טקס השקת הקוד העירוני למניעת אלימות



בשנתיים האחרונות עמלו במנהל החינוך על בניית קוד התנהגות עירוני, אשר מטרתו ליצור שפה עירונית אחת משותפת לכל באי מערכת החינוך בעיר, למען בטחון ומוגנות.

במסגרת המדיניות שמנהיג ראש העירייה לחיזוק מערכת החינוך בעיר ולמלחמה באלימות, בשנתיים האחרונות עמלו במנהל החינוך על בניית קוד התנהגות עירוני, אשר מטרתו ליצור שפה עירונית אחת משותפת לכל באי מערכת החינוך בעיר, למען בטחון ומוגנות.

בתחילת השבוע, השיקו את הקוד העירוני באירוע חגיגי שנערך בהיכל התרבות בו לקחו חלק נציגי מועצות התלמידים מבתי הספר היסודיים בעיר, הורים וצוותי החינוך.  באירוע, הציגו תלמידי בתי הספר נווה דקלים ואשכולות קטעי ריקוד ושירה סביב המסר: ביח"ד לאורך כל הדרך לבטחון ומוגנות , ייחודיות, חזון חינוכי ודיאלוג מכבד. בערב עצמו נערך טקס החתימה על אמנת הקוד העירוני, בו חתמו דב צור, ראש עיריית ראשון לציון , ד"ר סולי נתן מנהלת מחוז מרכז של משרד החינוך, יו"ר וועד ההורים העירוני מר אוהד אוזן ונציגי הנהגת התלמידים, פאני אשכנזי מבית ספר חביב, ליאור גדמו מבית ספר ישורון וכלל מנהלות בתי הספר היסודיים יחד עם נציגי תלמידיהם ויושבי ראש וועד ההורים של כלל בתי הספר היסודיים.

בטקס ההשקה הסבירו כי הקוד העירוני ייתן מענה לכלל הממשקים העירוניים, הבאים במגע עם בית הספר, במטרה ליצור מרחב פעולה ברור, אחיד וידוע מראש. הדגש הוא שהמסמך יהיה "ידידותי למשתמש", נהיר ומקוצר, וישתלב בצורה טבעית ונוחה בתהליך הלימודי בבית הספר,

טקס ההשקה התקיים בנוכחותם של ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, ממלא מקום וסגן ראש העיר, מוטי עג'מי, מנכ"ל העירייה, פרנקו גונן, ראש מנהל החינוך הנכנסת, ד"ר שוש נחום, מנהלת האגף לחינוך יסודי, מירי אור גוטפריד, ד"ר סולי נתן, מנהלת מחוז מרכז, ד"ר יפה בן עמי, מפקחת המחוז, ויקי ניצן מפקחת מ"מ, גילה מסד, מפקחת ממ"ד,הגב' חסידה בר זוהר יועצת בכירה,ליאת עברי יעקובוב, מנהלת פרויקט עיר ללא אלימות בעיריית ראשון לציון, יו"ר ועד ההורים העירוני, אוהד אוזן, מנהלת פרויקטים מיוחדים בעירייה, חלה טורק, מנהלי אגפים בעירייה, מנהלות בתי הספר היסודיים בעיר וועדי ההורים.

ראש העירייה, דב צור, אמר כי "תופעת האלימות בישראל חוצה גבולות בשנים האחרונות והופכת מדאיגה יותר מיום ליום. הגיע הזמן שנחליט – האם אנחנו רוצים לעשות שינוי חברתי אמיתי? אנחנו בראשון לציון הגענו למסקנות, והחלטנו כי לא נשלים ולא נגלה סובלנות כלפי שום סוג של אלימות. בנינו תכנית מערכתית מותאמת לעיר, על בסיס עקרונות תכנית עיר ללא אלימות. המטרה שלנו היא להגיע לכל ילד, בכל גיל ולטפל טיפול שורש באלימות על כל פניה וגווניה ברגע שהיא צצה. אנחנו עושים את זה כי אנחנו חושבים שאלימות היא לא גזירה משמיים – היא מכה שניתן וצריך למגר אותה.

אני מאמין שחינוך הוא הבסיס להכל. וחינוך ילדינו, כבר בגיל צעיר, לסובלנות, לכיבוד הזולת והסביבה, יסייעו לנו לעצב חברה סובלנית יותר, מכבדת יותר ובטוחה יותר. לכן, עמל מנהל החינוך, יחד עם השותפים – משרד החינוך, פרויקט עיר ללא אלימות, הורים, תלמידים, צוותי ההוראה - על בניית קוד התנהגות עירוני, שכבר בגיל צעיר יהפוך לטבע שני לילדינו. אין לי ספק, כי יחד, נוכל לייצר לילדינו סביבה בטוחה ומוגנת, שבה יוכלו ללמוד וליצור באווירה של כבוד הדדי, הבנה וסובלנות".

מירי אור גוטפריד, מנהלת האגף לחינוך יסודי:"הכוונה היא לקדם חזון חינוכי, השם דגש על בטחון ומוגנות במוסדות החינוך, לצד דיאלוג מכבד בין כל באי הקהילה, תוך שהוא מאפשר ביטוי לייחודיות המוסד החינוכי והפרט בו. היוזמה לייצר קוד עירוני או אמנה, עלתה מתוך סוגיות ושאלות שעלו בין מורים להורים, מנהלים לאנשי הרשות המקומית, תלמידים ומורים ועוד, בנושאים שקשורים למענה לאלימות או לנושאים אחרים במערכת החינוך. מתוך כך עלה צורך לבסס מערכת של נהלי עבודה ולייצר שפה אחידה, כך שכל המערכת תדבר בשפה אחת. במעלה הדרך חברנו לתכנית "עיר ללא אלימות" שהחלה לפעול בעיר ויחד עם מנהלת התכנית בעיר, ליאת עברי, התחלנו לבנות את קוד ההתנהגות".

עוד הוסיפה אור-גוטפריד:"המפתח לבניית קוד ההתנהגות הוא שיתוף העוסקים במלאכה. התהליך מתנהל למעלה משנה, והוא שם דגש על שיתוף והקשבה של כל הגורמים, כולל ראיונות וקבוצות מיקוד של כל הגורמים במערכת – מנהלים, מורים, הורים, תלמידים, יועצים, עובדים סוציאליים, אנשי פיקוח משרד החינוך, אנשי חינוך לא-פורמאלי ועוד". את התהליך מנהלות יחד עם אור-גוטפריד, מנהלת תכנית "עיר ללא אלימות" בעיר, ליאת עברי יעקובוב, ומפקחות משרד החינוך חסידה בר-זוהר וויקי ניצן.

על מנת להפוך את נהלי הקוד העירוני לברורים וידידותיים למשתמש, הם אורגנו בשלושה מרחבים של "רמזור": המרחב האדום- מכלול ההתנהגויות שהינן בבחינת "חוקי בל יעבור", המרחב הצהוב- שגרת יום- סדר ייחודי לכל מוסד, המרחב הירוק- התנהגויות הנגזרות מערכי הליבה: כבוד, שותפות ונשיאה באחריות. הרמזור ייתלה בכל כיתה, והמורות יוכלו לעשות שימוש בו בעת התהליך הלימוד. כל מעשה של תלמיד יקבל צבע: אדום - אם עשה מעשה אסור, צהוב - אם עשה מעשה שאינו מקובל בבית הספר המסוים, ירוק- אם עשה מעשה חיובי.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה