כרוניקה של אלימות בבתי הספר



מורה לחינוך גופני מראשון לציון, שהקטנוע שלו ניזוק על ידי תלמיד זועם: התלמידים יותר אלימים היום, הם חסרי סבלנות גם כלפי המורים".


בסקר האחרון שערך ארגון המורים, בשיתוף עם מכון גיאוקרטוגרפיה, נחשף כי 53% מהנשאלים (403 מורים, המהווים מדגם מייצג של המורים בישראל) דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית של תלמיד כלפיהם, 4% דיווחו על אלימות פיזית שחוו מצד תלמידים ולא פחות מ-23% מהמורים טענו כי היו עדים למקרה של אלימות פיזית מצד תלמיד כלפי מורה. רק בשבוע האחרון, עלה לכותרות סיפורה של המורה מראש העין שתלמידים השחיתו את ביתה בעת ששהתה בחופשה בחו"ל, מקרה שהעלה מחדש את הדיון הציבורי בנושא של אלימות תלמידים כלפי מורים.

האלימות הפיזית בה נתקלים מורים רבים היא רק השיא של ההסלמה ביחס של תלמידים כלפי מי שאמורים לתת להם את הכלים להמשך חייהם הבוגרים. מורים רבים חווים אלימות מילולית ופגיעה ברכוש - 7% מהמורים דיווחו בסקר כי רכושם הפרטי הושחת.

שרון, מורה לחינוך גופני מראשון לציון, שהקטנוע שלו ניזוק על ידי תלמיד זועם. "זה היה תלמיד בשכבת י"ב, שקיבל אצלי ציון 55 בתעודה לאחר שהוא לא הגיע לשיעורים ולא השתתף. השיחות שערכתי אתו לא עזרו. יום אחד הוא בעט לי בקטנוע, הפיל אותו, וגרם לנזק של כאלף שקלים", מספר שרון. "התלוננתי בבית הספר ובמשטרה. בתגובה הוא הגיע לבית הספר עם אבא שלו ושניהם התחילו לצעוק עליי ולקלל אותי". התלמיד הפוגע הושעה למספר ימים מהלימודים והתיק נגדו במשטרה נסגר מחוסר עניין לציבור.

"זו פגיעה בסמכותיות שלך בכבוד המקצועי שלך", אומר שרון. "כל התופעה של האלימות, של הכעס שעצור בתוכם, צריך לחפור ולראות למה הוא עשה את זה. התלמידים יותר אלימים היום, הם חסרי סבלנות גם כלפי המורים".

מלבד הפגיעה הפיזית, נראה כי התחושה של נטישה מצד המערכת קשה אף יותר. בסקר של ארגון המורים פורסם כי 67% מהמורים חשים שהתפיסה של משרד החינוך, הרואה את התלמידים וההורים כלקוחות, משפיעה לרעה על מעמדו של המורה.

 

משרד החינוך: "מנהיגים מדיניות של אפס סובלנות"


 

עם זאת, ניתן גם לראות אור בקצה המנהרה. למרות האחוזים הגבוהים של מורים שדיווחו על אלימות מצד תלמידים, מראה הסקר על ירידה ברמת האלימות במוסדות החינוך במהלך השנים האחרונות. זאת, אפשר אולי לזקוף לזכותו של משרד החינוך, שתיקן את חוק זכויות התלמיד, ומוביל תכנית יעדים מקיפה במסגרתה הוחלט לשים דגש חזק על צמצום שיעורי האלימות בבתי הספר. בהתאם לזאת, הקצה המשרד כעשרה מיליון שקלים לטובת הפעלתן של תכניות התערבות מערכתיות ב-1,200 בתי ספר.

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך מנהיג בשלוש השנים האחרונות מדיניות של אפס סובלנות כלפי מקרים של אלימות. המשרד מעניק גיבוי מלא לצוותי החינוך של בתי הספר בטיפולים במקרים של אלימות וכן מבהיר ומדגיש מדיניות זו במפגשים משותפים עם מנהלים ומורים. כמו כן, נתן המשרד לבתי הספר כלים לטיפול במקרים של אלימות, בהם השעיה מידית של תלמיד מבית הספר מבלי להמתין לכינוסה של ועדה פדגוגית שתחליט על המשך טיפול. בעניין זה יצוין כי הפיקוח עוקב אחר מימוש מדיניות זו כדי לוודא שאכן ההנחיות נאכפות. נתוני הרשות להערכה ולמדידה בנושא אלימות בשנים 2009-2011 מצביעים על ירידה בשיעור האלימות בתוך מוסדות החינוך".

 

קרדיט:מיכל רשף, מערכת וואלה! חדשות

לכתבה המקורית לחץ כאן

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה