טקס ממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה



לראשונה בעיר ראשון לציון:טקס ממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנפלו בדרך לארץ ישראל.

ממשלת ישראל הכריזה כי כ"ח באייר, הוא יום ירושלים, יהיה גם יום הזיכרון ל- 4,000 הנספים שמתו בתלאות הדרך במהלך מבצע משה, שנערך באמצע שנות השמונים, בעוד בני הקהילה צעדו בדרך לא דרך לארץ ישראל.

מידי שנה מתקיים טקס ממלכתי בהר הרצל, למרגלות אנדרטה שהוצבה שם לאחרונה לזכר הנספים. השנה, בפעם הראשונה, קיימה עיריית ראשון לציון טקס עירוני, לאחר שבמשך כל השנים התקיימו הטקסים במסגרת הקהילתית ברמת אליהו או בין קבוצות של חברים. הטקס התקיים ביום שני אחר הצהריים, בחצר בית יד לבנים, במעמד ממלא מקום ראש העירייה וסגנו, מוטי עג'מי, חברת המועצה בת הקהילה – הבטם מקונן, חבר המועצה ומחזיק תיק הצעירים – דורון אוזן, מנכ"ל העירייה, סמנכ"ל העירייה, בני הקהילה, ובני נוער עולים וותיקים.

יש לציין, כי לאחר הטקס העירוני התקיים טקס לבני נוער ברחבת הבריכה במתנ"ס רמת אליהו. בני נוער הכינו מסכת המתארת באופן פשוט, כואב ומבהיר את תלאות הדרך והאובדן בדרך לירושלים.

מ"מ ראש העירייה וסגנו, מוטי עג'מי: "לא בכדי הוחלט לציין את יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנפלו בדרכם לארץ ישראל בסמוך ליום ירושלים, שכן מסע עלייתם של יהודי אתיופיה והמחיר היקר אותו הקריבו בדרכם, התבססו על תקוותם העצומה להגיע לארץ ישראל ולירושלים. בדרכן לארץ ישראל עברו המשפחות תלאות קשות ושילמו מחיר יקר – רצח, אונס, התעללות וביזה. אך המחיר היקר מכל הינו אובדן בני המשפחה שלא הצליחו לשרוד את המסע. לצערנו איבדנו כ-  4000 יהודים אשר נהרגו בארץ אויב וללא קבורה מכובדת. ישנן משפחות שנמחקו לחלוטין ורבים איבדו בני משפחה קרובים. 

עיריית ראשון לציון רואה חשיבות עליונה בהנצחת יהודי אתיופיה שמתו בדרכם לארץ ישראל. חשיבותו של אירוע זה נעוצה הן בשיתוף הפעולה של בני הקהילה האתיופית אשר לוקחים חלק בהנצחת יקיריהם והן בהיותו טקס עירוני אשר מטרתו להעמיק את תודעת הציבור אודות סיפור עלייתה של הקהילה האתיופית אשר הקריבה כה רבות על מנת להגיע לארץ".
 
 לחברת המועצה הבטם מקונן, שעלתה לארץ ב"מבצע משה" ושהתה במחנה פליטים בסודאן במשך שמונה חודשים, היה הטקס סגירת מעגל והגשמת חלום: "הגשמתי חלום של אבות אבותיי, שבו יש לי מדינה ויש לי עיר שעומדת מאחוריי. אני לא אותה ילדה פליטה שהייתה במחנה פליטים בסודאן. יש לי מדינה, יש לי דגל ויש לי המנון. לקח לנו שנים לדבר על זה ולפתוח את הפצעים, ואני גאה שהצלחנו להעלות לתודעה ברמה העירונית את הכאב והסבל של קהילת יוצאי אתיופיה".

סמנכ"ל העירייה, חיה ברנפלד: "סיפורי המסע האנושיים המתוארים על ידי יוצאי אתיופיה חייבים לבוא לידיעת הציבור ובני הנוער כחלק ממורשת העם היהודי".

הטקס העירוני נולד בעקבות הצעה לסדר של חברת המועצה הבטם מקונן, שזכתה לתמיכה מצד ראש העירייה, שבעקבותיה הוקמה ועדה שבראשה עמד מוטי עג'מי ובהשתתפות חברי מועצה: אייל מושיוב, ספי ריבלין, רז קינסטליך וסמנכ"ל העירייה, חיה ברנפלד. הטקס הופק בשיתוף פעולה של מוקד קליטה, פרויקט עצמאות, מתנ"ס רמת אליהו, עובדת סוציאלית לקליטת עלייה, המינהל לשילוב חברתי, אגף הנוער והצעירים, יחידת האירועים של העירייה, יועצי ראש העירייה – אסף דניאל ובנסון טפרה ושני הקייסים של הקהילה – קייס ארימיאס וקייס סמאי.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה