אושר לניסוי: בדיקת ינשוף ישראלית שתאתר קורונה תוך דקות



שובר השיוויון במלחמה נגד הקורונה בדרך? החברות הישראליות נקסט ג'ן ו-Scentech קיבלו אישור להתחיל ניסוי קליני בבית החולים מאיר בכפ"ס, במסגרתו תיבחן הבדיקה החדישה על חולי קורונה בטכנולוגיה המבוססת על בדיקת הינשוף, כמו בבדיקת השכרות המשטרתית. התשובה תינתן תוך דקות ספורות

אתר YNET מפרסם הבוקר (א') שהבדיקה שתצליח לזהות קורונה תוך דקה, מדובר על בדיקת נשיפה שתאתר את קיום הנגיף אושרה לניסוי על-ידי ועדת הלסינקי של בית החולים מאיר בכפ"ס. את הטכנולוגיה פיתחו החברות הישראליות נקסט ג'ן ו-Scentech.

הבדיקה נערכת בדומה לבדיקת הינשוף המשטרתית המאפשרת זיהוי של חומר האתנול המצוי בדם. היא צפויה לזהות את הסימנים הביולוגיים הקשורים לנגיף הקורונה ולמחלה אותה הוא גורם, ולאפשר אבחון של המחלה בפרק זמן קצר של דקה.

ד"ר קרן-אור עמר, מנהלת המחקר הקליני מטעם Scentech Medical, מסבירה: "המטרה היא שתוך כמה שניות מרגע שנקבל את דגימת האוויר בינשוף, נדע אם הנבדק חולה בקורונה, גם אם הוא בשלב של המחלה בו אין עדיין תסמינים.

נתחיל את המחקר בשבועיים הקרובים על 36 חולים ממחלקת קורונה במאיר". הבדיקה תהיה הבסיס לבדיקת סקר בכל מקום שיש בו התקהלות כמו בטיסות, הופעות ועוד.

חברת נקסט ג'ן הבורסאית יחד עם הטכנולוגיות של חברת Scentech Medical, העוסקת בזיהוי תרכובות אורגניות נדיפות, חברו לבית החולים מאיר לביצוע הניסוי שיאפשר בדיקת קורונה בנשיפה וצפוי להביא כבר בזמן הקרוב בשורות חיוביות ולאפשר קיצור משמעותי של זמני הבדיקות כפי שנערכות היום.

צילום: באדיבות אתר YNET

הניסוי יתבצע על חולי קורונה בדרגות מחלה שונות וינסה לבודד את תרכובות הגזים בנשיפה, מתוך אלפי גזים שונים, הקשורים לנגיף ולמחלה עצמה. בחברות מסבירים כי לבדיקה מסוג זה כמה יתרונות שעונים על הקשיים עמם מתמודדים היום הצוותים הרפואיים באיתור הנגיף.

ראשית, הבדיקה תאפשר זיהוי חולים כבר בשלב האסימפטומטי, כך שניתן יהיה לזהות את הנגיף אצל החולה כבר בשלב מוקדם ולאפשר את בידודו במהירות ולמזער ואף לעצור את התפשטות המחלה.

בנוסף, בדיקת הנשיפה מאפשרת יכולות דיגיטליות שיחסכו זמן רב עד לקבלת התוצאות לעומת הבדיקות המקבילות המצויות היום בשימוש, ועל ידי כך להגדיל משמעותית את כמות הבדיקות ומהימנותן.

כמו כן, היכולת הטכנולוגית תאפשר לזהות את "טביעת האצבע" הגנטית של הנגיף, שתאפשר למצוא בשבועות ספורים גם את טביעת האצבע של הנגיף הבא ובכך לחסוך זמן ולהציל חיים במלחמה העתידית בנגיפים.

"אני מאמין שבעזרת הטכנולוגיה של החברה נצליח כבר בקרוב לזהות את החתימה של הנגיף ושל המחלה שהוא מחולל", אומר שולם לפידות, שכיהן בעבר כמנכ"ל IDB והתמנה לאחרונה ליו"ר חברת נקסט ג'ן, "בכך נאפשר כבר בעתיד הקרוב בדיקה מהירה ופשוטה, הניתנת לשינוע לכל מקום דוגמת שדות תעופה, מלונות, אתרי תיירות, אצטדיוני כדורגל ועוד. ההצלחה שלנו תסייע לקהילה ולכלכלה לחזור לפעילות מלאה ולשגרה כמה שיותר מהר".

"מדובר בטכנולוגיה מהפכנית, המציבה את תחום האבחון בשלבים הראשונים של מצבי חולי שונים ובכך תורמת לאיכות הטיפול, הפחתת נזקי המחלה וסיכויי החלמה גבוהים יותר", אומר ד"ר אודי קנטור, המנהל הרפואי של חברת Scentech Medical, "הבשורה של הפיכת הבדיקה לדיגיטלית דומה למהפך שהתרחש בעולם הצילום, עם המעבר לצילום הדיגיטלי שאיפשר קבלת תמונה והערכתה מיד לאחר הצילום".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה