מה אתם יודעים על איתמר בן אב"י?



דיירי ודיירות רחוב איתמר בן אב"י שבמרכז העיר הרחיבו את ידיעותיהם על הילד העברי הראשון וזאת הודות לשגרירי בית לעברית הצעירים, שנבחרו מקרב תלמידי בית הספר היסודי "חביב" להתנדב למיזם * מדובר במיזם חינוכי במסגרתו לומדים הילדים והילדות על אישים שלהם חלק בהפצת השפה העברית, ומעבירים את המידע הלאה

בשבוע שעבר הופצו, בתיבות הדואר של דיירי רחוב איתמר בן אב"י שבמרכז העיר,  100 עלונים שבהם מסופר על הילד העברי הראשון, על שמו נקרא הרחוב. מדובר במיזם חינוכי שבו תלמידים נבחרים מבית הספר "חביב" מתנדבים לתפקיד שגריר/ת בית לעברית, שמוקם בראשון לציון במתחם בית הספר. התלמידים והתלמידות, משכבות ה' ו' בבית ספר, זו השנה השלישית, העשרה בנושא העברית במסגרת פעילות הבית לעברית. בין היתר מארחים השגרירים הצעירים אישים נכבדים המגיעים לבית הספר העברי הראשון בישראל, ומספרים להם אודותיו ואודות הדמויות ההיסטוריות העומדות מאחוריו.

כמו כן, לומדים הילדים על אישים שלהם חלק בהחייאה והפצת השפה העברית כשפת דיבור. את המידע הזה מעבירים התלמידים הלאה לדיירי הרחובות הסמוכים לבית הספר, הקרויים על שם אותם האישים וגם ל507 ותלמידי חביב. המיזם החל בשנה שעברה והראשונה ברשימה הייתה נחמה פוחצ'בסקי, הסופרת העברייה הראשונה, השופטת והמגשרת הראשונה.

השנה התמקדו השגרירים והשגרירות ברחוב הנמצא בצדו השני של בית הספר, רחוב איתמר בן אב"י. איתמר בן אב"י  בנו הבכור של אליעזר בן יהודה נולד בט"ו באב, תרמ"ב, בתאריך בו נוסדה ראשון לציון, וזה היום בו התחיל הקשר בין משפחת בן יהודה, העברית וראשון לציון.

איתמר גדל בבית נוקשה והרחיקו אותו מילדים אחרים משום שאינם דוברי עברית. כשבגר, היה לעיתונאי ומדי יום כתב ללאה אבושדיד, אהובתו, שירים על גבי עיתונו, עד שמשפחתה נעתרה והותירה להם להינשא. לאחר שנישאו, נולדו להם 3 בנות.

איתמר בן אב"י נפטר לפני 72 שנים מהתקף לב בארצות הברית, לשם היגר עם בני משפחתו. ארבע שנים מאוחר יותר העלו את עצמותיו לארץ לקבורה בהר הזיתים בירושלים. הוא ייזכר לנצח בתור "הילד העברי הראשון" משום שהיה הילד הראשון ששפת אמו הייתה עברית, ומתוקף כך אף המציא מלים שנמצאות בשימוש עד היום כמו מטריה, מכונית, עצמאות, אכזבה, עיתונאי, ביטאון, אלחוט, מרפאה, מדינאי, סיפון, משוריין, תקרית, תקדים ועוד.

מנהלת התכנים והפעילויות של הבית לעברית ראשון לציון, טלי לקס-צור, אשר מנחה את פעילות שגרירי העברית, מספרת: "השגרירים הצעירים למדו בשבועות האחרונים אודות חייו ופועלו של איתמר בן אב"י, הם שמעו הרצאה בנושא מפי אדי אלון, מומחית בתחום, והעלו את ההשערה כי, על אף ששמו שגור בפי רבים, לא בהכרח כולם יודעים כמה רבות פעל למען העברית ומן הראוי שסיפורו יהיה ידוע לכולם ובפרט לדיירי הרחוב הקרוי על שמו. לכן, הפיקו עלון מידע אודותיו, אותו חילקו בכל תיבות הדואר של רחוב איתמר בן אב"י".

בית לעברית ראשון לציון נמצא בימים אלה בתהליך הקמה ויפעל לצדו של בית הספר העברי הראשון בארץ ובעולם ובמתחמו. הבית לעברית, שמוקם ביוזמתה של עיריית ראשון לציון וזוכה לתמיכה ממשלתית מתכנית מורשת לאומית, יהיה מרכז חי לשפה ולתרבות העברית וירכז את כל ייצוגי השפה השונים מכל התקופות, החל מראשיתה של העברית ועד ימינו. בד בבד הוא יחבר את המבקרים והמבקרות לסיפור ההיסטורי של ראשון לציון עם העברית ולמורשת העברית בכללותה. משרד האדריכלים שמלווה את המיזם הוא אפרת קובלסקי אדריכלים והיועץ האקדמי הוא פרופ' אריאל הירשפלד.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה