תכנון ועיצוב גינות ציבוריות



גינות ציבוריות ופארקים בשכונות מגורים ובכלל מעלות את רמת חייהם של תושבי השכונה, בעיקר כאשר מדובר על שכונות בהם מתגוררים משפחות צעירות, כך שהם יוכלו לבלות בגינה זמן איכות על ילדיהם.

 

לא פעם גם מחירי דירות בקרבת גינות ציבוריות עולים, וזאת בשל הביקוש לגור בסביבת פארקים ירוקים וגינות ציבוריות. תכנון ועיצוב גינות ציבוריות היא משימה השייכת למומחים כדוגמת אדריכלי נוף המתכננים גינות ציבוריות מא' ועד ת'. שלבי התכנון חייבים להתבצע במדויק, כדי להגיע לתוצאות מרשימות.

הטכנולוגיה מגיעה לגינות ציבוריות

 הטכנולוגיה המתפתחת בעולם אינה פסחה על גינות ציבוריות, ולכן כיום ניתן לראות את השוני הממשי בין גינות ציבוריות חדשניות לבין גינות שהיו מתכננים בעבר. בגינות ציבוריות משלבים טכנולוגיה מתקדמת כדוגמת השקיה חכמה, מתקני משחק לילדים מעוצבים ומודרניים, ברזיות שתייה, ספסלים מעוצבים, כרי דשא רחבים ועוד. מלבד זאת, גם תכנון ועיצוב התאורה מקבל תפקיד חשוב בעת התכנון, ולכן על מנת להגיע לתוצאה מרשימה, יש צורך להשקיע רבות בעבודת התכנון המקדימה שיכולה להביא לתוצאות מרשימות.

ההבדל בין עיצוב גינה פרטית לעיצוב גינה ציבורית

ישנו הבדל משמעותי בין תכנון ועיצוב גינות ציבוריות לתכנון ועיצוב גינות פרטיות. השוני המרכזי הוא העבודה מול גופים ציבוריים כמו רשויות מקומיות ועיריות, כמו גם שיקולים נוספים שיש לקחת בחשבון בתהליך כמו עיצוב מקורי שישתלב בצורה טבעית במרחב הציבורי הקיים, התאמת הגינה בקפידה לסוג האוכלוסייה באזור ולמטרות שבגינן מקימים את הגינה. כך למשל אם מדובר בשכונה צעירה, יש צורך לשלב יותר מתקני צעצועים לילדים, או אם מדובר על אוכלוסייה מבוגרת לשלב מתקני כושר ויותר ספסלים וכך הלאה. כמו כן, יש לקחת בחשבון את תכניות המתאר של האזור ואת תנאים הקיימים בשטח הנתון, את העמידה בתקנים העירוניים מחמירים, שילוב מערכות השקיה חכמות לתחזוקה מינימאלית ועוד.

בנוסף לכל אלה, בעת תכנון גינות ציבוריות יש צורך לבחור בבעלי מקצוע בעלי מוניטין רב בתחום שיודעים להוביל פרויקטים שכאלה להצלחה בעזרת ניסיון רב בתחום. על החברה להתמחות בעבודה מול גופים צבורים ורשויות, אשר ברוב המקרים מעמידים דרישות ותנאים שונים בתהליך הקמת הגינה, השונים מהקמת גינות פרטיות.  

היכן מבצעים תכנון והקמת גינות ציבוריות?

את הקמת הגינות הציבוריות מבצעים במגוון רב של מקומות ולא רק בשכונות מגורים. כך למשל הקמת גינות בבנייה רוויה,  במרכזים מסחריים, בבתי ספר ומוסדות, בסמוך למגדלי משרדים ועוד. מובן שישנם פארקים גדולים במיוחד אותם מקימים במגוון מקומות ברחבי הארץ, או תוספות והרחבות לגינות קיימות לצורך שיפור המקום. מובן שכל אלה דורשים התכנות מוקדמת ותכנון מקצועי. נציין כי פעולת התכנון היא חלק מרכזי בתהליך, כאשר  ברוב המקרים התכנון לוקח לפחות כמחצית מהזמן של הבנייה עצמה, וגם בתהליך הביצוע עצמו עדין יש צורך להיות עם אצבע על הדופק ולוודא שהכל נעשה על פי התכנון.

 

המאמר נכתב באדיבות ערן לוינסון – אדריכל נוף ומעצב גינות 054-5228882


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה