עליה דרמטית במספר הסכמי הממון



תופעה, על רקע הזינוק בשיעור הגירושין והירידה בגיל הממוצע - הנחתמים בימים אלו, גם בין בני זוג צעירים

יותר ויותר זוגות צעירים מבקשים בימים אלו ייעוץ לחתימה על הסכם ממון לקראת נישואיהם ● רבים מהם עושים זאת, אף שאין ברשותם נכסים רבים בשלב הראשון של חייהם המשותפים ● התופעה צוברת תאוצה, לנוכח הידיעה על שיעורי הגירושין הגבוהים בקרב כלל הזוגות הנשואים ועל רקע הירידה בגיל הממוצע בו מתגרשים ● בחלק מהמקרים, הלוחצים על הסכם ממון הם ההורים, המממנים את בני הזוג.

בעבר הלא רחוק, אזכור צמד המלים 'הסכם ממון' היה מניע אנשים באי נוחות בכיסאותיהם. התלוותה אליו תחושה כבדה של ניצול או ציניות, אשר חדרו להם ברגל גסה אל תוך מקדש האהבה. אלא שלאחרונה מסתמנת תופעה של התרבות הסכמי ממון, גם בקרב זוגות צעירים שמתחילים את חייהם ללא נכסים רבים.

המגמה המסתמנת היא, שיותר ויותר בני זוג חשים שדווקא הסכם ממון חכם ומאוזן עשוי לעקר מתוך היחסים זרעים של חשדנות ולהעמיד את האהבה הנקיה מעל לכל חשד של אינטרס מצד זה או אחר. ההכרה בחיוניות הסכם ממון מקבלת משנה תוקף בחברה בה שיעורי הגירושין גבוהים וכתוצאה נגזרת מכך, קיים שיעור גדל והולך של נישואים שניים ואף שלישיים. אלו גם אלו מתרחשים בגילאים מתקדמים יותר מהגיל הממוצע לנישואים ראשונים בין צעירים. הוסיפו לכך את סיפורי הרכילות הצבעוניים המתפרסמים חדשות לבקרים, על הסכמי ממון שסלבריטאים מתהדרים בהם, ותבינו מדוע המהפכה הפכה כמעט נחלת הכלל.

כולנו שמענו וקראנו בהרחבה על שיאני המדינה בגירושין מהירים, הלא הם שרי אריסון, האשה העשירה במדינה ובעלה לזמן קצרצר עופר גלזר. השניים השיגו גט יומיים בלבד לאחר הגשת הבקשה לגירושין. מהירות הבזק הזו עוררה גלים עכורים של שמועות והשמצות, שתפסו גם נפח רחב בטוקבקים ברשת האינטרנט.

היו מי שטענו כאילו בתי הדין ובתי המשפט למשפחה  מעניקים יחס מועדף לעשירים ומטפלים מהר יותר בידוענים, אבל האמת הרבה יותר פשוטה. בעלי ממון, בוודאי מהליגה של אריסון, מתחתנים עם הסכמי ממון מדוייקים, ברורים ומפורטים, שלא מותירים הרבה ליד המקרה או לדיון מתמשך. הסכם חכם ומקצועי קובע מראש את פרטי הפרטים של חלוקת הרכוש, משמורת על הילדים (אם יש), תשלומי מזונות ועוד.

השינוי הסוציולוגי/משפטי הזה הגיע לכדי בשלות וההכרה בנחיצות השינוי הפכה נחלת רבים לנוכח העובדות הבאות:

א. הקמת משפחה היא מהלך בעל היבטים כספיים וכלכליים,

ב. כל אחד מהצדדים מגיע אל הקשר עם הישגים כלכליים שונים ונכסים שונים,

ג.לא אחת יש אהבה נקיה משיקולים בין בני זוג, אך דווקא הורים בעלי ממון של אחד מבני הזוג, לוחצים על עיגון הנישואים בהסכם ממון ואף מתנים העברת נכסים וסיוע כספי לזוג, בקיומו של הכם כזה,

ד. שיעור הגירושין בארץ הולך ועולה והגיל הממוצע של הגירושין הולך ויורד. גם צעירים ואוהבים מכירים בכך ומבינים בסתר ליבם, שהם עלולים להיות בתחום הסטטיסטיקה.

לנתונים השונים האלו אין לכאורה כל משמעות, כל עוד האהבה שורה בקן החדש, אך היא מתעוררת מרבצה כחיה פצועה, כאשר האידיליה נסדקת לפתע. בשלב הקשה הזה, קיומו של הסכם ממון עשוי לחסוך מאבקים מכוערים, מתישים ויקרים, שמי ש"נהנה" מהם בעיקר הם עורכי דין כמוני, העוסקים בתחום האישות.

אם ישאלו אותי אומר בגלוי: אני מעדיפה להתפרנס מייעוץ להסכם ממון חכם ויעיל מאשר מהמאבק המכוער המלווה מהלך גירושין בין בני זוג שאין להם הסכם כזה!
את הדוגמאות למאבקים קשים, ארוכים ומכוערים של גירושין ללא הסכם ממון  ספקו לאורך השנים מהלכי גירושין של כוכבי או כוכבות על שנאלצו להשאיר לנשים או לגברים שעזבו, חלקים נכבדים מההון אדיר ומהרכוש הרב שצברו, כדי שבן או בת הזוג יוכלו להמשיך ליהנות ממנעמי החיים הזוהרים ולשמור על רמת החיים הגבוהה והנוצצת שהורגלו לה.

כך לדוגמא, עורכי דין וגם סתם חובבי רכילות, נדהמו מהרכוש הרב ומסכומי העתק שהזמר האגדי פול מקרטני נאלץ להותיר בידי הדוגמנית הת'ר מילס, לאחר שהיו נשואים זמן קצר יחסית.

 אבל לא צריך ללכת רחוק כדי להתרשם מחשיבות הסכמי הממון לגירושין ולפרידה שפויים ונטולי קרבות.  לא חייבים להיתלות דווקא באילנות כמו פנינה רוזנבלום ומשה חיים, אורנה ומשה דץ, שאראס ומיס עולם לינור אברג'יל, או ענת עצמון ודן תורג'מן .די במבט אחד קצר אל סביבתנו הקרובה, כדי להבין שסוגיית הממון מטרידה גם זוג שהחל דרכו יחד באוניברסיטה וסיים את חייו המשותפים, כשהיא מנכ"ל חברת הייטק עם הכנסות עתק ואופציות בחברה והוא עובד סוציאלי, עם רמת שכר מקובלת בתחומו.

השאלה מי זכאי למה לאחר הגירושין שייכת גם לזוג שנישא בשנית בגיל 40, כשהוא בעל עמדה בכירה בבנק גדול, עם וילה בארסוף והיא גננת לגיל הרך, עם דירת חדר וחצי בתל-אביב.
כמה טיפים חיוניים לתחום הסכמי הממון:

א. הסכם ממון שמתבצע בליווי מקצועי וחכם עשוי לחסוך  מלחמת גירושין ממושכת, יקרה וכואבת.

ב. הסעיף החשוב בהסכם ממון הוא חלוקת הרכוש, בדרך כלל הדירה, או הבית שירכשו בני הזוג, בהתאם ליחס ההשקעות בו. כמו כן הסדר זכויות סוציאליות שנצברו לכל אחד מהם עם השנים, הפרשות, חסכונות וכו'.

ג. יש לאשר הסכם ממון בבית המשפט, על מנת ליתן לו תוקף משפטי ומחייב .

ד. אין לנסח הסכם ממון ללא ייעוץ משפטי צמוד ומקצועי.

ה. חשוב ואף קריטי, שלצד הסכם ממון יחתמו שני בני הזוג  גם על צוואה, על מנת שאחרי פטירתו (חלילה) של אחד מהם, או של שניהם  - לא יעמוד החוק לעניין ירושה,  בסתירה לרצונם בהסכם הממון!

מאת: עו"ד גלית צור, עורכת דין ומגשרת, מתמחה בדיני אישות


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה