המרכז הגריאטרי בסכנת סגירה



המקום המכיל כ-340 מיטות, אכלס במאי האחרון 165 קשישים- תקצוב נמוך מהנדרש מהמדינה

איגוד בתי האבות מתריע כי ענף בתי האבות הסיעודיים שרוי במצוקה כלכלית הולכת וגוברת. כעשרה בתי אבות נמצאים בסכנת סגירה ממשית, שתגרום לכ-600 קשישים למצוא עצמם מחוסרי דיור סיעודי בשנה הקרובה, זאת בשל תקצוב נמוך מהנדרש של משרד הבריאות. האיגוד פנה באמצעות ח"כ חיים אורון (מרץ) בבקשה לכנס כינוס דחוף את ועדת הכספים אך טרם נענה.

על פי החלטת הממשלה מספטמבר 2003, יש להוציא את האשפוז הסיעודי מבעלות ממשלתית ולהעבירו למוסדות ציבוריים ופרטיים. עת היציאה למכרז לניהול בתי האבות קבע משרד הבריאות כי תקצוב יום אשפוז לקשיש סיעודי יהיה 297 שקלים, בעוד בפועל התקציב המינימלי הנדרש עומד על 360 שקלים ליום.

במאי 2009 הובא ב"הארץ" סיפורו של המרכז הגריאטרי ראשון לציון, ש"מיובש" מיום ההחלטה על הפרטת בתי האבות. המקום, המכיל כ-340 מיטות, אכלס במאי האחרון 165 קשישים ואילו היום שוהים במקום 146 קשישים בלבד. המרכז עדיין לא מקבל מאושפזים חדשים בהוראת משרד הבריאות, שלא מוכן לשלם סכום מלא של 500 שקלים ליום אשפוז לבעלים חדשים.

"ישנן היום כעשר הנהלות של בתי אבות שטוענות לקשיים, שמשמעותם סגירת הבית או העברת הניהול לידיים אחרות, שתי אפשרויות שיפגעו בקשישים. בשנה האחרונה שמונה בתי אבות נסגרו", אומר יו"ר איגוד בתי האבות, רוני עוזרי. "המצב הולך ודועך היות שעם תחילת מצוקת התקציב עשו שימוש ברזרבות שיועדו לשיפוצים ובנייה וכעת הכל הולך לפעילות שוטפת. אין לנו אפשרות להוציא קשישים סיעודיים להפגנות".

אשפוז סיעודי מיועד לקשישים שאינם יכולים לדאוג לעצמם בביתם ואינו כלול בסל הבריאות. עיקר המימון מגיע ממשרד הבריאות, לאחר שנבחנה הכנסתו של הקשיש ושל בני משפחתו. בישראל פועלים 316 מוסדות סיעודיים, שבהם מאושפזים כ-12,900 קשישים סיעודיים במימון המדינה.

בעיה נוספת שעולה מהמצב היא שמתקבלות פחות בקשות לפתיחת מחלקות סיעודיות בבתי האבות. בשנת 2007 אושרו 964 מיטות סיעודיות, בשנת 2008 ירד המספר ל-728 ואילו ב-2009 אושרו רק 218 מיטות.

קשיש סיעודי המאושפז במוסד ממשלתי משלם סך השתתפות עצמית הנע בין 1,500-9,000 שקלים לחודש. לעומת זאת, במוסד פרטי עלות האשפוז החודשית, הממומנת על ידי המאושפז עצמו, עומדת על כ-11,000-20,000 שקלים.

"עד המכרז שילם משרד הבריאות כ-500 שקלים ליום אשפוז לקשיש בבית אבות ממשלתי", אומר עוזרי. "לקראת המכרז שינה המשרד את התשלום, מה שגורם לקושי במציאת מפעילים חלופיים. היחידים שנפגעים ממצב זה הם הקשישים, אותם איש לא סופר בעסקאות כלכליות אלו, ובטווח הארוך המצב יחמיר".

ממשרד הבריאות נמסר כי עלות קוד (סיוע במימון אשפוז) בממוצע לחודש היא כ-10,000 שקלים. התמחור נבדק הן על ידי החשב הכללי והן על ידי חברה חיצונית. כל הבדיקות הוכיחו כי קיים רווח תפעולי לבתי האבות. 

קרדיט: דנה ויילר-פולק (הארץ)
תצלום: תומר אפלבאום


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה