הצלחה חלקית ביישום חוק חינוך חינם מגיל 3-4



עיריית ראשון לציון בנתה 14 גנים בשיטה הטרומית - קירות המבנה יוצרו במפעל והונחו על ידי מנוף בשטח - ועשרה גנים נוספים בבנייה רגילה. בנוסף, גם בראשון לציון עשו הסבה לשבעה גנים, ששימשו כמבני ציבור, ובעבר הרחוק כגנים. רק 24 ילדים בראשון לציון שנרשמו לגנים לא נקלטו, ובעירייה מנסים למצוא פתרונות עבורם.

85% מבני 4-3 ילמדו במסגרת חינוך חינם, לעומת כ-74% מהילדים כיום. כ-860 גני ילדים חדשים צפויים להיפתח ברחבי הארץ לקראת שנת הלימודים הקרובה, כשבמקור העריכו במשרד כי ייפתחו כ-500 גנים. בעקבות ההצלחה היחסית ביישום התוכנית, נבחנת במשרד החינוך אפשרות לקצר את יישום ההליך לשנתיים בלבד, במקום לשלוש שנים במקור.

מדובר בכ-269 אלף ילדים, מתוך שכבת הגיל הכוללת כ-317 אלף ילדים שילמדו בגני ילדים בחינם. מתוכם 100 אלף ילדים כבר זכאים לחינוך חינם עוד לפני הרחבת החוק ולכן מצבם לא השתנה. כ-142 אלף ילדים לומדים כיום במערכת הציבורית בתשלום, כך שהוריהם יחסכו משנת הלימודים הקרובה כ-800 שקל לחודש (כ-8,000 שקל בשנה). השינוי הגדול ביותר יהיה עבור כ-27 אלף ילדים שכיום לא לומדים במערכת הציבורית, ולא ידוע האם הם לומדים בגני הילדים הפרטיים, או נשארים בביתם עם מטפלת או ההורים. אלה ייקלטו בגני הילדים החדשים שנבנו.

עם זאת, מדובר בכשליש מתוך 75 אלף הילדים שלא נמצאים במערכת הציבורית, כך ש-48 אלף ילדים לא ישתתפו בשנת הלימודים הקרובה בגני הילדים החדשים. ההערכות הן כי הסיבה העיקרית לכך היא מחסור בגנים חדשים, שנבנו במרץ בחצי השנה האחרונה ברשויות המקומיות, אך לא ידוע כמה מהורי התלמידים נרשמו לגנים, ולא היה להם מקום.

עם זאת, על פי הערכות, בגלל הזמן הקצר שעמד בפני הרשויות המקומיות לבניית גני הילדים החדשים, כ-40%-45% מהילדים בגילאי 3-4 ילמדו בחודשים הראשונים של שנת הלימודים במבנים זמניים - כמו במתנ"סים, מרכזים קהילתיים ומבנים יבילים (קרוואנים), עד שיימצא עבורם פתרון קבע. לפי גורמים במערכת החינוך, על אף שהמבנים הזמניים עמדו בכל דרישות הבטיחות, בחלק מהמקרים מדובר גם במקלטים ומבני ציבור שעברו הסבה מהירה.

הרשויות המקומיות לא הספיקו לעמוד בדרישות משרד החינוך, לאחר שהממשלה אישרה את התוכנית רק בינואר, והבנייה החלה רק במארס. בדרך היו מכשולים נוספים, כמו תקציבים שעוכבו על ידי האוצר.

בנוסף, גורמים במערכת החינוך מודאגים מהצפיפות הרבה בגני הילדים. לפי התוכנית ילמדו כ-35 ילדים בני 3-4 בגני הילדים החדשים. למעשה רמת הצפיפות לא השתנתה בעקבות יישום התוכנית החדשה. עם זאת, השנה המצב צפוי להיות מורכב יותר, מאחר שבניגוד לעבר, התוכנית הכניסה לגני הילדים אלפי ילדים בגיל 3, ואף בגיל קטן יותר, ובחלק גדול מהמקרים רוב התלמידים יהיו בני שלוש - בניגוד לעבר שבו רוב התלמידים היו בני 4.


בסך הכל תקצב משרד החינוך ב-1.3 מיליארד שקל את בינוי הגנים ב-2012, ובכ-1 מיליארד שקל את סבסוד התשלום לגנים. בין השנים 2012-2015 יתוקצב המשרד בכ-4.9 מיליארד שקל בבסיס התקציב לצורך סבסוד שכר הלימוד בגנים, ובכ-2.65 מיליארד שקל לבניית גנים חדשים לצורך קליטת התלמידים.

במקביל לבניית הגנים פנה המשרד לגנים פרטיים בבקשה שיתאגדו ויומרו לגנים ציבוריים. כך, המשרד יתקצב את התלמידים בגנים בבוקר ולאחר שעות הלימודים הם יוכלו לגבות מההורים תשלום נוסף. כ-500 גנים פרטיים צפויים להיהפך לגנים ציבוריים במסגרת זו, מתוך כ-1,000 גנים שביקשו לעבור את התהליך. ואולם, למפעילי הגנים הפרטיים טענות קשות נגד משרד החינוך.

ממשרד החינוך נמסר: "לאורך השנים כ-200 אלף ילדים בני 3-4 היו בגנים הציבוריים במתכונת הקבועה כיום ובתשלום. נתוני הביקוש מעידים על רצון ההורים לשלב את הילדים במערכת הציבורית. בזכות המאמץ של משרד החינוך והרושיות המקומיות, יינתן מענה לרוב המכריע של הילדים".

עיריית ראשון לציון בנתה 14 גנים בשיטה הטרומית - קירות המבנה יוצרו במפעל והונחו על ידי מנוף בשטח - ועשרה גנים נוספים בבנייה רגילה. בנוסף, גם בראשון לציון עשו הסבה לשבעה גנים, ששימשו כמבני ציבור, ובעבר הרחוק כגנים. רק 24 ילדים בראשון לציון שנרשמו לגנים לא נקלטו, ובעירייה מנסים למצוא פתרונות עבורם.

"המערכת עבדה קשה מאוד. אני לא יכולה להגיד בוודאות ש-100% מההורים שבעי רצון, אבל 95% מהם שבעי רצון", אומרת שלומית זכאי, ראש אגף חינוך קדם יסודי בעיר. אחד הגנים החדשים בעיר, היה מבנה ששייך לצופים והעירייה הפכה אותו לגן ילדים. בנוסף, העירייה המירה כמה גני ילדים פרטיים לגנים ציבוריים.

קרדיט: ליאור דטל TheMarker


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה