מהו חוק הגנת הפרטיות?



חוק הגנת הפרטיות הנו חוק, שבא להסדיר את ההגדרה מהי הגנת הפרטיות של כל אדם וזכויותיו.

העיקרון המנחה של החוק הזה, הוא הזכות לפרטיות והוא נחקק בשנת 1992. ככל שאנחנו מחוברים יותר לתקשורת, והיום לרשת האינטרנט, עלולה הפרטיות שלנו להיחשף ולהיפגע. חייבים חוק אשר ינחה, יכרוך ויציב גבול בין פרטיות של אדם לחשיפה, פרסום ויעוד. מדובר על זכותו של כל אחד לפרטיות וכיבוד צנעת הפרט. חוק זה מבוסס על יסוד חוק כבוד האדם וחירותו.

החוק כולל הנחייה ברורה על איסור פגיעה בפרטיותו של אדם ללא הסכמתו ובסעיף 2 לחוק נמנות ההתנהגויות העלולות להיחשב לפגיעה בפרטיות. כאשר פרטיותו של אדם נפגעה בדרך כלשהי, עליו לפנות לעורך דין אשר יבחן את המקרה, ואם יש לו מניע להגשת תביעה וכן לפיצוי ראוי.

מה נחשב כפגיעה בפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מפרט את הנושאים האלה כפגיעה בפרטיות: מעקב ואו בילוש אחר אדם, הגורמים לו להסתתר, להתחמק ומטרידים אותו. האזנת סתר גם היא נחשבת כפגיעה בפרטיות, מצד אדם שאינו שותף לשיחה. כאשר שני אנשים משוחחים ביניהם ואחד מהם מקליט את השיחה, זה לא נחשב כפגיעה בפרטיות. גם צילום אדם בביתו או במקום עבודתו, נחשב כפגיעה בפרטיות. ברחוב למשל אפשר לצלם וזה לא נוגד את החוק, כי הוא במרחב הציבורי. פרסום תצלום של אדם המיוחסים לו אשמה או עבירה ואין לו קשר לזה (עיתונים לעיתים מתבלבלים ועושים זאת) עלול להשפיל אותו ולהציג אותו באור שלישי וזוהי פגיעה בפרטיות. כמו כן שימוש בשמו של אדם, כינויו קולו או תמונתו לשם עשיית רווחים. העתקת טקסט של מישהו אחד, או שימוש בו ללא רשות של הכותב מהווה פגיעה בפרטיות. הפרת סודיות לפרטים אישיים של אדם, כמו למשל הפרת סודיות רפואית. פרסום הנוגע לצנעת הפרט וחושף פרטים אינטימיים על אדם נחשב לפגיעה בפרטיות.

הפגיעה בפרטיות - עוולה אזרחית

על פי חוק הגנת הפרטיות, פגיעה בפרטיות נחשבת כעוולה אזרחית וכרוכה בהגשת תביעת נזיקין. זוהי עבריה פלילית והעונש המירבי בגינה , אם נעשתה במזיד לאור נסיבות מפורטות ובמזיד, עלולה להגיע למאסר של 5 שנים. אם חוויתם פגיעה בפרטיות בכפוף לחוק הגנת הפרטיות, בהתאם לסעיפי החוק שנחשבים כעבירה עליו, אנו ממליצים לכם לבחור עורך דין הוצאת דיבה. כאמור החוק אמור להגן עליכם הן בביתכם והן במקום עבודתכם ומומלץ להתייעץ עם עורך דין ביחס לסיכויי התביעה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה