7 עובדות חשובות על השתלת איברים



השתלת איברים הפכה להיות אחת הדרכים שבה כל אדם יכול להציל את חייו של אחר. חלק מהאיברים ניתנים לתרומה על־ידי תורם חי, ואפילו יש איבר שמסוגל לגדול בעצמו לגודל כמעט שלם כאשר תורמים חלק ממנו. במאמר זה אספנו מספר עובדות מרתקות שכדאי להכיר על התחום.

unsplah

מיהו האיבר שניתן לחתוך וגדל מעצמו?

בשנת 1889 אם החליטה להציל את בתה ולבצע ניתוח ראשון מסוגו – השתלת אונת כבד מתורם חי. הניתוח הסתיים בהצלחה והיווה הבסיס לניתוחי הכבד במקרי חירום. הסיבה לכך שניתן להשתמש בכבד של אדם חי היא שהאונה של הכבד עוברת למטופל וגדלה בו עד ל-90% מהגודל המקורי של הכבד. בגופו של התורם מתרחש תהליך דומה וגם הכבד שלו גדל עד לממדים של 90%. הסיכון הנמוך בניתוחים מסוג זה עומד היום על 0.4% ולכן גם בארץ ניתוחים כאלה מתבצעים בבתי החולים המובילים.

מלאכותי או אנושי?

ישנו איבר אחד שניתן להשתיל גם גרסה מלאכותית שלו ולהציל את חייו של המטופל. החל משנת 1994 בוצעו בישראל השתלות לב מלאכותי ששימש כמשאבה פעילה המאפשרת חיים תקינים. הסיבה לבחירה בלב מלאכותי ולא מתורם שנפטר היא המחסור העצום שיש היום באיברים לעומת הדרישה הגבוהה לאיבר זה. בעולם בוצעו עד היום מעל 3,500 השתלות לב במדינות שונות בעולם, כאשר בישראל מבוצעות עשרות השתלות כאלה מדי שנה. ההשתלה הראשונה בישראל של לב מתורם התבצעה בבית החולים בלינסון.

השתלה של לב נוסף

הידעתם כי לפעמים משתילים באדם לב נוסף, בלי להסיר את הלב המקורי? קיימת השתלה שמכונה השתלה הטרוטופית שבמסגרתה המנתח מחבר לב נוסף שצמוד לאיבר הנוכחי. ידועים מקרים שבהם לאחר השתלה זו הלב המקורי חזר לאחר תקופת החלמה לפעולה, ולכן היה ניתן להשתמש שוב בלב המושתל ולהעבירו לחולה אחר.

אפשרות להשתלת ריאה אחת או שתיים

חולי סיסטיק פיברוזיס סובלים מליקוי פיזי הגורם להשבתה הדרגתית של פעילות הריאה. לכן, רבים מהם נזקקים לניתוח השתלת ריאות לשתי הריאות. המחלה עשויה לפגוע גם באיברים אחרים הקרובים ללב כמו הכליה והלבלב ולכן הם נבדקים היטב לפני שההשתלה מתבצעת. לעומת זאת, חולים אחרים או נפגעים מתאונה עשויים להסתפק רק בהשתלה של ריאה אחת בלבד, אם הריאה השנייה תקינה.

לגוף יש חלקי חילוף

השתלות לב יכולות להוביל לעתים לתהליך מורכב של העברת איברים תקינים מחולה אחד לשני. לדוגמה, מושתל לב שליבו אינו מתפקד כשורה וזוכה להשתלה של לב מתורם שנפטר, יכול לתרום את מסתם אבי העורקים שלו לחולה נוסף. כך, ניתוח אחד להצלת חיים מאפשר להציל את חייו של אדם אחר.

תורמי איברים מקבלים קדימות אם יזדקקו להשתלה

כיום, תהליך בחירת המטופל שיזכה לקבל איבר מתורם שנפטר מתבצע בהתאם למספר פרמטרים: סיכוי ההחלמה של המטופל, דחיפות הניתוח וכן מתבצעת בדיקת האם הוא חתום על כרטיס אד"י. מטופלים שהסכימו לתרום איברים במותם יקבלו עדיפות בחייהם לקבלת איברים. לכן, אם אתם עדיין מתלבטים אם לחתום על כרטיס זה, תגלו כי הוא עשוי להציל את חייכם באותה מידה שהוא מציל את חייהם של אחרים. 

 

טיפול תרופתי יכול למנוע את הצורך בהשתלה

לפני השתלת כבד נהוג לתת טיפולים תרופתיים מיוחדים למטופל. באחד המקרים שהתרחש בארץ הטיפול עצמו כהכנה להשתלה הוביל לחזרה לפעילות מלאה של הכבד המקורי. המטופלת, שנזקקה להשתלה זו עקב צריכה מוגברת של תרופות נגד כאבים, החלימה והמשיכה את חייה ללא השתלה.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה