דו"ח המבקר:" בראשל"צ מועסקים מורים ללא רישיון"



דוח מבקר עיריית ראשל"צ לשנת 2009 בפרק על החינוך: ציונים נמוכים, 61 מורים ללא רישיון הוראה וצפיפות בכיתות.

בתי ספר הם מערכות חינוכיות המותקצבות ומופעלות על ידי משרד החינוך והרשות המקומית. המוסדות עוסקים בשגרת היום בניהול שתי מערכות שונות משולבות זו בזו. הראשונה,  המערכת המנהלתית–תקציבית, הכרחית לקיום המערכת השנייה – היא המערכת החינוכית.

דוח מבקר עיריית ראשון לציון לשנת 2009 אינו מחמיא למערכת החינוך העירונית. הממצאים חושפים ציונים ירודים בבחינות המדגם הארציות, העסקת מורים ללא תעודות הוראה, כיתות מאוכלסות מעל המכסה המומלצת ופיגור קל בהסתגלות לעולם הדיגטאלי המשתנה במהירות.

בשנת הלימודים תשס"ח נערכו בבתי הספר בישראל בחינות מיצ"ב (מדדי יעילות ותמיכה בית ספרית) הבודקות את רמת ידיעתם של תלמידי כיתות ח' בארבעה נושאים עיקריים.

מדוח מבקר העירייה עולה, כי "ניתוח התוצאות העלה שורה של תחומי ידע, בהם הישגי התלמידים נמוכים במיוחד. הציון הממוצע בגיאומטריה עמד על  36 נקודות, בכתיבה באנגלית 46 נקודות ובהבעה בכתב בעברית 56 נקודות". מדירוג העיריות מסתמן כי ראשון לציון מדורגת בסמיכות לממוצע.

בעקבות תוצאות מבחני המיצ"ב, מינתה מנכ"לית משרד החינוך דאז ועדה מיוחדת לגיבוש המלצות לדרכי שיפור. אחת ההמלצות העיקריות נגעה דווקא להשכלתם של המורים, זאת אחרי שהתברר כי רק לכ~41 אחוז מהמורים למתמטיקה יש תואר אקדמי בתחום.

11 תלמידים לכל עמדת מחשב

בדוחות ביקורת קודמים של מבקר עיריית ראשון לציון שבו ועלו "ממצאים על חוסר תעודת ורישיון הוראה/תואר אקדמי אצל מורים מסוימים שתפקידם מחייב זאת".

על אף הירידה בכמות המורים ללא רישיון הוראה, מסתמן כי נכון לחודש אוקטובר 2009 עדיין לימדו בעיר 61 מורים ללא רישיון הוראה. בתגובת מנהלת יחידת תנאי שירות במינהל אמרכלות צוין, כי "רוב המורים שנותרו ללא רישיונות הינם ותיקים מאוד". למרות זאת, מדוח המבקר עולה כי במקיף ד', מקיף ה' ומקיף ט' דווקא עלה מספר המורים ללא רישיון הוראה בשנים האחרונות.

רמת הלימודים עשויה להשתפר באמצעות השיפור ביכולות המורה, אך גם המורה המיומן ביותר יתקשה ללמד ולהעניק יחס אישי למעל 28 תלמידים בכיתה. מדוח המבקר עולה כי ראשון לציון דורגה אחרונה בין הערים הגדולות בארץ בממוצע של 29.6 תלמידים לכיתה, זאת בעוד הממוצע הכלל הארצי עומד על 27.6 תלמידים לכיתה.

מתגובת ראש העירייה, דב צור, עולה כי "נושא הקטנת כמות התלמידים בכיתה הינו מורכב עקב התנגדות אפשרית של משרד החינוך. אנו מביאים לתוצאה זו בדרך של תקצוב שעות רוחב ושעות תגבור המאפשרות פיצול הכיתות ו/או לימוד בקבוצות קטנות לפי רמות". 

בשנת 2000 הופעל שלב ב' של תוכנית משרד החינוך למחשוב בתי הספר. מטרת התוכנית הייתה להביא לכך שתהיה עמדת מחשב לכל חמישה תלמידים. מדוח המבקר עולה כי בהשוואה לארבעת הערים הגדולות בארץ, ממוקמת ראשון לציון במקום השלישי עם 11 תלמידים לעמדת מחשב. בעוד תוכנית משרד החינוך בשנת 2000 הייתה להביא לתקן של חמישה תלמידים לכל עמדת מחשב" 

מתגובת ראש העירייה עולהעוד  כי "קביעת תקן של תשעה ילדים לכל מחשב מהווה תאוצה משמעותית בנושא המחשוב בבתי הספר בראשון לציון".

קרדיט: שירה זילברמן "זמן ראשון"  


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה