צה"ל ישבץ נשים באופן קבוע כלוחמות טנקים בשריון



לאחר שנה של ניסיון, הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע השבוע כי הפיילוט לשילוב נשים בתפקידי לוחמה בחיל השריון עבר בהצלחה, מעתה ניתן יהיה לשבצן באופן קבוע בתפקיד לוחמות טנקים במערך הגנת הגבולות.

לוחמות שריון בבסיס שיזפון, ב-2018צילום: דובר צה"ל

הפיילוט החל בנובמבר 2020, לאחר הגשת עתירה לבג"ץ בנושא, ובמהלכה הסכים הצבא לגייס 60 לוחמות לחיל השריון ולבדוק את תפקודן.

26 לוחמות סיימו קורס פיקוד בשריון, שתי לוחמות סיימו קורס קצינים ושלוש צוערות נמצאות בימים אלה בשלבי הכשרה. בסיכום הפיילוט קבעו בזרוע היבשה שהלוחמות עמדו בהצלחה בחמישה קריטריונים מקצועיים שהציבו להן בצה"ל, בהם שיעורי הנשירה במהלך ההכשרה והשירות ומוטיבציה ממושכת ללחימה.

הפיילוט הראשון לשילוב נשים בחיל החל ב-2017, בעקבות החלטה של הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. בשנת -2018 סיימו ארבע לוחמות את קורס מפקדות הטנקים הראשון שנערך לנשים בצה"ל, ו-11 חיילות נוספות הוכשרו כלוחמות טנק בחיל.

ביוני 2018 הודיע צה"ל לכלי התקשורת כי הפיילוט הסתיים בהצלחה. עם זאת, שנה לאחר מכן, באפריל 2019, הודיע הצבא כי לא ימשיך בשילוב הלוחמות בשריון, בעקבות לחץ שהפעילו רבנים בולטים מהציונות הדתית על הדרג המדיני והצבאי למנוע את המהלך.

הנימוק הרשמי של צה"ל היה אז כי "בעת הזו ואל מול הצורך המבצעי לטנקים במשימות הגנת הגבולות לא נכון להמשיך בתהליך אלא לחזק את שילוב הלוחמות ביחידות הקיימות"

בעקבות ההחלטה הוגשו שתי עתירות לבג"ץ על ידי מועמדות לגיוס ולוחמות שסיימו את ההכשרה ללחימה בטנקים. הן ביקשו להורות לרמטכ"ל ושר הביטחון לנמק מדוע נאסר על נשים להתמיין ולהתגייס לתפקידי לוחמה בחיל השריון, אף שהפיילוט הוגדר כהצלחה. לפי העתירה, כמה חודשים אחרי שסיימו החיילות אסנת לוי ונגה שינה את הקורס, נאמר להן "שהפיילוט הוקפא". בצה"ל הבינו שיהיה קושי להגן על ההחלטה בבג"ץ ובינואר 2020 החליט כוכבי על חידוש הפיילוט למשך שנתיים נוספות.

עורכי הדין ינור ברטנטל, עמיחי ויינברגר ורויטל אפלבוים, המייצגים את לוחמות השריון, מסרו בתגובה: "זהו יום היסטורי במאבק על פתיחת צה"ל לשירות נשים בכל היחידות הלוחמות".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה