מכבי ראשל"צ ואס"א בגמר-יד



רגע האמת של הכדוריד הישראלי ייצא לדרך מחר (ג', 20:00), כאשר מכבי ראשון לציון, אלופת ומחזיקת גביע המדינה, תארח במשחק הראשון בגמר יד את אס"א תל אביב

רגע האמת של הכדוריד הישראלי ייצא לדרך מחר (ג', 20:00), כאשר מכבי ראשון לציון, אלופת ומחזיקת גביע המדינה, תארח במשחק הראשון בגמר יד את אס"א תל אביב, שחזרה למעמד בפעם הראשונה מאז 2004 ומחפשת אליפות שניה למועדון.

לראשונה זה 22 שנה לא תתמודד הפועל ראשון לציון בסדרת הגמר, לאחר שהודחה בחצי על ידי אס"א. האם זה אומר כי הקבוצה מהאוניברסיטה תוכל להדיח גם את הצהובים מעיר היין מכס המלכות, אחרי שתי אליפויות צהובות? אס"א היא הקבוצה היחידה שניצחה העונה את מכבי ראשל"צ בבית מכבי, היא מובילה 1:2 במשחקים בין שתי הקבוצות השנה ואין ספק כי היא לא תהווה תפאורה לאלופה.


האם האליפות תישאר אצל מכבי ראשל"צ? (צילום: יועד כהן)

 מנגד, מכבי ראשל"צ היא לא "עוד קבוצה" בליגת העל בכדוריד. היא משחקת בקביעות באירופה (גביע ה-EHF) כבר שבע שנים, והיא אלופת המדינה חמש פעמים בשש העונות האחרונות. במאני טיים נוטה ראשל"צ לשחרר את הבלמים ולשעוט לעוד מטרה, בלי שום סנטימנטים ליריבה שמולה.
 
הקרב הפעם יהיה גם על הזכות להיות הקבוצה הישראלית הראשונה שתשתתף במוקדמות ליגת האלופות מאז הפועל ראשל"צ הגדולה של שנות ה-90, לכן זו אינה סדרת גמר יד רגילה. בינתיים, עד שישמע הגונג לפתיחת ההתמודדות, הצבנו את היריבים אחד מול השני וניסינו לראות מי מהקבוצות בעלת היתרון.
 
מקשרים
מכבי ראשל"צ: פיליפ מריאן, יוהאן רושקה
הרומני של ראשל"צ הבקיע את שער השוויון בגמר הגביע מול הפועל העירונית, שכפה הארכה, מהפך וזכיה בתואר. מריאן בעל יכולות מצוינות בזריקה מהמקום, כשגם במשחק הריצה הוא מסוכן מאוד כמסיים. בעל כוח פיזי רב, שמתבטא ביצירת מצבים ועצירה בהגנה.

יתעלה על עצמו ברגעי ההכרעה? יוהאן רושקה (צילום: יועד כהן)

רושקה, הזר הרומני של מכבי, מציג עד כה את העונה החלשה ביותר שלו בקבוצה מאז הגיע אליה ב-2002 (עם הפסקה של שנה אחת). הוא לא היה דומיננטי כמעט באף משחק כמו בשנים קודמות, אולם אי אפשר לקחת ממנו את הניסיון הרב. במאני טיים הוא עשוי להתעורר ואז יהיה קשה מאוד לעצור את הזריקות האדירות שלו מקו התשע.
 
אס"א ת"א: איציק חליפי, מריו סאריץ'
הקפטן של אס"א ת"א התקדם והתבגר השנה בצורה פנטסטית, ובכל פעם שקבוצתו נתקלה בקשיים הוא היה שם כדי לקחת אחריות ולהבקיע בזמן. חליפי היה מצוין בחצי הגמר יד מול הפועל ראשל"צ, ולפרקים החזיק כמעט לבדו את הכחולים-לבנים מהאוניברסיטה.
 
סאריץ' הקרואטי משחק זו העונה השניה באס"א ת"א והוא הזר היחיד של הקבוצה. הוא מציג יכולת פחות טובה מהעונה שעברה, אבל הוא מסוג השחקנים שצריכים זריקה אחת במסגרת כדי להיכנס למשחק. הפועל ראשל"צ יכולה להעיד על כך.

עדיפות בעמדת המקשר? לא בטוח. קפטן אס"א, איציק חליפי (יועד כהן) 
 

דבר המערכת: דו קרב ישראלי-אירופי, עם נטייה קלה לכחולים מתל אביב רק משום שרושקה הוא עדיין בגדר נוכח-נפקד העונה.

 
מרכזים
מכבי ראשל"צ: אריאל רוזנטל, גיל יעקב
רוזנטל נחשב לשחקן הישראלי הבכיר ביותר כיום בגבולות המדינה, ואילו יעקב פרח וחזר לעצמו במדים הצהובים מאז שעזב את החולצה האדומה של היריבה העירונית מנאות אשלים. עבודת הרגליים של השניים מהמהירות בארץ ולכל מגן קשה עד בלתי אפשרי לעצור אותם ללא עבירה.
 
רוזנטל יכול לעבור לשחק גם כמרכז/קיצוני אם יש צורך, ויעקב? טוב, את מה שהוא עשה להפועל ראשל"צ בגמר הגביע קשה לשכוח, וכשהוא בזון ומרוכז - קשה מאוד לעצור אותו. הוא יכול ליצור לעצמו מצבים לבד, ואז הקבוצה שמנגד בבעיה קשה מאוד.

הישראלי הכי טוב בליגה? אריאל רוזנטל (צילום: יועד כהן)

אס"א ת"א: ג'ו מתתיה
האיש שחצה את הקווים ממכבי ראשל"צ לאס"א ת"א בתום העונה שעברה, לאחר שמיצה עצמו בקבוצה עמה זכה בחמש אליפויות וארבעה גביעים. מתתיה בעל ניסיון רב ומכיר היטב את היריבה ואת המאמן על הקווים, אולם בעקבות פציעתו של תום מטלון (קרע ברצועה) אין לו מחליף בתפקיד והוא חולק את העמדה עם סאריץ'. כשהוא עייף, ההתקפה של אס"א תקועה וכך קשה להבקיע שערים.
 

דבר המערכת: היתרון של הצהובים בעמדה זו גדול מאוד, ובאס"א יצטרכו למצוא פתרונות לעצירת שני האנרג'ייזרים של מכבי.

 
פיבוטים
מכבי ראשל"צ: עופר לוזון, חן בירנבאום
שני הפיבוטים של נבחרת ישראל משלימים אחד את השני בצורה נפלאה. לוזון הוא סטופר הגנתי שלא בוחל בדבר ולא פעם סיים את המשחק לפני השריקה בכרטיס אדום, ואילו בירנבאום הוא מסיים המתפרצות הטוב ביותר שיש בארץ. סטופ הגנתי, שליחת הכדור קדימה והאחרון כבר יהיה שם כדי להמשיך לרשת.

ישחזר את היכולת שלו גם מנבחרת ישראל? דן מירקוס (יועד כהן)
 
אס"א ת"א: דן מירקוס, עידו לביא
גם כאן יש לנו את צמד הפיבוטים של נבחרת ישראל (העמדה העמוסה ביותר בנבחרת), שכבר כונו בעבר "חומה ומגדל". קשה מאוד לעבור את מירקוס & לביא בהגנה של הזברות מתל אביב, כאשר בכל רגע נתון השניים גם יכולים לפנות לעצמם מקום ולהבקיע שער בצד השני. לביא כבר עשה זאת עם שער ניצחון בגמר הגביע לפני שלוש עונות, והוא ישמח לעשות זאת שוב.
 
דבר המערכת: שוויון כוחות בעמדה זו בין שתי הקבוצות, והתפוקה תימדד בעיקר על סמך קור הרוח של השחקנים.
 
קיצונים
מכבי ראשל"צ: גל אברהם, יואב נאמן
אברהם נחשב לקיצוני השמאלי (זורק ביד ימין) הטוב ביותר בארץ, גם כשגופו חבול ופצוע (מה שקורה רוב הזמן). זכה עם הקבוצה בחמש אליפויות ושלושה גביעים, וכל שנה נחשב למועמד לצאת לאירופה. במשחק הריצה של מכבי אי אפשר לעצור אותו מהפינה, ואם ההתקפה תקועה, הוא מסוגל לארגן לעצמו מצב ולהגיח משום מקום.

קיצוני שמאלי, אבל ימני. גל אברהם (צילום: אלי אלגרט)
 
נאמן, קפטן הקבוצה מאז 2004, משלים את אברהם מהצד השני ומאופיין במהירות, בחיתוכים לאמצע, בזריקות מרחוק והאסיטסים לפיבוטים. גם הוא, כמו אברהם, תלוי מאוד במשחק הריצה של קבוצתו.
 
אס"א ת"א: עידו טוראל, דן נתן
טוראל תפס באס"א את מקומו של אחיו הגדול, שיר, שנאלץ לפרוש בעונה שעברה בגלל פציעה. עד כה הוא עשה עבודה נהדרת בפינה השמאלית של הכחולים, אבל אין ספק שחסר לו ניסיון במעמדים כאלה. עדות לכך היתה במשחק השלישי מול הפועל ראשל"צ בחצי הגמר יד, כאשר טוראל ספג הרחקה לשתי דקות בעקבות מילים מיותרות לשופטים.
 
בצד ימין נמצא את דן נתן, שעשה קפיצה משמעותית העונה עם שילובו בשביעייה. מול הפועל ראשל"צ הוא היה מצוין, אבל גם הוא חסר ניסיון במעמדים אלו. נוטה להיעלם לא פעם, אבל אין מקום לזה בגמר יד.
 
דבר המערכת: למחזיקת הגביע יש יתרון משמעותי בעמדה זו, אבל אס"א יכולה לפתור זאת ביצירתיות עם הסטת סאריץ' לפינה.
 
שוערים
מכבי ראשל"צ: יוליאן סטראט, אלדר שיקלושי
משבצת הזר הראשון של מכבי ראשל"צ תפוסה בשש השנים האחרונות בשער, שם עומד סטראט בן ה-36, אחד השוערים הטובים ביותר שנראו במגרשי הכדוריד בארץ. לסטראט יש נטייה "להירגע" באמצע העונה, ויחד עם זאת הוא מתעורר בדיוק בזמן. בעונה שעברה הוא נעל את השער בגמר יד מול הפועל ראשל"צ, והעונה הוא כבר עשה זאת במאני טיים בגמר הגביע.

סבא סבא, אבל לפניכם. מישה לוין (צילום: יועד כהן)
 

מחליפו הוא שיקלושי, שוער נבחרת העתודה, שאחרי שנת השאלה והשתפשפות בבני הרצליה חזר לקבוצת האם. העונה הוא כבר הוכיח כי יש על מי לסמוך כשלסטראט אוזל הכוח. עולה באנרגיות אדירות מהספסל, ולא פעם הוא הדרייב ההגנתי של קבוצתו.

אס"א ת"א: מישה לוין, גיל יעקב
סבא לוין בן ה-44 הוכיח בסדרת חצי הגמר מול הפועל ראשל"צ שאין כמו בעל ניסיון. אמנם הוא כבר מתקשה להגיע לכדורים נמוכים, אבל כשהוא מותח את הרגליים והידיים קשה לדמיין כי הוא כבר בעשרו החמישי לחייו. שוער נבחרת ישראל לשעבר, שזכה עם אס"א בארבעה גביעים, מחפש את האליפות הראשונה שלו במועדון.
 
מחליפו הוא יעקב, שוערה הראשון של נבחרת ישראל, שנמצא בכושר מצוין וחף מפציעות. ייתכן כי בסוף העונה יירש את תפקידו של לוין, ובינתיים גם הוא מחפש אליפות ראשונה אי פעם.

דבר המערכת: יעקב ושיקלושי הם שוערי ההווה והעתיד של ישראל (יחד עם אורן מאירוביץ' מעירוני קריית מוצקין). סטראט ולוין מנוסים במעמדים כאלה והאגו שלהם יישאר בצד, כך שהרבה ייפול על הכתפיים הצעירות של המחליפים.


פיל ג'קסון הישראלי? גלעד מאור (צילום: יועד כהן)

 
מאמנים
מכבי ראשל"צ: גלעד מאור
אולי הפיל ג'קסון של הכדוריד הישראלי. נושם, חי, ישן וחולם כדוריד 24 שעות ביממה. החזיר את מכבי ראשל"צ לבימת הכדוריד הישראלי, תוך כדי כיבוש עיר היין על חשבון היריבה האדומה. מאמן מבריק, יצירתי, נועז ומפתיע. לפעמים זה נראה כי נגמרו לו השפנים בכובע, אבל מאור תמיד ידע לשלוף את הקסם האחרון כדי להביא לקבוצתו את הניצחון.
 
אס"א ת"א: אולג בוטנקו
מגדולי שחקני נבחרת ישראל לשעבר, טקטיקן ברמה גבוהה שעשה יחד עם קבוצתו את השדרוג השנה. אם בעבר היה בוטנקו נלחץ (גם אם זה לא נראה כלפי חוץ) במהלך משחקים, אז השנה הוא שומר על קור רוח גם כשקבוצתו בפיגור ולא פעם ידע להחזיר אותה למשחק.

דבר המערכת: קרב מוחות מהטובים ביותר, בין מי שזכה כבר באליפויות וגביעים לבין מי שרוצה אליפות ראשונה כמאמן. גם כאן קור הרוח הוא זה שיקבע מי תנצח.

הימור המערכת
דרך צג המחשב נראה כי לראשון לציון יתרון בעמדות רבות ואילו לאס"א נחיתות בניסיון בסדרות גמר. הכחולים-לבנים חייבים לקחת ממכבי את יתרון הביתיות כדי לא לסיים את הסדרה אחרי שלושה משחקים, אבל אין ספק שמכבי אינה שאננה ולא תתן לה לעשות זאת. תיקו במשחק הראשון עדיין יפתח את הסדרה, אבל לטעמנו הניסיון והאיכות של ראשון לציון עדיפים והיא תזכה באליפות שלישית ברציפות.

קרדיט: לימור שפיגל  YNET


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה