מסע הסברה חדש לסניף אל-סם בראשון לציון



מי שיוצא לרחובות ראשון לציון בימים האחרונים נתקל בפרסום נרחב ומסקרן שעלה בשבועות האחרונים ברחבי גוש דן וגם בראשון לציון תחת הסלוגן " המקומות של היום הם לא המקומות של הלילה".

מי שיוצא לרחובות ראשון לציון בימים האחרונים נתקל בפרסום נרחב  ומסקרן שעלה בשבועות האחרונים ברחבי גוש דן וגם בראשון לציון תחת הסלוגן " המקומות של היום הם לא המקומות של הלילה". הקמפיין עלה בתחנות אוטובוס הנושאות את השילוט: "זו לו תחנת אוטובוס", ובגנים ציבוריים "זה לא גן ציבורי". מתחת לכיתוב מופיע סימן קריאה ענק ומתחתיו מודפס QR  (ברקוד הניתן לסריקה ע"י סמארטפון ודרכו ניתן לצפות בסרטון קצר ומעניין... ) הסרטונים של הקמפיין המראים  צעירים שהופכים את תחנת האוטובוס ואת הגנים הציבוריים  לאתרים של שתיית אלכוהול  ושימוש בסמים.

באל סם אומרים כי הקמפיין מכוון להורים שבעצם לא מדמיינים את הסצנה הזו כשהחמוד שלהם בן ה17 יצא לבלות עם החבר'ה...

יעל ירון, שנכנסה לאחרונה לתפקידה כמנהלת חדשה, מסבירה כי "אנחנו רואים, יודעים, מודעים וערים לעובדה שבלילות חלק מהפארקים, הגנים הציבוריים ותחנות האוטובוס הופכים לאתרי "בילוי" מאולתרים.... "לתחנות התדלוק החדשות"....הרבה "קורה שם" סביב אלכוהול וסמים. ההורים יודעים. אבל בעצם מעדיפים "לא לדעת" או "לא להתייחס" – "הילד שלי ?? מה פתאום ?? "מאחורי הקמפיין הייחודי הזה עומדת נירה שניידרמן המנהלת והבעלים של משרד פרסום שניידרמן , והצוות הקראטיבי שלה ,הם שהובילו למשהו חדש, קצבי ומקורי.  "הרעיון היה ללכת על משהו שייתן אוירה של מתבגרים ומכניסים לאווירה המחתרתית והצעירה של אלה שהופכים את תחנות האוטובוס והגנים הציבוריים לבר או תחנת סמים" כך נירה שניידרמן. לאל-סם תחנה בראשון לציון. התחנה ממוקמת בלב שכונת אברמוביץ הוותיקה. לאחרונה נכנסה מנהלת חדשה לתחנה, יעל ירון, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול בנוער נפגע אלכוהול וסמים, מוסמכת האוניברסיטה העברית  בעבודה סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית בהכשרתה.

ירון בעלת ניסיון רב בעמותת אל-סם, היא הקימה וניהלה במשך שש שנים את סניף העמותה בקרית מלאכי.  "עבורי זו זכות מיוחדת לנהל תחנה ותיקה וגדולה, בעיר ראשון לציון. יש במקום מסורת של טיפול מקצועי ואני מצטרפת לשרות מוכר בעיר. מטרתי היא להנגיש את הייעוץ והטיפול עבור מגוון גדול של פונים. מבחינתי הורים, הצוות החינוכי בבתי הספר והצוות טיפולי ברווחה ומסגרות טיפוליות הם הלקוחות של תחנת אל-סם  עוד הרבה  לפני שבני הנוער מגיעים לטיפול." "חשוב שנושא האלכוהול יתפוס מקום בשיח של הורים ואנשי חינוך. האלכוהול הינו סם מסוכן ומתעתע. הוא נמצא בכל בית, הוא חוקי, הוא נורמטיבי. אך ממכר מאד, ועוד הרבה לפני ההתמכרות הוא חושף את המשתמשים בו לנזקים. 

זו טעות לחשוב שאם שותים ולא נוהגים כל הבעיות נפתרו. "הרגלנו אותו שהוא לא נוהג אחרי בילוי. הוא יודע שממועדון תמיד חוזרים במונית. אז אני רגועה" זה משפט שאנו שומעים מהורים רבים בווריאציות שונות. זהו הישג גדול, אך לא מספיק. כיום קשה למצוא מתבגרים שיושבים לשיחה ללא אלכוהול. כל מעגל חברתי, כל שיחה, כל מסיבה, כל אירוע, כל התכנסות סובבת סביב השתייה.  מתי ילמדו המתבגרים לשוחח בינם לבין עצמם, מתי יתאמנו בלהרגיש תסכול, בושה, שמחה, התאהבות, אם כל אותן חוויות ותחושות מטושטשות ונחוות  תחת אד של אלכוהול, באופן, איך נגיד? לא ממש צלול... 

יעל  אומרת שלכל הורה יש הרבה התלבטויות בנושא השתייה של ילדיו. שאלה רווחת של הורים היא "זה באמת כזה סיפור או שכל אחד היה צעיר פעם ועשה שטויות?" באל סם נמצאים כדי לשמוע את ההורים ולבדוק יחד איתם ולחשוב בקול, האם צריך להגיש סיוע ואם כן באיזה אופן.  אם יש להורים ספקות ותהיות עד כמה הדברים מצריכים התערבות מקצועית יש לו עם מי לחלוק לבטים אלה. באל-סם מייעצים מתוך שיקול דעת באופן ענייני מבוסס ידע ובעיקר תוך שמירת סודיות מקצועית.

עוד מציינת יעל שלאחרונה אנו מבחינים באל-סם  בתופעה שיש לה ביטוי ברמה הארצית, של פתיחות גוברת מצד הורים לפנייה  לייעוץ.  אני לא יכולה להגיד שזו מהפכה אבל בהחלט מגמה. קיימת הבנה שהרצון לכסות לא יקדם את המתבגר. זה שינוי שקשור לתהליכים חברתיים וגם לאווירה מקומית. העבודה בעיר לא יכולה להיעשות ללא שותפות מקצועית.: שרותי הרווחה בעיר ראשון לציון מעריכים את העבודה המקצועית של אל-סם וקיים ושיתוף פעולה ודיאלוג מקצועי. כמו כן קיימת מודעות בקרב דמויות המובילות את הנושא בעיר.

המשנה לראש העיר רז קינסטליך הוא יו"ר אל-סם בראשון לציון ורואה שליחות של ממש בטיפול בנושא נוער נפגע אלכוהול וסמים. קינסטליך דואג לקדם נושאים הקשורים בטיפול. שותף נוסף הוא דוד בן-שושן  יו"ר הרשות העירונית למלחמה בסמים. יש לציין שבעיר לא קיימת עצימת עיניים נוכח האתגרים שהנוער מציב לנו. הדבר אינו מובן מאיליו ומצריך בגרות של הנהגה מקומית. עבורי העבודה בצוות תוך פתיחות ואומץ ומאידך תוך שמירת סודיות של הפונים היא תמצית עבודתנו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה