סדרת סיורים "יהדות נצרות ואסלם"



לגלות תרבות- מציעה לכם סדרת טיולים מרתקת מיוחדת - סדרת סיורים "יהדות נצרות ואסלם - ומה שבינהם"

לגלות תרבות- מציעה לכם סדרת טיולים מרתקת מיוחדת - סדרת סיורים "יהדות נצרות ואסלם - ומה שבינהם"

עם מדריכת הטיולים:  ג'אדה בולוסקצת על ג'אדה: נולדה בנצרת למשפחה יוונית קתולית. בגיל 18 הצטרפה למנזר נזירות "המושיע" בנצרת כמעומדת לנזירות. לאחר כשנת הכנה נשלחה לאוסטריה, אך שם החליטה שדרכה היא להיות בין האנשים למען בניית גשרים הומאניים ותרבותיים. מאמינה במוזיקה ככלי לשלום. השירה מלווה את סיוריה והרצאותיה כשזה מתאפשר.

בוגרת אוניברסיטת חיפה בחוגים ארכיאולוגיה מקראית ולימודי ארץ ישראל. במהלך לימודיה בחוג ללימודי ארץ ישראל זכתה לתעודת מצטיינת החוג.

מורת דרך מוסמכת של בית הספר לתיירות של אוניברסיטת חיפה. כיום לומדת במחלקה למדע הדתות לתואר שני.
מורת דרך בארץ ובחו"ל, מתמחה בסיורי נצרות, מסורות, אדם, דתות, אומנות, היסטוריה, ארכיאולוגיה ועוד.

התמחות:

עיקר הסיורים של ג'אדה מתמקדים בהיסטוריה ובפולחן של העדות והכיתות השונות שבארץ. הסיורים מדגישים את הגשרים הקיימים בין שפע האמונות שבארץ ובאזור וגם את הייחוד והנבדלות של כל אמונה ואמונה את המסורות והמנהגים של הדתות השונות. 
בסיוריה ג'אדה משלבת סיפורים ומגייסת אותם בערבוביה של שירה, הומור ותיאטרון.

סיור 1: חיפה הרבה פנים לה

תחילת הסיור בתצפית על העיר חיפה ועל אזור הנמל. משם נגיע לתחנת הרכבת מזרח - הרכבת החיג'אזית, נמשיך לאנדרטת פייסל. דרך סמטאות שכונת ואדי סליב ונגיע לתצפית על לב-לבה של השכונה המוסלמית בתקופת המנדט ועל אזור מסגד איסתקלאל. תחנתנו הבאה תהיה ברחוב אלאומייה (היום רחוב נתנזון), שהיה מרכז החיים של האוכלוסייה הערבית בתקופת המנדט, ובו נצפה על מסגד ג'ריינה ועל מגדל השעון.

משם נלך לאזור המסחרי הישן - מרכז חשוב בקרבת הים. נמשיך אל מכלול בנייני עזיז ח'יאט ונספר את סיפורה של משפחה מיוחדת זו שהגיעה מלבנון לחיפה.

לסיום נבקר בוואדי ניסנאס ונשמע סקירה על החיים הפוליטיים, החברתיים והתרבותיים של האוכלוסייה המעורבת של חיפה דאז.
(5 ₪ כניסה לאתרים)7.1.11 יום שישי , יציאה מאורגנת בשעה 07:30.
 
אור אהבה ושלום - כאוכב אבו אלהיג'ה וסכנין בדגש על סופיות- במהלך המאה השמינית לספירה התפתחה התנועה הסופית במקומות רבים ברחבי העולם המוסלמי. התנועה הסופית הסופיות שמה דגש על האהבה, והכוונה לאהבה שבעשייה. אהבה זו שתמציתה כניעה לאלוהים, כאשר השאיפה היא לראות בכל אדם, חיה, צמח ודומם את ההתגלות המוחלטת של אלוהים השורה בכול.

סיור זה מדגיש את הרקע ההיסטורי של התנועה הסופית ומבאר את מושגי היסוד דרך דגש על הספרות הסופית והשירה מהתקופות השונות. כמן כן נדגיש את הפילוסופיה הסופית ונחווה את טקס "הזִכְּר" כלומר ההלל שעורכים הסופים לצורך הניתוק מן העולם החומרי למען החיבור עם האור של האחד.

כהכנה לטקס "הזכר", ניסע לגן הפסלים שבכאוכב אבו אלהיג'ה שהוקם ביוזמתו של ראש המועצה המקומית בשנת 1995 יחד עם בית הגפן בעקבות ועידת אוסלו.

דרך הטבע ועבודות האמנות המדגישים את השלום תינתן הקדמה על הפילוסופיה הסופית ..ניסע למוזיאון העירוני למורשת ולתרבות ערבית פלסטינית בסכנין שהוקם בשנת 1990 בבית ערבי אותנטי. במוזיאון יותר מאלפיים פריטים המוצגים בשמונה מחלקות במבנה אחד.

מהלך הביקור במוזיאון נמשיך בסקירת מושגי היסוד של הסופיות כמו, זאוויה, טריקה, המקור של הכינוי סופים ועוד. לאחר הפסקה קצרה,  ניסע למסגד "התסאוף" בסכנין שם ניפגש עם השייח' של הטריקה וקהל המאמינים לשיחה על הסופיות ולחווית הטקס המתקיים במקום.

(20 ₪ כניסה לאתרים)
17.2.11 יום חמישי יציאה מאורגנת בשעה 14:00

הר תבור וסביבתו

נס ההשתנות הוא אירוע מרכזי במשיחיות (נצרות). זהו נס שמחבר בין התנ"ך לברית החדשה, בין הנבואה להתגשמותה, בין הטבע האנושי של ישוע לטבעו האלוהי.

סיור זה יתמקד בהיסטוריה של הר התבור מתקופת ההתנחלות ועד ימינו  ובקשר שבין יהדות לנצרות. 
על מנת שנבין את משמעות נס ההשתנות, אנחנו נבקר באופן מקיף בכנסייה הרומית קתולית שעל ההר ובשרידים הארכאולוגים שבסביבתה.  נוסף על כך, ניעזר בעבודות האמנות שבכנסייה להבנת התיאולוגיה של סיפור ההשתנות.ממרפסת הכנסייה נתצפת על האזור של עמק יזרעאל וסביבתו ונדון בקשר שבין הר סיני , קרן כרמל להר תבור.

לאחר רדתנו מההר  נגיע לכפר נין שם נבקר בכנסיית נס החייאת בן האלמנה ונספר על הקשר בין אליהו, אלישע וישוע בהקשר של סיפור ההחייאה.

 לאחר מכן ניסע לכפר כנא מקום הנס הראשון שעשה ישוע, שם נספר על המשמעות התיאולוגית של הפיכת המים ליין ועל החתונה היהודית שהפכה לעמוד תווך ובסיס לתיאולוגיה של הגאולה.

 (כניסה לאתרים 25 ₪)
25.3.11 יום שישי יציאה מאורגנת בשעה 07:30 
 
 טבריה וסביבתה

נתחיל בביקור בהר ברניקי ונסייר בשרידי כנסיית העוגן מהמאה השישית. בית הכנסת חמי טבריה נדון בפרשת פסיפס גלגל המזלות שבבית הכנסת, בטיילת של טבריה נבקר בשתי כנסיות מיוחדות: כנסיית שנים-עשר התלמידים היוונית האורתודוקסית, שעיטוריה מהווים ספר תיאולוגיה הכתוב דרך האיקונות הקדושות ובכנסיית פטרוס הקדוש שנמצאת בתוך אכסניית טרה-סנטה של הפרנציסקנים. נמשיך ונבקר בכנסיית מריה מגדלנה של הכנסייה הפרבוסלווית ולסיום נבקר במקאם נבי שועייב, המוקדש לדרוזים בני דת אלתו ואחיד
(כניסה לאתרים 20 ₪ )
27.5.11 יום שישי יציאה מאורגנת בשעה 07:30.
 
 מסורות ומנהגים בגליל

סיור זה מוקדש להיכרות עם חיי היום יום של חלק מהפסיפס האנושי שחיי באזור עמק יזרעאל וסביבתו.הסיור ידגיש מסורות ומנהגים של האוכלוסייה הערבית והצ'רקסית דרך היכרות עם המנהגים. מנהגי  נישואין, מנהגי קבורה ודרך היכרות עם השיוך העדתי והמשפחתי. בנוסף  לכך, נדבר על מעמד האישה בחברה הערבית ובתמורות שחלו בו בשנים האחרונות.

תחילת המסלול בביקור בפרויקט נשים מיוחד בבועיינה - נוג'ידאת. נכיר קבוצה של נשים שמתכנסות במבנה בין למעלה ממאתיים שנה,  והן רוקמות, קולעות סלים, יוצרות בחרוזים, ומספרות על חיי היום יום שלהן כנשים.

מבועיינה - נוג'ידאת נמשיך לעילבון שם נסייר במרכז הישן של הכפר ונבקר בכנסיית פטרוס ופאולוס ובבית הקברות המיוחד של הכפר שבו נלמד על מנהגי הקבורה בחברה הערבית.
בהליכה רגלית קצרה נגיע למשפחת אשקר שמתפרנסת מדבש ומוצריו ושבמשך השנים רכשה לה שם בריפוי שלל  מחלות בעזרת הדבש.

לאחר הפסקה קצרה,  נסע לכפר כמא. בכפר זה חיים כ 3000 אנשים שמכונים צ'רקסים. זהו שם גנאי שניתן להם על ידי העמים שבאו אתם במגע ופירושו " עורפי הראשים".  מהו שמם האמיתי של הצ'רקסים? מי הם אנשים אלה ומאין הגיעו לארץ ומתי? מה הם מנהגיהם המיוחדים?

דרך הסמטאות הציוריות של כפר כמא ואתרי הכפר השונים כולל המוזיאון החדש נכיר לעומק אנשים מיוחדים אלה.
(כניסה לאתרים 20 ₪) 
 1.7.11 יום שישי יציאה מאורגנת בשעה 07:30.
 
מספר המקומות מוגבל, הבטיחו את מקומכם, להרשמה ניתן לפנות לאגף תרבות, רחוב הרצל 82 , טל: 9547100, 9547032, פקס: 9547520 או למייל :[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה