כנס על אפליית נשים בשוק העבודה



רעיית ראש העיר, איריס צור בכנס על אפליית נשים: "אין ספק שנעשתה כברת דרך ארוכה, אך מלאכה רבה עוד לפנינו"

המשרד לקידום מעמד האישה בעיריית ראשון לציון קיים בשבוע שעבר כנס מיוחד בנושא נגישות נשים לזכויות ומשאבים. לכנס היו שותפים גם מרכז זכויות עירוני -מ..נ.ע –והלשכה לסיוע  משפטי של משרד המשפטים במחוז ת"א.

את הכנס הנחתה עו"ד דנה אייזנר-לביא, מנהלת מ.נ.ע ולצידה נשאה דברים ד"ר (עו"ד) יפעת ביטון העומדת בראש מרכז "תמורה" ומלמדת בביה"ס למשפטים של המכללה למנהל. השתיים הסבירו כי המחקר והמציאות מלמדים, שהאפליה ממנה סובלות נשים הינה דו כיוונית, שכן מ"למעלה" נשים שנמצאות באקדמיה ובשוק העבודה מתקשות לעבור את המחסום השקוף שזכה לכינוי "תקרת הזכוכית" ולהתקדם אל עבר עמדות הכוח וההשפעה, ואילו  בקצה השני של הספקטרום  קיימת אפליה "מלמטה" שכן נשים רבות כלל אינן יכולות לחלום על תקרת הזכוכית משום שהן שקועות עמוק "ברצפת הבוץ". הפמיניזם המזרחי טבע מונח זה בהתייחס לנשים רבות שמועסקות בשכר מינימום ובתנאי ניצול מחפירים, מאחר שאינן נמנות על השכבות החזקות באליטה החברתית. נשים אלו מתקשות לעבור את תנאי הסף בדרך למוקדי כוח והשפעה והן נדרשות למאבק הישרדותי על מנת להיחלץ ממעגל העוני והמצוקה הקיומיים.

את הכנס כיבדו בנוכחותן רעיית ראש העירייה איריס צור, סמנכ"ל העירייה חיה ברנפלד,  עורכת הדין ויו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, עו"ד ליאל אבן זוהר, ועו"ד רבקה אדלר מנהלת הלשכה לסיוע משפטי בת"א.

אשת ראש העיר, איריס צור, שמכהנת כראש אגף הרווחה בעיריית בית שמש אמרה, "למרות שרוב הנשים בישראל – למעלה מ-70% - השתלבו בשוק העבודה, מצבן עדיין לא שווה למצבם של הגברים – לא במאפייני התעסוקה שלהן, לא בשכר על עבודתן ולא באפשרויות הניצבות לפניהן בשוק העבודה. אנו עדיין חיים בחברה שבה לאישה יש תפקיד כפול – מעבר למשרה בשוק העבודה, אצל מרבית הנשים העבודה מחוץ לכותלי הבית רק התווספה על התפקיד 'המסורתי' שלהן, ניהול משק הבית וטיפול בבני משפחתן. אין ספק שנעשתה כברת דרך ארוכה, אך עדיין יש עוד מלאכה רבה לפנינו בתחום הזה".

עוד הוסיפה צור, "אני שמחה, שבכנס הזה נקדיש גם מחשבה לנשים המוחלשות, החיות בעוני, מצוקה, ניצול ואלימות. נשים שכלל אינן מודעות לזכויותיהן, ושאין בכוחן  להתנתק ממה שמכונה כאן הערב "רצפת הבוץ". על המדינה למצוא דרכים לעודד נשים מהקבוצות המוחלשות לצאת למעגל העבודה, לרכוש השכלה, להיות מודעות לזכויותיהן ובכך להתנתק מאותה רצפת בוץ עכורה".

עו"ד  אייזנר-לביא מנהלת מרכז מ.נ.ע, אמרה שמ.נ.ע. שם לו למטרה לסייע הן לנשים שמתקשות לפרוץ את "תקרת הזכוכית" והן לנשים שמתקשות להיחלץ מ"רצפת הבוץ" באמצעות הרחבת הנגישות למשאבים משפטיים וחברתיים.

איריס כגן , יועצת ראש העירייה למעמד האישה, תיארה את חזון המשרד לקידום מעמד האישה בראשון לציון הפועל מתוך אידיאולוגיה פמיניסטית ובשאיפה להוביל שינוי חברתי. לדבריה, המשרד פועל לקידום מהלכים שמעודדים את מינוף היתרונות היחסיים של נשים, העצמתן ויצירת שיתופי פעולה  היוצרים רשת נשים מובילה המהווה מרכיב מוביל בצמיחת הקהילה והעיר כמכלול. עוד לטענתה,  מהלך חדשני  זה בראשותו של מר דב צור ראש העירייה מציב את ראשון לציון בחזית הקיימות החברתית.
 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה