גלעד מאור : "עזבתי בגלל אי הסכמות"



המאמן המעוטר ביותר בכדוריד הישראלי עזב את מכבי ראשל"צ אחרי עוד אליפות, לטובת הקבוצה בה שיחק בעבר. "הכדוריד טבוע בי 24 שעות ביממה ואני לא יכול לעבוד בלי כדוריד".

כשגלעד מאור עזב במפתיע את מכבי ראשון לציון לאחר עוד עונת אליפות, שביעית בשמונה שנים, אנשים רבים היו בטוחים שהוא ייקח פסק זמן מאימון בוגרים ויתרכז בניהול בית הספר לכדוריד של הקבוצה. אלא שבשבועות האחרונים עיריית רחובות אישרה את תקציב התמיכה למועדון הכדוריד בעיר, במה שסלל את הדרך למאור, שיהפוך למאמן הקבוצה במקומו של וובה זייקמן.

גלעד, בסוף העונה שעברה דיברת על תשישות. אפשר להגיד שמבחינתך זו חזרה מהירה מהצפוי לקדמת הבמה?

"יש חיידק שנקרא כדוריד. אמרתי שאני צריך לחשוב, אבל אני לא שחוק וכל השטויות האלה, אני רק בן 44. עזבתי את מכבי ראשל"צ, הסברתי את הסיבות וזהו. הכדוריד טבוע בי 24 שעות ביממה ואני לא יכול לעבוד בלי כדוריד".

הרבה אנשים עדיין לא מבינים למה עזבת את מכבי ראשל"צ.

"מכבי ראשל"צ לא רצתה ללכת בדרך שלי, אבל הכל בסדר ואנחנו חברים. לא הסכמנו על הדרך וזה הכל, זה לגיטימי. גם בשמונה השנים שאימנתי שם היו אי הסכמות פה ושם ופתרנו אותן. הפעם אי ההסכמה היתה מאוד גדולה ונפרדנו ברוח טובה. אפילו שזו הפרנסה שלי ולמרות שהיה לי חוזה מובטח, העדפתי ללכת עם הדרך שלי, ואם הייתי מאמין בנוחיות הייתי גם היום עדיין במכבי ראשל"צ.

"כל מי שכתב שברחתי בגלל ההתחזקות של הפועל ראשל"צ צריך לזכור שבכל הפעמים שהתמודדתי מול הפועל כשלתי רק פעם אחת, וגם זה היה בגלל גול של הדקה האחרונה במשחק חמישי. הייתי יכול להישאר עוד 8-4 עונות במכבי ראשל"צ, ועזבתי אך ורק בגלל החלטות משותפות שלא הסתדרו".

הופתעת שלא קיבלת הצעות מהקבוצות הגדולות? הרי אתה המאמן המעוטר ביותר בכדוריד הישראלי.

"בכל ענף אחר אני חושב שהייתי מקבל הרבה הצעות. היה לי חוזה לעוד עונה בראשון לציון ובדרך כלל המגעים עם קבוצות גדולות נעשים באמצע העונה. אני בן אדם לויאלי ויכול להיות שאני יוצא פראייר, אבל אני יכול להגיד לך שבארבע העונות האחרונות בכל ינואר ופברואר כבר היו לי הצעות. אף פעם לא חשבתי על זה משתי סיבות: אחת, כמו שאמרתי, היא שאני לויאלי למועדון שלי והייתי תחת חוזה לעוד שנה, כך שאף אחד לא בנה עליי שאהיה פנוי.

"הסיבה השנייה היא שלשמחתי בשמונה השנים האחרונות אני תמיד עסוק עד השנייה האחרונה של הליגה. אני תמיד נמצא באחת משתי הקבוצות שעוד משחקות בגמר, כך שלי אין מה להתעסק בהכנת חוזים וכל זה. השנה, העזיבה שלי את ראשון לציון היתה די מפתיעה מבחינת הקבוצות האחרות, כשכל המאמנים כבר סגורים".

וכך מצאת את עצמך ברחובות?

"רחובות, מה שנקרא, עטו על המציאה מיד, התנהגו מאוד יפה, נפגשו איתי והראו שהם מאוד מעריכים ומאוד רוצים. בוא נגיד שנסגרה דלת ונפתח חלון וזה לא עושה אותי פחות מבוקש. גם הקשר שלי לרחובות מאוד פשוט, כי בצעירותי שיחקתי פה וזו למעשה סגירת מעגל. הייתי שותף לעליית ליגה של רחובות וגם האולם כאן הוא מסוג האולמות שמזכירים את האולמות של פעם".

וזו לא ירידה ברמה מבחינתך לבוא לרחובות אחרי ההצלחות במכבי ראשון לציון?

"אני אף פעם לא יורד ברמה כי לא באתי מלמעלה ואני תמיד מציב את עצמי באותה רמה. הקבוצה הראשונה שאימנתי היתה קבוצת נערות ולקחתי איתה שמונה תארים. התייחסתי אליהן כקבוצת בוגרים. כל מה שהשגתי בחיים שלי היה מלמטה. אני מאמן עד היום ילדים ואימנתי נשים 11 שנה, מעולם לא הגדרתי את עצמי כמתנשא או כמישהו שמאמן רק קבוצות גדולות, ואני לא חושב שהיום אני צריך להוכיח את עצמי. אני לא רואה פחיתות כבוד לאמן ילדים בכיתה א', ובטח שלא מועדון עם שם גדול כמו רחובות. אין אולימפוסים בישראל, רק ביוון".

ובכל זאת, רחובות לא נמצאת בצמרת הכדוריד בישראל.

"בקבוצות הצמרת אין כרגע תפקיד פנוי. להפועל ראשל"צ יש מאמן לשלוש השנים הבאות, למכבי תל אביב יש מאמן לדעתי ל־20 השנים הבאות ויש את מכבי ראשל"צ. בליגה שלנו, חוץ מהראשוניות ונס ציונה, שעשיתי בהן את הסיבוב שלי והצלחתי, מוצקין ורחובות הם המקומות היחידים שבהם יש פוטנציאל למלא אולמות עם הצלחות. עם כל הכבוד להגעה שלי לרחובות, אסור לשכוח שמדובר בקבוצה שנמצאת במקום השני מבחינת תארים עם 13 כאלו.

"רחובות זו אימפריה, יש פה מחלקת נוער מפוארת, אחת הטובות בארץ, עם אמיתי דיין, שגם לקחתי אותו כעוזר מאמן נבחרת לפני ארבע שנים. הוא עושה פה עבודה מדהימה".

אתה בטח מודע לכך שלא יהיה לך כאן תקציב כמו בראשון לציון.

"במסגרת עבודתי בנבחרות הצעירות יצא לי לאמן את המחזור המדהים של שנתון 95' של רחובות, אלה שהגיעו לגמר בתי הספר. אימנתי אותם שנתיים במסגרת נבחרת הקדטים והם היו הכמות הכי גדולה עם 8-7 שחקנים. אני מכיר אותם ונוצר פה אתגר. קבוצת הנוער זה מאוד חשוב כי לצערי אין תקציב גדול ברחובות. אני מקווה שראש העיר, רחמים מלול, ודורון מילברג, מנכ"ל העירייה, יצליחו לדחוף את העניין של הכדוריד קדימה, כי סיכויי ההצלחה של הכדוריד פה הם גדולים מאוד.

"נכון להיום המצב לא משהו ובאמת באתי לאתגר מאוד גדול. ככה זה כשאתה מעלה הרבה צעירים שעוד לא הוכיחו את עצמם בבוגרים. יחד עם זאת, קבוצת הנוער של רחובות היתה מועמדת לאליפות וסיימה מקום שלישי, כך שהקבוצה היא בעלת פוטנציאל מאוד גדול.

"מספר לא קטן של שחקנים ישחקו גם בנוער וגם בבוגרים, וזה הזמן להסביר שבשנה הקרובה אני אאמן גם את קבוצת נוער העילית של רחובות, כשאמיתי דיין יהיה מנהל הקבוצה. כשאתה נאלץ להעלות 8-7 שחקני נוער גם לבוגרים זה מראה על שני דברים: שאין כסף ושיש כישרונות, כי אף מאמן שפוי לא היה מעלה לבוגרת שחקן ללא כישרון".

"לא נביא מלא שחקנים כמו כולם, כי אין לנו מטרה זמנית. לי יש שיטה מאוד ספציפית, אני צריך למצוא את השחקנים שמתאימים לי, ועד שאני לא אמצא אני לא אביא, כי גם ככה אין הרבה תקציב. בהתחלה נתמקד בשחקן אחד או שניים, אולי שחקן צעיר מראשל"צ, וניתן את הצ'אנס לילדים שלנו. הילדים שלנו רועי עמרם, שחר לוין ואלעד וינפלד יצטרכו להוכיח את עצמם, אין מה לעשות".

אתה לחוץ מהציפיות שנוצרו ברחובות עם ההגעה שלך לכאן?

"אני בא ממקום אחר לגמרי. אני יודע שיש ציפיות בגלל ההגעה שלי, אבל צריך להבין שכדי לבנות משהו טוב, צריך להסתכל לטווח ארוך. כרגע אני חתום לשנה עם אופציה להאריך את התקופה. אם אני אראה בסוף השנה הזאת שאכן הפוטנציאל קיים, אני ארצה להישאר, גם אם נגמור במקום השמיני או התשיעי. גם כשהייתי בנס ציונה התחלנו מכלום, וגם מכבי ראשל"צ היתה עשר שנים בלי כלום ודיברו עליה כמו שמדברים היום על רחובות".

מה המטרות של הקבוצה לעונה הקרובה?

"הקבוצה נחלשה בצורה משמעותית לעומת השנה שעברה וזו לא אותה קבוצה. אנחנו מתחילים את העונה עם שני זרים ועם שחקנים צעירים מוכשרים. אין רכש גדול, בעיקר עזיבות, כשכל הקבוצות מסביבנו התחזקו. הליגה בנויה ככה ששתי הראשוניות ומכבי תל אביב בטופ, הרצליה, סביון ורמת השרון תהיינה קבוצות של מקומות 6-4 כי הן קבוצות שהתחזקו מאוד. גם הפועל ראשל"צ מחלקת שחקנים לקבוצות ממרכז הפועל כדי לחזק אותן, כמו קרית אונו וסביון.

"בנוגע לשאר, ארזים נראית כרגע על הנייר הכי חלשה, ואז מתחיל גוש של קרית אונו, אס"א תל אביב - שלדעתי תתחזק ולא תישאר כמו שהיא עכשיו, רחובות, נס ציונה ומוצקין, כשששתי האחרונות בעלות יתרון לדעתי. נס ציונה התחזקה מאוד וגם מסוגלת להיכנס לחבורה באמצע. מוצקין התחזקה גם היא ואף ידועה כקבוצה ביתית".

מה אתה מנסה להגיד לנו, שבאת להשאיר את הקבוצה בליגה?

"כשאתה מסתכל על הדברים כך, המטרות הריאליות הן קודם כל להישאר בליגה ולא ליפול למקומות 12-11, שם המאבק יהיה במיוחד בין ארזים לקרית אונו. במאבק עם אס"א תל אביב נצטרך לגנוב איזו קבוצה כמו מוצקין, נס ציונה, או רמת השרון שמעלינו, כדי להשתחל למקום השמיני של העונה שעברה. אם נצליח בדרך לעשות הפתעות, לעקוץ פה ושם ולהשתחל למקום השמיני, נקבל את זה בשמחה, אבל בריאלי כרגע אנחנו קבוצה של מקומות 10-9.

"המטרה האמיתית שלי היא לנסות תוך כדי תנועה לבנות תשתית לשנים הבאות. בנס ציונה התחלתי עם שישה הפסדים, מצאתי את השחקנים המתאימים ובאותה עונה לקחתי את גביע דיאדורה, שהוא זהה לגביע השופטים של היום. הגעתי למקום שביעי, ניצחתי את מכבי והפועל, בניתי תשתית ושנה אחרי זה נאבקנו על המקום הרביעי. בשנה השלישית עשינו את החיזוקים וסיימנו במקום השני את הליגה הסדירה. בגביע הפסדנו רק בגמר, בהפרש של גול למכבי ראשל"צ".


אז מה המטרה ארוכת הטווח ברחובות?

"מדברים על צמרת תוך שנתיים־שלוש, אבל אם לא יהיו חיזוקים וכסף שיזרום למועדון אז זה בלתי אפשרי. קודם כל צריך לבנות שלד. אם אני אסיים שביעי ולא יהיה לי שלד לשנה שאחרי זה ונצטרך להחליף את כל השחקנים, אז לא עשינו כלום. אם נסיים במקום תשיעי כשהילדים ישחקו ותוך כדי כך נבנה את השלד ונדע ששנה אחרי זה עם חיזוק או שניים אנחנו קופצים קדימה, אז הצלחתי. זה האתגר. זה משהו אפשרי, אבל כל התנאים צריכים להתממש".

ואתה חושב שזה באמת יכול לקרות ברחובות?

"קיימת מוטיבציה גם מבחינתי וגם מבחינת המועדון. יש גם פוטנציאל של קהל תומך שיעזור לנו להפוך את האולם לביתי, כי בלי זה יהיה לנו קשה. התנאי הבא שצריך להתממש הוא שאנשים בעלי ממון יצטרפו ויבינו שאם רוצים להגיע לצמרת צריך ספונסרים ותמיכה כלכלית. זו תוכנית של שלוש שנים ,ואני, אולי בניגוד לאנשים אחרים שבונים תוכניות, בדרך כלל מקיים. עד היום קיימתי.

"הישגים לא יהיו השנה. צריך להבין שכל דבר שהוא מעבר למקום התשיעי והישארות בליגה ייחשב בעיניי כבונוס. התפקיד שלי הוא לא העונה הזאת, התפקיד שלי הוא לבנות תשתית לקבוצה לשנים הבאות ולגרום לשחקנים להיות מלאי מוטיבציה, להיות חלק מהשיטה ומשלד הקבוצה בעתיד. מי שלא יישאר, יפסיד את עונת החזרה של רחובות לצמרת.

"יש עוד מטרות ביניים, כמו לחשל את הצעירים ולהפוך את האולם לביתי כך שקבוצות אחרות יפחדו לשחק פה. הבסיס קיים כי תמיד קשה לקבוצות לשחק ברחובות, אבל אני רוצה להפוך את האולם למפחיד. מטרה משנית נוספת היא לעקוץ, זאת אומרת להביא כמה הישגים קטנים. אולי ננסה לעקוץ את הראשוניות בגביע".

התרגלת בשנים האחרונות לניצחונות. לא יהיה קשה להתחיל להתרגל להפסדים?

"גם בדוקים אני רוצה לנצח. יש לי את האמונה שאפשר להפתיע את כולם, כולל לנצח את מכבי ראשל"צ במחזור הראשון, אבל האמונה לא מספיקה. אני אכניס את הווינריות, אבל מבחינת כלים והישגים אנחנו נצטרך להיות הפתעה כדי לעשות את זה. במכבי ראשל"צ הייתי חייב לקחת אליפות, ופה זה להשאיר את הקבוצה בליגה. מה שאני אכניס לשחקנים שלי מהיום הראשון הוא שאין קבוצה גדולה וקטנה, לכל קבוצה צריך להסתכל בלבן של העיניים. לא מפחיד אותי להפסיד את ששת המשחקים הראשונים, לא שאני רומז למשהו, אבל יש לי דרך ויש לי מטרה והיא להפיח מחדש את רוח המועדון ולהחזיר את הקהל".

מה הסטטוס שלך בנוגע לתפקיד מנהל הנבחרות הצעירות?

"מתוקף תפקידי הייתי מנהל הנבחרות הצעירות, אבל לצערי האיגוד החליט בצורה תמוהה להפסיק את המשך עבודתי עם כל מיני סיבות ותירוצים שלא מובנים לי. אני הקמתי במשך שלוש שנים שבע נבחרות צעירות עד גיל הנוער, עשיתי את עבודתי נאמנה בצורה מאוד רצינית, אבל פתאום הביאו מאמן זר ותירצו כל מיני תירוצים. אנחנו עוד נראה לגבי האיגוד, אני שם 11 שנים ברציפות, ואני מקווה שהם ימצאו את המקום לתת לי עבודה. אם לא אנחנו נגיע למה שנקרא פיצויי פיטורים".

כל ענף הכדוריד בישראל לא נמצא בשיאו, יש לך הסבר לכך?

"קודם כל זה עניין כלכלי. ענף הכדוריד הולך אחורה. אס"א תל אביב למשל, שהיתה אחת מקבוצות הצמרת בשנים האחרונות, הפכה להיות קבוצה שתתחרה איתנו למטה על הישארות בליגה בגלל תקציבים. מכבי תל אביב שהיא קבוצה שמדברת על תארים נמצאת עם אותו מאמן ואותו סגל כבר שש שנים, והיא לא מצליחה אפילו לדגדג את התואר. לצערי אין כסף לקבוצות והן רק הולכות לאחור. גם באגודה שלי המצב לא בשמים, ואפילו בהפועל ראשל"צ אתה רואה שבינתיים מביאים זר אחד ולא שלושה. גם אני אוכל אותה ממצב השוק כי הכדוריד זו הפרנסה שלי וזה לא פשוט".

לא נשחרר אותך בלי הימור על זהות האלופה הבאה.

"הקבוצה שהפועל ראשל"צ בנו השנה היא נחמדה והיא עושה הרבה רעש. על הנייר אבישי סמולר הוא שחקן גדול, אבל לפני שנתיים היתה לפועל קבוצה יותר טובה עם דימה דורשוק ודניאל זכארוב. אז הם דיברו על דאבל ובסוף אנחנו, מכבי ראשל"צ, זכינו בו. אני מבטיח לך שאם הייתי נשאר במכבי ראשל"צ היינו לוקחים עוד שנה אליפות, ואני גם מבטיח לך שמכבי ראשל"צ מועמדת מספר אחת לאליפות עם כל ההתחזקות של הפועל.

קרדיט: נריה ג'רפי, "ערים" -"הארץ"


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה