בית הספר הגבוה הראשון בישראל – הגימנסיה הריאלית בראשון לציון



על פי התכנית, בית הספר החדש ייבנה לגובה רב מהמקור, ויתפרש על פני שטח קרקע קטן יותר. למעשה, זהו בית הספר התיכון הגבוה הראשון בישראל, המתנשא לגובה של 6 קומות.

בשבוע שעבר, אישר משרד החינוך, לראשונה בישראל, בניית בית ספר לגובה – הגימנסיה הריאלית.  העיצוב נבחר בתחרות אדריכלים שערכה העירייה בה נבחר עיצובו של האדריכל צדיק אליקים. על פי התכנית, בית הספר החדש ייבנה לגובה רב מהמקור, ויתפרש על פני שטח קרקע קטן יותר. למעשה, זהו בית הספר התיכון הגבוה הראשון בישראל, המתנשא לגובה של 6 קומות.

הגימנסיה הריאלית היא בית הספר התיכון הראשון בעיר ואחד ממוסדות הלימוד המוכרים והוותיקים בישראל. בית הספר, שנקרא על שם מנהלו הראשון אליעזר קררי, הוקם בסוף שנות השלושים בדירת שלושה חדרים ברחוב הרצל בעיר. בהמשך הוא הועבר למבנה גדול יותר בשכונת אברמוביץ', ומראשית שנות החמישים ועד היום הוא שוכן במבנה הקבע שלו במרכז העיר.


לפני שתחרות האדריכלים יצאה לדרך, פנה ראש עירית ראשון לציון, דב צור, בוגר הגימנסיה בעצמו, למשרד החינוך וביקש לקבל אישור עקרוני להקמת בי"ס גבוה במקומה של הגימנסיה הריאלית. הבקשה נבעה מהעובדה שביה"ס שנבנה לפני שנים רבות, ממוקם במרכז העיר, והאזור צפוף מכדי להתאימו לצרכים הקיימים כיום, במסגרת התקן הקיים להקמת מוסדות חינוך. יחד עם זאת, תכנון לגובה לא היה תנאי בתחרות כי אם אופציה בלבד.

אליקים אדריכלים, שזכו בשנים האחרונות בעוד כמה תחרויות מרכזיות וחשובות לתכנון בתי ספר, הגישו תכנית שנבחרה פה אחד.

וועדת השיפוט של משרד החינוך כללה ארבעה אדריכלים בודקים מטעם משרד החינוך. האדריכל צדיק אליקים הציג את התכנית האדריכלית.

התכנית שהוצגה זכתה לשבחים מצד כל משתתפי הוועדה:"התכנית מעולה. דוגמה לפרויקט יצירתי המתאים לעיר אורבאנית כמו ראשון לציון. פתרון יצירתי ומרענן בשטח נתון קיים, בתוך מרקם עירוני צפוף יחסית". עוד הוסיפו חברי וועדת השיפוט:"השמירה על הפרופורציות וגובה הבניינים הקיימים בשכונה שומר על הזיכרון העירוני. התלמידים שילכו בשבילי השכונה ימשיכו ללכת באותם שבילים שצעדו בהם תלמידים לפני 30 , 40 ו- 50 שנה, זהו הזיכרון האמיתי. אנו מברכים את הרשות המקומית על יוזמה לפרויקט מסדר גודל כזה".

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, אמר, כי "המוסד החינוכי שיוקם מחדש יהא בעל אופי ונראות חדשניים שיקדמו וישרתו את צורכי בית הספר היום ובעתיד". יחד עם זאת, ציין צור את החשיבות בשימור ההיסטוריה של המבנה ומה שהוא מייצג עבור העיר ראשון לציון. צור:"בית הספר הזה יהווה את הדור הבא של בתי ספר בארץ. הגימנסיה הריאלית תקבל טיפול ייחודי שיקנה לה מקום של כבוד לו היא ראויה".

מדובר בבית הספר העתידי של ישראל, לא רק מבחינת הגובה.

· מדובר בתכנון מחדש של הגימנסיה הריאלית בעיר.

· התכנית מציעה קונספט ייחודי וחדשני לבית הספר: לא עוד קופסאות מרובעות ואפרוריות, אלא  מבנה ייחודי ומתקדם, המותאם לעקרונות החינוך של המאה ה – 21.

· ביה"ס החדש יכלול 42 כיתות רגילות, בתוספת 3 כיתות מכללה ו-18 מעבדות, חדרי צוות וחללי עבודה למורים, אולם רחב לחדר מורים עם שירותים ומטבחון צמודים לשימוש המורים.

· שטח ביה"ס יהיה 12,000 מ"ר בנוי שיתפרסו על 12 דונם.

· למרות זאת, 70% משטחי המגרש והבניין יהיו ירוקים.



במסגרת התכנית האדריכלית הושם דגש על האלמנטים הבאים:

1. התלמיד במרכז.                        2. המורה וסביבת העבודה שלו.

3. חינוך ירוק.                             4. צמצום נקודות החיכוך בין שכבות הגיל השונות.

5.שילוב ביה"ס עם הסביבה.             6. טכנולוגיות מתקדמות.     


טכנולוגיות מתקדמות:

· מחשוב - כל כיתה תאובזר בציוד מתקדם מאד שיאפשר הוראה באמצעות מחשבים.

· עולם דיגיטלי - לוח ההוראה יהיה דיגיטלי. כל מה שייכתב בו ישלח לתלמידים במייל.

·  עידן חדש - סוף עידן הגירים.


המורה במרכז:

· 3 חדרי מורים – בבית הספר 3 מבני כיתות מרכזיים. בכל מבנה יהיה חדר מורים נפרד. לפי בקשת מנהלת בית הספר שני חדרים חוברו יחדיו ליצירת אולם התכנסות רחב למורים וחדר מורים.

חינוך ירוק:

· ניצול שטחים - כל הגגות ישמשו כחצרות פעילות ירוקות.

·  מחזור - כל המים ינוקזו לתעלה דקורטיבית שתישפך אל בריכה מלאכותית קטנה, ויועברו משם לשימוש חוזר.

· הדבר הבא - בחניות המורים יותקנו שקעים לטעינת מכוניות חשמליות.


צמצום נקודות החיכוך בין שכבות הגיל השונות:

· חלוקה חדשה - בבית הספר ילמדו תלמידים מכיתה ז' ועד יב'. על מנת למנוע חיכוך רב ביניהם, שעלול לייצר מתחים, תוכנן ביה"ס לפי חלוקה דו גילאית.

·חצר לכל שכבה - לכל שכבה דו גילאית תהיה חצר נפרדת  + חצר גדולה משותפת לכולם
 

שילוב ביה"ס עם הסביבה:

·בעיה - ביה"ס, כפי שהוא בנוי היום, חוסם את אחד הרחובות החשובים במרקם העירוני של האזור הוותיק של העיר - רח' סמילצ'נסקי ואת הציר הירוק המחבר את מרכז העיר מגינת לשם ועד הפארק שיוקם מדרום.

· פתרון הבעיה - על פי תכנון ביה"ס החדש, רחוב סמילנצ'נסקי ישמש כציר מעבר פתוח בייחוד להולכי רגל ותנועת ילדים בטוחה.
· מורשת - בביה"ס ישומר המבנה שתוכנן על ידי אבא אלחנני וישמש כבית מורשת ביה"ס שיציג תיעוד של 70 שנות קיומו. אל המבנה הזה תהיה גישה גם לציבור הרחב, ישירות מן הרחוב. מהציר הירוק תפותח כיכר עירונית קטנה בה יוצגו ערכי בית הספר הקיים והעתידי גם במובן של בתי ספר ירוקים. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה