כל מה שחשוב לדעת על טיפול באקנה



לא משנה אם אתם קוראים להם חצ'קונים, פצעי בגרות או פשוט אקנה, בכל מקרה מדובר בתופעה מתסכלת מאוד.

אמנם אין כמעט מתבגרים שלא סובלים ממנה, אבל במקרה הזה הכלל צרת רבים חצי נחמה לא ממש תופס, וכל מי שפניו מתמלאים פצעונים מחפש באופן טבעי טיפול אפקטיבי לכך.

מדוע נוצרים הפצעים בפנים?

כדי להבין איך נכון לטפל באקנה כדאי קודם כל להבין איך נוצרים אותם פצעונים.

כל נגע אקנה הוא תוצר של שילוב של שני תהליכים: פעילות מוגברת של בלוטות החלב בפנים וחסימה של זקיקים עקב הצטברות תאי עור מתים. החלב בבלוטה לא מצליח להתנקז החוצה בגלל הכמות הגדולה ובגלל שהמעבר חסום, והתוצאה היא תגובה דלקתית ופצע שעלול להיות גם מוגלתי.

הגורמים לתופעות הבלתי רצויות הנ"ל הם שינויים הורמונליים (ובפרט אלה שאופייניים לגיל ההתבגרות), תזונה לא נכונה ובמיוחד כזו שכוללת מוצרים מחלב מן החי, לחץ נפשי (שגם הוא מאפיין במידה רבה את גיל ההתבגרות) וגם לגנטיקה יש תפקיד בהיווצרות האקנה ובצורך לטפל בה.

טיפול מונע

הדרך הטובה ביותר לטפל באקנה היא להפחית את הסיכוי להתפתחות אותם פצעונים מתסכלים.

טיפול מונע לאקנה כולל תזונה נכונה – כאמור כזו שאין בה חלב מהחי ומוצריו, או לכל היותר כמות מועטה מאלה, המלצה נוספת היא להפחית את כמויות המלח במזון (במלח יש מרכיבים שמגבירים את הפגיעות של עור הפנים). כתחליף למלח כדאי להשתמש בעשבי תיבול דוגמת אורגנו, כורכום, טימין ורוזמרין. ירקות כתומים משופעים בוויטמין A שתורם לנטרול הרעלים, ואילו מאכלים עשירים באבץ דוגמת גרעיני חמניות (לא מומלחים!) וגרעיני דלעת וגם אגוזים מעודדים ריפוי פצעונים והתחדשות של התאים. שוקולד מריר לא פוגע בעור הפנים והוא בהחלט חלק מתזונה אפשרית כשיש אקנה ועוד המלצה במסגרת טיפול באקנה שכולל גם התייחסות למה שנכנס אלינו לגוף היא להרבות בשתיית מים.

היגיינה נכונה

טיפול באקנה מחייב גם שמירה על היגיינה באופן מושכל.

את הפנים יש לשטוף בסבון עדין בלבד ולא יותר מפעמיים ביום. עודף רחצה, וכן שימוש בחומרים בעייתיים, עלולים להגביר את האקנה. מומלץ בחום להעדיף תכשירי טיפוח שמוגדרים כ-Oil Free או כ-Non Comedogenic.

המלצה חשובה נוספת היא להימנע מפיצוץ הפצעונים. לחץ על פצע אקנה עלול להחמיר את הנגע ולהעמיק את הזיהום.

טיפול באקנה עם קרני אור

אופציה אפקטיבית במיוחד של טיפול באקנה היא באמצעות קרני אור. טיפול זה נקרא פוטותרפיה, ובאמצעותו ניתן לטפל באקנה דלקתית אבל לא באקנה קומודונית. בדרך כלל משולב טיפול באקנה בדרך זו עם תרופות אנטיביוטיות. התדירות המומלצת לחשיפת הפנים לאור הכחול היא פעמיים בשבוע עם מרווח של יומיים לכל הפחות בין מפגש למפגש. הטיפול פשוט יחסית וניתן לחזור לשגרה מלאה מיד לאחריו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה