תוספת שעות לימוד הביאה לעלייה בציונים



ההשקעה בחינוך מניבה פירות: תוספת שעות לימוד בחטיבות הביניים הביאה לעלייה בציונים.

תוספת שעות לימוד לחטיבות הביניים שהחליט עליה ראש העיר, דב צור, הוכיחה עצמה. מדו"ח של היחידה להערכה ומדידה בעיריית ראשון לציון, עולה כי 84% מהתלמידים המתקשים שקיבלו תוספת שעות לתגבור במתמטיקה התקדמו בציון אחד או בשני ציונים, ו-67% מהתלמידים הללו התקדמו במקצועות השפה בציון אחד לפחות. עם כניסתו של דב צור לתפקיד ראש העיר, פנה צור למנהלי בתי-הספר בעיר וביקש לדעת מהם הצרכים שלהם. במפגשים אלו הוצג בפניו מצב בו תלמידי חטיבות-הביניים לומדים פחות שעות מתלמידי בתי-הספר היסודיים ומסיימים את יום הלימודים בשעה מוקדמת יותר.

לאור זאת החליט ראש-העיר להקצות שעות נוספות להוראת מקצועות הליבה לכל אחת מחטיבות-הביניים בעיר - בחינוך הממלכתי ובחינוך הממלכתי-דתי כאחד, כאשר מטרת השעות הנוספות היא תגבור מקצועות אלו (שפה, מתמטיקה, אנגלית, מדע וטכנולוגיה) לצורך קידום הישגי התלמידים בכיתות ח' ו-ט'.

סך כל התקציב שהוקצה לשעות האפקטיביות  בשנה"ל  תש"ע  עמד על  2,541,270 מליון. בשנה"ל תש"ע 5696 תלמידים בחטיבות הביניים השונות בראשל"צ קיבלו תגבור של 21,400 שעות לימוד. השעות הרבות ביותר ניתנו לתגבור מקצועות השפה (לשון, הבעה בכתב, הבנת הנקרא) השעות המעטות ניתנו לתגבור אנגלית.

בתום שנת הלימודים נבחנה השפעת תוספת השעות והתוצאות ברורות: בקרב התלמידים שהתחילו את השנה מתחת לציון 60 - שליש (32%) התקדמו בשני ציונים, קרוב למחציתם (42%) התקדמו בציון אחד, ורבע (26%) לא התקדמו כלל.

בקרב התלמידים שהתחילו את השנה בציון מעל לציון 60, 54% הצליחו להתקדם בציון אחד לפחות ו- 47% לא התקדמו אך הצליחו לשמר את הציון במהלך השנה. רק בקרב  3% מכלל התלמידים שקיבלו תוספת שעות חלה ירידה בציון במהלך השנה.

ההתקדמות הגבוהה ביותר בקרב התלמידים שציונם בתחילת השנה היה נמוך מ- 60 היא במתמטיקה - 84% מהם התקדמו בציון אחד או בשני ציונים. המקצוע בו חלק ההתקדמות הקטנה ביותר הוא שפה – 67% מהתלמידים התקדמו בציון אחד או בשני ציונים.

מניתוח הממצאים עולה בבירור כי תוספת השעות הייתה אפקטיבית ועיקר תרומתה לתלמידים שהתחילו את שנת הלימודים כשציונם במקצועות שתוגברו היה נמוך מ – 60. 
במסגרת הדו"ח עלה כי מנהלות חטיבות הביניים שיבחו את ההחלטה וציינו כי השעות מאפשרות היענות לצרכים של הילדים, פיצול כיתות והוראה בקבוצות קטנות וכן תרמו לשיפור הישגים, לשיפור האקלים, ולירידה בבעיות משמעת. מנהלת אחת ציינה כי זו מתנה לילדים, התלמידים מבקשים שישבו איתם. מנהלת אחרת אמרה כי יש יתרון אדיר לתוספת השעות הללו. הן נותנות יתרון מבחינת הספק חומר והעמקה וזה מסייע במקום שיש צפיפות בהקבצות. אין יותר שיקול לא להעלות ילד הקבצה "כי אין מקום". עוד ציינו המנהלות, כי ניתן לתת יחס אישי לילדים, ומתאפשר מענה להורים.

ראש העיר, דב צור, אמר כי "הצבנו לעצמנו מטרה: להעלות רמת ההישגים במערכת החינוך בראשון לציון. אנו לא רוצים להיות במקום טוב באמצע – אנחנו רוצים להוביל! ידענו מההתחלה שנקודת התורפה ברצף החינוכי שלנו היא בחטיבות הביניים העצמאיות. הצעד הראשון היה תוספת של שעות תגבור, ואני שמח מאוד לראות שהמהלך הניב פירות והתלמידים הצליחו לשפר את הישגיהם.  השינוי המרכזי שערכנו במערכת החינוך העל-יסודי הוא המעבר למבנה שש-שנתי: איחוד חטיבות הביניים יחד עם החטיבות העליונות ויצירת בתי ספר שש-שנתיים. אני מאמין שההשקעה הרבה בתוספת שעות לימוד, תגבור תלמידים מתקשים, יצירת סביבה לימודית נעימה ונוחה ועוד יביאו לתוצאות טובות עוד יותר".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה