מסיבת הסיום בוטלה בגלל ונדליזם



המנהלת:"יש להוקיע פושעים ומעשים נפשעים, לא רק במילים אלא גם במעשים, אחרת ישלטו בחברה חוקי הג'ונגל"

נראה כי  פרשיית הוונדליזם במקיף י' בראשון לציון הגיעה לקיצה: מנהלת בית הספר, כרמן צוקרמן, ביטלה באופן סופי את מסיבת הסיום, וצוות בית הספר ייפרד מהבוגרים ללא כל אירוע חגיגי.

תזכורת: בשבוע שעבר פרסמנו כי קבוצת תלמידים הגיעה לבית הספר בשעת לילה מאוחרת, ו"עיטרה" את קירות המוסד בגרפיטי צבעוני של קללות וכתובות נאצה בגנות המנהלת צוקרמן.

בנוסף שברו התלמידים הסוררים מספר לא מבוטל של חלונות, ובסך הכל הסבו למוסד הלימודים נזק רב. תלונה הוגשה למשטרה, וצוקרמן אמרה לנו בשבוע שעבר: "הנהלת בית הספר רואה את האירוע בחומרה רבה ולא מתכוונת לעבור עליו לסדר היום".

עוד פרסמנו כי מבחינת צוקרמן, היא אינה מוכנה לקיים את מסיבת הסיום, למרות עמדת ועד ההורים המוסדי והעירוני השוללים עונש קולקטיבי, אולם השבוע התברר כי לא הצליחו לשכנעה. "המנהלת לא מסכימה להגיע למסיבה ולברך את התלמידים בעוד 'הפושעים' יושבים באולם", אומר ד', הורה לתלמיד בכיתה י"ב בבית הספר.

יו"ר ועד ההורים העירוני, אוהד אוזן, אינו מסכים עם החלטת צוקרמן. "ניסינו בכל דרך יחד עם ועד ההורים המוסדי להגיע להבנות עם הנהלת בית הספר, אך לצערי הניסיונות לא צלחו.

אנו מוקיעים את התנהגות קומץ התלמידים, אך עונש צריך להיות מידתי ובעיקר עם מסר מחנך. עם כל הערכתי הרבה למנהלת בית הספר, והבנה אמיתית לפגיעה בצוות המוסד, אני חייב לציין כי בביטול מסיבת הסיום אולי השיגו הרתעה מפני הישנות מקרה דומה בעתיד, אך אין בו פן חינוכי והפקת לקחים ופה פספסנו בגדול".

"ועד ההורים מושך את ידיו מכל פעילות הקשורה לאירוע, וזאת בשל העובדה שלא הצלחנו להשיג שום פשרה עם מנהלת בית הספר בעניין", אומרת יושבת ראש ועד ההורים מקיף י', טלי שנסי, "הדרך למצוינות היא מתוך שיתוף מלא בין הצוות החינוכי, הורים ותלמידים.

"אי לכך ובהתאם לזאת רשאית הגברת צוקרמן כרמן לעשות כרצונה בעניין. לצערנו הרב, כתובות הגרפיטי נמחקו ויימחקו מזיכרון רבים מאתנו, אולם אי קיום מסיבת הסיום כפי שתוכננה, אירוע של פעם בחיים, לא יימחק מלבם של תלמידי השכבה והוריהם".

מה לגבי הכסף ששילמו ההורים לבית הספר עבור מסיבת הסיום המבוטלת?

"אני מניחה שההנהלה תחזיר אותו לפי בקשת ההורים, ותצטרך למצוא פיתרון אחר לכיסוי ההוצאות של המפיק שעבד על המסיבה כבר".

כולם בשביל אחד

"אני מבינה את התסכול של ההורים והתלמידים בשל אי קיום מסיבת הסיום כמתוכנן", אומרת לנו מנהלת בית הספר כרמן צוקרמן. "צוות המורים ואנוכי חווים את אותה מידה של תסכול ואכזבה.

"לצערי לא הצלחנו להגיע להבנות עם ההורים והתלמידים שיאפשרו את קיום האירוע בצורה שתכבד את כל הנוכחים. מערכת החינוך שמה לעצמה למטרה לחנך את התלמידים לערכים של אחריות אישית, חברתית וערבות הדדית.

לדבריה "מסיבת הסיום אינה מטרה בפני עצמה ואין לקיימה בכל מקרה. לא ייתכן שכולנו נתהדר בסיסמה 'אפס סובלנות לאלימות', אך כאשר האלימות מגיעה למפתן ביתנו, נמצא סיבות חשובות ככל שתהיינה כדי להצדיק חוסר תגובה הולמת, שפירושה הסכמה שבשתיקה. בתיכון מקיף י' אומרים לא לאלימות, בכל מקרה ובכל מחיר.

"אנחנו המבוגרים מצווים לחנך את הדור הצעיר, כי בחברה מתוקנת יש להוקיע פושעים ומעשים נפשעים, לא רק במילים אלא גם במעשים, אחרת נדרדר את החברה בה אנו חיים לחברה שבה שולטים חוקי הג'ונגל. בחסות הפחד מלחשוף את האמת, או בשפת התלמידים לא להלשין, או בשל חוסר האומץ לומר שאנחנו רוצים וזכאים לחיות בחברה מתוקנת ואיכותית בה אין מקום לאלימות, תגובה פושרת תעודד את אלו שדוגלים בהתנהגויות אלימות שפוגעות בכלל".

אבל עונש קולקטיבי? זה לא מעט נוקשה?

"הסוגיה שאנו דנים בה בהחלט מזמנת התייחסות לדילמת הענישה הקולקטיבית. למען גילוי נאות אני נגד ענישה קולקטיבית. יחד עם זאת, עיקרון זה איננו הראשון והעיקרי להוביל את תגובתי החינוכית. באירוע שבנדון הייתה פגיעה משמעותית וחמורה בכלל המורים כקולקטיב. לבוגרים ניתנו הזדמנויות ואפשרויות רבות להוקיע מתוכם את אלו שאכן ביצעו את המעשים, אך הם בחרו להגיב ולנהוג כקולקטיב.

"עיקרון הערבות ההדדית שעליו חונכנו, מאוד רלוונטי לצורך הבנת המסר החינוכי. עם ביצוע המעשים החמורים, הקבוצה כולה החליטה לנהוג כקולקטיב, אחד בשביל כולם, כלומר הרוב החליט לאמץ, לגונן או להסתיר את ההתנהגות של המיעוט. המשכו של המשפט, כולם בשביל אחד, פירושו שהקבוצה כולה גם מקבלת את דין החברה שהיה מיועד למיעוט בגין מעשיו החמורים. הרוב בחר לנהוג כקולקטיב אך אינו מוכן לשאת בתוצאות כקולקטיב.

"מערכת החינוך יש ביכולתה לקבוע נורמות חברתיות של התנהגות רצויה בה. הכלל יוכל לחיות בביטחה ובאווירה של מוגנות. הזיכרון אותו אני רוצה שתלמידנו ינצרו בלבם כל החיים הוא ערך האחריות החברתית ושאיפה לחברה בטוחה ונקייה מאלימות".

"חבל שלא נחגוג את סיום הלימודים שלהם", מסכם ההורה ד', "כי יש הסכמה שאותם חמישה תלמידים לא יגיעו למסיבה, ולכן אין שום מניעה שהמסיבה תתבטל או תיערך בצורה לקונית של חלוקת תעודות ותו לא".

מה לגבי התלונה במשטרה?

"עדיין אין זיהוי מוחלט, מה גם שההורים לא מוכנים שייפתח נגד התלמידים תיק במשטרה ויכתים את עתידם בגלל מעשה קונדס. כפי זאת תופעה שמתרחשת כמעט בכל בית ספר בו מסיימים י"ב. היה ראוי לטפל במצב כזה בצורה שונה, לא ככה להעניש את כולם. מה הם לומדים מזה?".

קרדיט: טלי בנדו לאופר


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה