מהו קטרקט? ומה חשוב לדעת לפני ניתוח קטרקט?



קטרקט – מהו? מדובר בתופעה של עכירות ודליחות המופיעה באופן הדרגתי על עדשת העין וכך פוגמת בתפקוד הראייה.

קטרקט מקדם תחושת חוסר נוחות בעין, טשטוש וכפל ראיה ועוד. ניתוח קטרקט בעיקר נפוץ אצל מבוגרים שחצו את גיל 60. העכירות הולכת ומחמירה בחלוף הזמן. מלבד גנטיקה וגיל, ישנם גורמים נוספים בהתפתחות קטרקט, לרבות סוכרת ומחלות מסוימות, חשיפה לשמש וסוגים מסוימים של תרופות; גורמים אלו מעודדים את העכירות בעדשת העין מבעד לרשתית, וכך לפגיעה הדרגתית באיכות הראיה.

מידע על ניתוח קטרקט

ניתוח קטרקט מבוצע בימים נפרדים עבור כל עין – ולא באותו יום. לטובת ביצוע הניתוח, נדרשת הרדמה מקומית. ברור שלפני הניתוח עובר המטופל סדרה מוקפדת של בדיקות מקיפות. טרם הניתוח, מטופטפות על עין המטופל טיפות מרחיבות אישונים, כאשר ההרדמה המקומית באזור העין מבוצעת בעזרת טיפות מיוחדות או זריקה.

אורך הניתוח

הניתוח נמשך בין 30 ל-60 דקות בממוצע וכולל חתך זעיר הנעשה על-ידי המנתח, דרכו נשלפת העדשה ומוכנסת במקומה עדשה מלאכותית. שעה בודדה עם תום הניתוח משוחרר המטופל לביתו, לא לפני שנקבעים כמו טיפולים סדירים אצל רופא עיניים – כבר למחרת היום ועד כחודש וחצי לאחר מכן.

החלמה לאחר הניתוח

לאחר הניתוח, נחבשת העין משך יממה תמימה. עם הסרת התחבושת, על המטופל להשתמש במשקפיים או במשקפי שמש למיגון אזור העין ומניעת חדירה של אבק, רוח, עשן סיגרים או גורמים זרים אפשריים אחרים שעלולים להביא להתפתחות זיהומים בלתי רצויים. יתרה מכך, מקבל המטופל טיפות אנטיביוטיות לטפטוף על עדשת העין, להפחתת הסיכויים להיווצרות דלקות וזיהומים, נוסף על טיפות עיניים להפחתת כאב שהמטופל עשוי לחוות. לא בכל המקרים סובל המטופל מכאבים שלאחר הניתוח.

על אף שניתוח קטרקט מתבצע פעם אחת עבור כל עין בתקופת חיים, אולם במקרה של היווצרות הפרעה בראיה, ניתן לעבור ניתוח לייזר פשוט יחסית, המטפח במהירות ובאופן נקודתי בעניין.

קטרקט - מהלך ניתוח

שימוש בטיפות הרדמה ובטיפות להרחבת אישונים. המנותח שוכב על מיטת ניתוחים סטרילית בעודו עם עיניים פקוחות במשך הניתוח (בעזרת מפסק עפעפיים). המנותח מביט לכיוון האור ומקשיב להנחיות המנתח. במקרה בו עדיין מורגש כאב, יבקש המטופל מהרופא תוספת של חומרים הרדמה.

סיבוכים אפשריים (אך בלתי סבירים) בניתוחי קטרקט

הסיבוכים האפשריים בניתוח קטרקט הם נדירים למדי, אולם עם התרחשותם, עשויים להיות די משמעותיים. סיבוך שלאחר הניתוח עשוי לכלול: בצקת קרנית, אדמומיות בעין ולחץ תוך-עיני – כולן תופעות החולפות לרוב בסיוע טיפול תרופתי. סיבוכים אחרים, כגון בצקת מקולרית והיפרדות רשתית ידרשו ניתוח חוזר.

איך ממשיכים מכאן?

במידה שאינכם בטוחים איך להתחיל בתהליך הטיפול ותיקון הראיה שלכם, כדאי לכם ליצור קשר עם רופא עיניים בראשון לציון, שהוא גם בעל התמחות בניתוח עיניים מהסוג שאתם מבקשים לעבור. רופא כזה יבצע את הבדיקות המתאימות עבורכם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה