היערכות לא שגרתית, ובהתאם לכך אנחנו פועלים. ההחלטה שלא לקיים את מבחני ההערכה החיצוניים הבית ספריים, וכן ההשקעה חסרת התקדים שאנו מבצעים בקפיצת המדרגה הדיגיטלית של מערכת החינוך תוך צמצום פערים רבי-שנים בתחומי המחשוב – מהוות ביטוי מייצג למדיניותנו זאת", אמר שר החינוך, יואב גלנט, "ברור לכל כי גם לאחר חזרת מוסדות החינוך לפעילות, נידרש לתת מענה לפערים שיווצרו הן בהיבט הפדגוגי והן בהיבט צורכי הפרט, ואנחנו נערכים לכך מבעוד מועד".

 

לא יתקיימו

  • הערכה קבועה במקצוע שפת-אם בכיתות: ד' ו- ח'

המבחן החיצוני אמור היה להתקיים: השנה בחודש דצמבר

  • הערכה משתנה בכיתות במקצועות: מתמטיקה, אנגלית, מדעים ושפת-אם

בכיתות: ה', ו', ח' ו- ט'

המבחן החיצוני אמור היה להתקיים: השנה בחודש מאי

 

במקום זאת מערכת החינוך תקדיש את השנה לטובת

  • ביסוס השימוש בכלים הפנימיים שפותחו על ידי ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) לטובת ניטור פערים לימודיים ומתן מענים פנים בית-ספריים
  • צמצום הפערים הרגשיים שצברו התלמידים
  • צמצום פערי המחשוב
  • המשך ביסוס הלמידה מרחוק

 

צילום אילוסטרציה Shutterstock

יצויין על רקע אתגרי נגיף הקורונה והעליה בתחלואה, הודיע זה מכבר גם ארגון - OECD כי הוא דוחה את קיומם של מבחני הפיזה של שנה זו (2021) לשנה הבאה (2022).

בתוך כך, מציין משרד החינוך כי שנת הלימודים הקרובה, על כל מורכבויותיה, תוקדש לטובת שורה של תחומים בעלי ערך וחשיבות חינוכית, בהם: המשך ביסוס הכלים הפנימיים שראמ"ה פיתחה בארבעה מקצועות ליבה: מתמטיקה, שפה, אנגלית ומדעים לכיתות א'-ט'. לצד זאת, בתי הספר ימשיכו לנטר את הפערים הלימודיים שצברו התלמידים בשל הקורונה, ולתת את המענים הנדרשים ברמה פרטנית, קבוצתית או בית ספרית. במסגרת המתווה הפדגוגי שפרסם המשרד טרם פתיחת שנת הלימודים הנוכחית הנחה המשרד לעשות בהם שימוש לשם מטרה חשובה זו.

בנוסף, תקדיש מערכת החינוך במהלך השנה הנוכחית מאמצים ניכרים לטובת צמצום הפערים הרגשיים שצברו התלמידים, למענה הוקצה תקציב של יותר מ- 100 מיליון שקל. סכום זה מוקדש, בין היתר, לטובת מתן מענים נקודתיים או רציפים לתלמידים שאותרו עם בעיות רגשיות. המענים כוללים שילוב של פסיכולוגים חינוכיים או יועצים חינוכיים, הכשרות מקצועיות של מורים לצורך איתור בעיות ומתן מענים ראשוניים.

בנוסף, שנה זו תוקדש לצמצום הפערים הדיגיטליים ולהפיכת מערכת החינוך לדיגיטלית. לשם כך, גוייס תקציב בהיקף חסר תקדים של 1.2 מיליארד שקל שיאפשר, ביו היתר, את מימוש הפעולות הבאות:

  • טיפול בתשתיות של כל 3,600 בתי הספר במערכת החינוך. מתוכן, ב- 1,600 יונחו לראשונה תשתיות טכנולוגיות חדשניות. ב- 2,000 מוסדות חינוך יוחלפו התשתיות הישנות ובמקומן יונחו תשתיות חדשניות.

לכל מנהל בית ספר יועמד סל תקציבי שבמסגרתו הוא יבחר את האמצעים לתקשוב. למשל הוא יוכל למסד פס אינטרנט רחב, לרכוש לוחות חכמים, אמצעי החשכה או רמקולים.

  • רכישה של כ- 150,000 מחשבים ניידים בעבור תלמידים שידם אינה משגת ועוד 64,000 טלפונים ניידים לתלמידי החברה החרדית.
  • העמקת הכשרות המורים – גם בהיבט רגשי ולימודי
  • רכישת תכנים חדשניים – מאפשר למידה מודולרית: פרטנית/קבוצתית/כיתתית
  • פיתוח תכנים לימודיים חדשניים, חווייתיים ונגישים

 

 

המשרד יפעל לחלק את המחשבים באופן צודק כדי להבטיח צמצום פערים ומענה לתלמיד המגיע מרקע כללי מוחלש. בד בבד, יינתן גם  מענה לתלמידים מרקע כלכלי חברתי בינוני וגבוה שהקורונה פגעה בפרנסת הוריהם. יישום ההערכות החיצוניות יחודש בשנת הלימודים הבאה (תשפ"ב). 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה