לגדוע כל ניסיון לסתימת פיות



בארץ מרצים בעלי נטיות שמאלניות וימניות. גם אם לא ביחס שווה ביניהם, הדבר אינו אמור להשפיע על תפיסתו האישית של הסטודנט.

מדו"ח שנערך לאחרונה על ידי תנועת "אם תרצו" עולה תמונה הקוראת תיגר על האוניברסיטאות בישראל. כך כי על פי מסקנותיו, 80 אחוזים מן החומר הנלמד במחלקות למדע המדינה של חמש האוניברסיטאות המובילות, מייצג גישות אנטי ציוניות. הדבר תואם, אגב, את דבריו של המשנה לראש הממשלה בוגי יעלון שטען לפני כשבועיים בנאומו בפני סטודנטים, ש"גורמים באקדמיה בישראל מערערים על קיומנו, חוברים לאויבנו במערכה על קיומנו, מתוך רדיקליות או נאיביות". הדו"ח של "אם תרצו" קובע נחרצות שקיימת "סתימת פיות, הדרה והטיה אנטי ציונית באקדמיה בישראל".

עוד לפני ההתייחסות לממצאי של הדו"ח, חשוב להבין מי הם העומדים מאחוריו. בין מטרותיה של תנועת "אם תרצו" - כמופיעים באתר האינטרנט שלה – מודגשת תפיסתה הבסיסית: הובלה וקידום של מהפכה ציונית שנייה בשיח הציבורי בישראל על היבטיו השונים. תפיסה זו של התנועה, מסגירה במשהו את תוצאות הדו"ח וניתן לנחש שאילו תוצאותיו היו הפוכות, ייתכן מאוד שהדו"ח המדובר כלל לא היה יוצא אל אויר העולם.

אך מעיון מעמיק בדו"ח המפורט, עולה נתון מעניין. באוניברסיטת בר אילן, בה ציבור המרצים והסטודנטים נתפסים כבעלי תפיסות ימניות יותר ביחס לאוניברסיטאות האחרות בארץ, הנתונים אינם שונים בהרבה. גם בה, לדברי הדו"ח, 72 אחוזים מן החומר הנלמד מייצג גישות אנטי ציוניות.

האמירה המסוכנת של בוגי יעלון והדו"ח של תנועת "אם תרצו", נתפסים על ידי רבים כ"מקארתיזם" (כינוי לרדיפה ממשלתית, שמטרתה לסמן ולהעניש פעילים הנוקטים עמדות פוליטיות שאינן תואמות את רצון הממשל). כך, כי הדברים מכוונים לפגיעה בשמאל ולבוא חשבון עם כל מי שאינם מתיישרים עם תפיסתם הלאומנית. זהו ניסיון נפשע לרמוס את חופש הביטוי תוך זלזול מופגן בעקרונות הדמוקרטיה. זוהי חתירה כנגד הלגיטימיות של השמעת קול האחר. זו האמונה כי כל ביקורת על השלטון הוא ביטוי לחוסר נאמנות למדינה, ולא היא.

באקדמיה בישראל, מרצים בעלי נטיות שמאלניות וימניות. גם אם לא ביחס שווה ביניהם, הדבר אינו אמור להשפיע על תפיסתו האישית של הסטודנט, בצורה ממשית. סטודנט ממוצע סופג במהלך שנות לימודיו את הידע האקדמי ממרצים רבים בעלי דעות שונות. הוא נפתח לתפיסות, תיאוריות ומודלים שונים. במדעי החברה בכלל ובמדע המדינה בפרט, לומד ומתרגל הסטודנט בישראל חשיבה ביקורתית המפתחת אצלו את היכולת לראות מצב נתון מזוויות ראייה שונות. בעת כתיבת עבודות סמינריוניות ומחקרים, פונה כל סטודנט למאמרים, ספרים ודעות שאינם מוכתבים לו על ידי איש. מכאן שלאמירתו של המשנה לראש הממשלה אין כיסוי ולדו"ח האמור אין בסיס של ממש. נראה על פניו שזו דרכם של אלה שאינם מצליחים להתמודד בדרך אחרת עם שאלות כבדות משקל כמו חירות, זכויות אדם או כיבוש, ומבקשים תחת זה להרחיק את בעלי הדעה מן השיח הפלורליסטי הלגיטימי.

חובה עלינו להוקיע כל מי שתחת מסווה של פטריוטיזם, מנסה לפגוע בעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה. חובה עלינו לגדוע כל ניסיון לסתימת פיות. באקדמיה או בכל מקום אחר. אלה העושים כך, יתמודדו נא וישיבו לשאלות העולות מהתנהלותם, תוך זניחת כל דרך מבישה אחרת.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה