ספורט וכאבי ברכיים



כאבי ברכיים הינם תופעה נפוצה בקרב העוסקים בענפי הספורט השונים-טיפים לטיפול

כאבי ברכיים הינם תופעה נפוצה בקרב העוסקים בענפי הספורט השונים. כאבים אלו מלווים לעיתים בהגבלת יכולת התנועה של הברך אך יכולים לבוא לידי ביטוי ככאב בלבד ללא סימנים נוספים באזור הברך. אחת החלוקות של כאבי ברכיים היא לפי איזור הכאב, כאשר אחת הבעיות השכיחות הנה כאבים בקדמת הברך.

הגורמים לפציעה ולכאבים

העמסת יתר (overuse) היא הגורם התורם הראשי להופעת כאבים בקדמת הברך. העמסת יתר יכולה לנבוע מתוכנית אימון לקויה בה המתאמן מבצע פעולות אשר אינן מתאימות למצבו הפיסי, אם על ידי שימוש מוגזם במשקולות ואם על ידי מאמץ ממושך מדי.

פן אחר של עומס נוצר בשל חוסר במנוחה והתאוששות מספקת, מתאמנים רבים אינם מודעים לזמני המנוחה הנדרשים בין אימון לאימון או לשילוב הנכון בין אימון ושגרת יומם ויוצרים בכך עומס מיותר ונזק לברכיים.

טכניקה לא נכונה בזמן ביצוע פעילות גופנית ועד לשינויים בנעלי הספורט, שינויים בתדירות ועצימות האימון, סוג המשטח ועוד.

נתונים פיזיים אישיים, לא כל מתאמן בנוי אותו הדבר, לחלקנו ישנן תכונות שונות מעבר לכוח השרירים- יכולות של גידים ומפרקים לשאת בעומס, גמישות, אשר באות לידי ביטוי רק בזמן מאמץ גופני, לכן העמסת יתר בשילוב עם ליקויים ביומכניים (שלד-שריר) בגפיים התחתונות הינם מתכון בטוח להופעת כאבים בקדמת הברך.

כאשר מופיעים כאבים בקדמת הברך נהוג, בבדיקה גופנית של פיזיותרפיסט, למצוא איזה אזורים ומבנים הם הכאובים ולחלק את הסיבות האפשריות להופעת הכאבים לפי אזורים שבעיה בהם תרמה להופעת הכאב- ביומכניקה לקויה של כף הרגל, מנח רגליים, שליטה שרירית של אזור האגן/ירך ואף שליטה שרירית של שרירי ה- CORE .
למה זה כואב?

שתי הסיבות העיקריות להופעת כאבים בקדמת הברך הם: מפרק הפיקה (Patellofemoral Pain Syndrome  ) וגיד הפיקה (Patellar tendinopathy). גורם אפשרי נוסף הוא "צביטה" של רקמה שומנית הנמצאת בתחתית הפיקה ( Fat Pad Impingement ).

כאבים בקדמת הברך יופיעו במגוון פעולות כמו ריצה (ולעיתים אף הליכה), עליה וירידה במדרגות, כריעה, ישיבה ממושכת בברכיים כפופות וכדומה.

במקרים מסוימים יכולים כל המבנים הנ"ל להיות מעורבים בו זמנית. לעיתים יכולה להתלוות לכאבי הברך נפיחות קלה בחלק התחתון של הפיקה.

כאבים שמקורם בגיד הפיקה מאופיינים בד"כ בכאב חד בזמן ניתור ו\או נחיתה, שינויי כיוון חדים ושינויי מהירות פתאומיים. לכן אופייניים לעוסקים בענפי ספורט כמו כדורעף, כדורסל, כדורגל, כדוריד, קפיצה לרוחק ועוד.

כאבים שמקורם במפרק הפיקה  יבואו לידי ביטוי בד"כ ככאב עמום, לעיתים מלווה בכאב חד שיכול להיות מורגש משני צידי הפיקה, בחלקה התחתון של הפיקה או בחלקה הפנימי של הפיקה. כאבים אלו יכולים להופיע בכל סוג של ספורט השם עומס גופני על הרגליים החל מהליכה לשם הורדת משקל של הספורטאי החובב ועד אימונים ספציפיים של הספורטאי המקצועני.

דרכי טיפול אפשריות

מנוחה יחסית – חשוב להימנע מביצוע סוג הפעילות שגורם לכאב עד כמה שניתן, או ע"י הפסקת פעילות זו או ע"י חבישת הברך בעזרת Taping Sports, או מגן ברך.
במידה והכאבים מופיעים גם בזמן מנוחה מומלץ להיוועץ עם רופא המשפחה או אורטופד לגבי מתן טיפול תרופתי.

טיפול פיזיותרפי – במקביל מומלץ להתחיל בטיפול פיזיותרפי אשר שם דגש על מספר חלקים עיקריים:

1. הורדת כאבים מיידית ע"י טכניקות שונות כמו עיסוי עמוק לשריר הארבע ראשי, דיקור יבש (IMS- intra muscular stimulation  ), שיפור תנועתיות הפיקה (מוביליזציות), אולטרא סאונד ואלקטרו תרפיה.

2. טיפול בסיבות שגרמו לכאבים. במקרה של העמסת יתר כדאי להיוועץ עם מאמן לגבי בניית תוכנית אימונים מאוזנת ונכונה. במקרה של ליקוי שלד-שריר הטיפול יתמקד בחיזוק השרירים החלשים, הארכת השרירים הקצרים (גמישות) ולימוד טכניקה נכונה בזמן ביצוע פעולות הגורמות לכאב ובכלל.

3. במקרה של ביומכניקה לקויה של כף הרגל מומלץ להתאים מדרסים "ביומכניים" לפי התאמה אישית.

המאמר מיועד כרקע להבנת הבעיה והפתרונות, על מנת לטפל בבעיה יש לפנות לאיש מקצוע מוסמך על מנת לקבל טיפול מתאים.
 
------------------------------------------------------------------------
 
הכותב, אורי בר-זאב, פיזיותרפיסט בצוות פיזיוספורט, מרכז לאימון גופני ושיקום פציעות ספורט (http://www.physiosport.co.il/) ופיזיותרפיסט הפועל ראשון לציון בכדוריד.

בוגר תואר ראשון בפיזיותרפיה מאוניברסיטת תל-אביב, ותואר שני בפיזיותרפיה מוסקולוסקלטלית, מאוניברסיטת ברייטון, אנגליה. מתמחה בטיפול בבעיות אורתופדיות שלד/שריר ובפציעות ספורט.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה