רב-שיח על עתיד החינוך בראשון לציון



דב צור: "אנו בוחנים מחדש את מערכת החינוך בעיר, ורוצים לשתף את הציבור בתהליך".

מדברים על חינוך: רב-שיח אסטרטגי ראשון מסוגו על עתיד החינוך העל-יסודי בעיר

האם בעתיד יבחרו תלמידי התיכון בעיר את בית הספר שילמדו בו, או שבי...ת הספר יבחר אותם? האם יהיו בעתיד חטיבות ביניים או חזרה למעבר מבית הספר היסודי ישירות לתיכון?אלו השאלות שדנו בהם ביום שני בערב כ-200 מנהלים, מורים, הורים ובני נוער בעיר, ברב-שיח אסטרטגי על עתיד החינוך העל-יסודי בעיר.

המשתתפים הרבים חולקו ל- 23 קבוצות, כאשר כל קבוצה הורכבה מנציגים שונים של מנהלים, מורים, הורים ותלמידים, שישבו סביב שולחנות עגולים ודנו בסוגיות מהותיות ויסודיות במבנה החינוך העל-יסודי בעיר.

לאחר הדיונים הקבוצתיים, הוצגו עיקרי התובנות של הקבוצה לכל הפורום. במפגש השתתפו ראש העירייה, דב צור, וכן, חברי המועצה ליאל אבן-זהר, מחזיקת תיק החינוך, יפעת מאירוביץ-יפת ואלי יבלון, מחזיק תיק החינוך הממלכתי-דתי.

ראש מינהל החינוך בעיר, אריאלה ישראלי, שיחד עם אנשי צוותה ארגנה את המפגש, פתחה ואמרה, כי "הרעיון נולד כתוצאה מטענות רבות שעלו מהשטח באשר לשיטת הרישום לבתי הספר, התחרותיות הקיימת ותחושות של אי-שביעות רצון מהמבנה של החינוך העל-יסודי בעיר.

לכן, החלטנו לפתוח את הסוגיות הרגישות הללו לדיון ולשמוע את דעתם של כל מי שיש לו נגיעה לנושא. זוהי פתיחה של מסורת חדשה שמוביל ראש העירייה, לחשוב יחד, בשקיפות ובשיתוף. בחזון שלנו רצינו לראות את המראה הזה, שסביב שולחן עגול יושבים יחד הורים, מנהלים, תלמידים, מפקחים, אנשי מינהל החינוך, ודנים בסוגיות החינוך".

ראש העירייה, דב צור: "הבסיס לקיום ערב שכזה הוא שחשיבה משותפת, יעילה יותר מחשיבה של אדם אחד, יהיה החכם והמנוסה ביותר. אנו מנסים לתכנן מחדש את מערכת החינוך העירונית שלנו, ואנו מוכנים להשקיע את הזמן והמשאבים כדי לקבל את התוצאות הטובות יותר לחינוך ילדינו.

אין לי ספק שמה שנעשה כאן היום יתרום רבות לקידום נושא החינוך בעיר ראשון-לציון". צור ביקש מהמשתתפים להציע כיוונים חדשים: "אנו פתוחים וקשובים לכל הצעה". צור הדגיש כי העירייה תמשיך לפעול בדרך של שיתוף הציבור גם בתחומים נוספים, והודה למשתתפים: "המפגש הזה מדהים וחשוב, ואתם ראויים לכל תודה שלנו.

אני מצדיע לכם על הרצון והזמן שהשקעתם, ובגלל שהצטיינתם כל-כך, ודאי נקרא לכם לדגל שוב בקרוב". צור גם הודה לראש מינהל חינוך, אריאלה ישראלי ואנשיה על הובלת תהליך החשיבה.

חברת המועצה ומחזיקת תיק החינוך בשיתוף עם ראש העירייה, ליאל אבן-זהר, אמרה כי "חינוך טוב נוצר סביב שולחן שיש בו ארבעה צדדים: בית הספר, משרד החינוך, הרשות המקומית וההורים. אנחנו בעיצומו של תהליך מרתק סביב שולחנות עגולים, מתוך כוונה אמיתית לחשוב על הדברים שמטרידים אותנו היום במיוחד בחינוך של ראשון לציון.

אנחנו מתלבטים בדילמות הללו, ואנחנו רוצים לקיים תהליך שיתוף ציבור כנה ואמיתי. יש לי בקשה אליכם היום, אנחנו סביב שולחנות עגולים ואין לנו צד, בואו נצא מהקופסה, ונחשוב עירונית, לא מקומית.אנו רוצים שהעיר תהיה יבשת ולא שרשרת של איים נפרדים, שהעיר תפעל כרשות אחת. דעתכם חשובה מאוד ותשפיע בצורה דרמטית על ההחלטות שיתקבלו".

ד"ר איציק כהן, יועץ למינהל החינוך, הסביר, כי "הכוונה במפגש הייתה לעשות תהליך של אבחון ומיפוי של הבעיות המרכזיות בחינוך העל-יסודי בעיר, כמו גם איתור נקודות החוזק. במקביל, עלינו לבחון אילו מגמות חדשות קיימות היום בעולם, מה הורים רוצים ומה תלמידים רוצים.

הצעד הבא הוא לתכנן לאן אנו רוצים להגיע וכיצד עושים זאת".  אחת הסוגית המרכזיות שנידונה היא האם בית הספר בוחר את תלמידיו, או התלמידים בוחרים את בית הספר, כאשר הדילמה היא כיצד שומרים על שוויוניות ואינטגרציה מחד, וכיצד מאפשרים לכל תלמיד לממש את מלוא הפוטנציאל שלו, מאידך.

סוגיה נוספת הייתה האם יש להמשיך בשיטת האשכולות, שמחלקת את מערכת החינוך לבית ספר יסודי, חטיבת ביניים ותיכון, או שמא יש לשנות את הרצף.

סוגיה נוספת היא השאלה מה נכון יותר – סופרמרקט של מגמות או צביעה של כל בית ספר במגמות ייחודיות. רבים הסכימו כי חופש הבחירה יביא למוטיבציה והצלחה בלימודים. המלצה מעניינת הציעה לחלק את העיר לרובעי חינוך, בתוך כל אחד מהרבעים יהיו מספר מגמות ייחודיות, ובין הרבעים תישמר השוויוניות ויינתן מענה לייחודיות.

נוכחים באירוע אמרו כי המפגש היה מרשים בהיקפו, בנוכחות של הורים ותלמידים שהגיעו, וברצינות הדיונים.
 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה